ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

چین
علمی

چین برای اولین‌بار یک موتور موشک قابل استفاده مجدد را آزمایش کرد [تماشا کنید]

این موتور 130 تنی که YF-100N نام دارد، در آینده برای ارسال خدمه به ایستگاه فضایی تیانگونگ و ماه استفاده خواهد شد.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۰ آذر ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

چین در ماجراجویی‌های خود برای توسعه یک پرتابگر قابل استفاده مجدد مانند فالکون 9 که توسط شرکت اسپیس ایکس ساخته شده، به پیشرفت جدیدی دست یافته است. مهندسان این کشور اولین آزمایش یک موتور 130 تنی را اخیراً با موفقیت انجام داده‌اند که شامل توقف و احتراق مجدد موتور می‌شود. فرایندی که برای کنترل چگونگی و مکان بازگشت مراحل موشک به زمین لازم است.

این موتور توسط آکادمی فناوری نیروی محرکه هوافضا در شهر شی‌آن، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت علوم فضایی و فناوری چین (CASC) که پیمانکار اصلی فضایی کشور و سازنده خانواده موشک‌های Long March محسوب می‌شود، آزمایش شده است که در ادامه می‌توانید ویدیو مربوط به آن را مشاهده کنید.

آزمایش موتور موشک قابل استفاده مجدد توسط چین

در طول این آزمایش، موتور 130 تنی چین ترکیبی از نفت سفید و اکسیژن مایع را می‌سوزاند. پرتابگر چینی شامل اجزایی می‌شود که با استفاده از پرینت سه‌بعدی، جوش خودکار و مونتاژ هوشمند ساخته شده‌اند و می‌تواند نیرو رانشی را که هنگام پرتاب ایجاد می‌کند، تنظیم کند.

موتور آزمایش شده که YF-100N نام دارد، نسخه پیشرفته‌تری از موتور YF-100 است که در راکت‌های لانگ ماش 5، 6 و 7 چین استفاده می‌شود. CASC قصد دارد تا از YF-100N برای نسل جدیدی از پرتابگرها، از جمله یک موشک جدید و قابل استفاده مجدد برای ارسال خدمه به ایستگاه فضایی تکمیل‌شده تیانگونگ و در‌نهایت ماه استفاده کند.

شرکت علوم فضایی و فناوری چین قصد دارد اولین آزمایش پروازی راکت جدیدی را در حدود سال 2026 انجام دهد و ادعا می‌کند که می‌تواند یک جفت از موشک‌ها را برای آسان‌کردن یک مأموریت کوتاه‌مدت فرود خدمه ماه قبل از پایان این دهه به فضا پرتاب کند.

چین در چند سال گذشته پیشرفت‌های زیادی در زمینه نجوم کرده است و علاوه بر تکمیل‌کردن ایستگاه فضایی خود، به تازگی بزرگ‌ترین آرایه تلسکوپ خورشیدی جهان با 313 بشقاب ماهواره را نیز ساخته است. همچنین این کشور می‌خواهد تا سال 2028 در ماه پایگاهی با سوخت انرژی هسته‌ای احداث کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی