ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مریخ
علمی

دردسری بزرگ برای چین: ارتباط دانشمندان با مریخ‌نورد ژورانگ قطع شد

ظاهراً نفوذ گردوغبار به قطعات داخلی و صفحه‌های خورشیدی ژورانگ باعث شده است تا ارتباط دانشمندان چینی با آن قطع شود.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۷ دی ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

مریخ‌نورد ژورانگ (Zhurong) چین ممکن است پس از گذشت بیش از یک سال و نیم از فعالیتش در سطح مریخ، با مشکل بزرگی روبه‌رو شده باشد. به گفته منابع، یکی از پروتکل‌های ایمنی مریخ‌نورد که برای محافظت از آن در برابر سرمای زمستان طراحی شده است، توسط شن‌ها پوشیده شده و به همین دلیل دانشمندان چینی در تلاشند تا مریخ‌نورد را از خواب زمستانی خود بیدار کنند.

به گزارش نشریه ساوت چاینا مورنینگ پست (SCMP)، مریخ‌نورد ژورانگ از ماه مه در حالت خواب قرار گرفته است، اما دانشمندان از اواخر دسامبر در تلاش بوده‌اند تا آن را به حالت اولیه خود بازگردانند؛ یک سرنوشت احتمالی ناگوار برای مأموریتی که قبلاً توسط مقامات چینی موفقیت‌آمیز اعلام شده بود.

یک منبع آگاه به این نشریه گفته است:

«به‌احتمال‌زیاد طوفان‌های شن به‌طور جدی توان Zhurong را برای استفاده از صفحات خورشیدی خود جهت تولید برق ضعیف کرده است.»

مریخ‌نورد چین

مشکل دیگر چین با مریخ‌نورد ژورانگ

نکته بد دیگری که برای برنامه اکتشاف مریخ چین وجود دارد، این است که دانشمندان همچنین در تلاش برای گرفتن تصویری از مریخ‌نورد Zhurong با استفاده از کاوشگر Tianwen-1 که در‌حال چرخش در سیاره سرخ است نیز به مشکل خورده‌اند.

بنابر گفته SCMP، مریخ‌نورد قرار بود پس از رسیدن به یک سطح قدرت و حدنصاب دمای معین از خواب خود بیدار شود.

فرودگرهای مریخ ناسا نیز قبلاً به چنین سرنوشتی دچار شده بودند. در اوایل سال گذشته، فرودگر InSight ناسا به‌دلیل پوشیده‌شدن صفحات خورشیدی آن توسط گرد‌وغبار مریخی، برای شارژ مجدد باتری‌های خود با مشکل مواجه شد. سپس در ماه دسامبر، ناسا پایان مأموریت آن را اعلام کرد.

در‌حالی‌که سرنوشت نهایی Zhurong هنوز مشخص نیست، این مریخ‌نورد چینی تاکنون بسیار فراتر از انتظارات عمل کرده است. چین ابتدا آن را برای کاوش در مریخ به مدت سه ماه طراحی کرده بود، اما تا قبل از قرارگرفتن در حالت خواب زمستانی، موفق شد بیش از 1.6 کیلومتر را در یک سال کامل طی کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی