ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نجوم و فضا

تلسکوپ جیمز وب اطراف یک دنباله‌دار در کمربند اصلی سیارک‌ها، آب پیدا کرد

تلسکوپ جیمز وب در اطراف دنباله‌دار Comet 238P/Read بخار آب پیدا کرده است؛ اما خبری از دی‌اکسیدکربن در مواد تبخیرشده نیست.

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۰

دانشمندان به کمک دوربین مادون قرمز نزدیک تلسکوپ فضایی جیمز وب یک دستاورد بزرگ داشته‌اند؛ محققان توانسته‌اند اولین نمونه شناخته‌شده از بخار آب در اطراف یک دنباله‌دار در کمربند اصلی سیارک‌ها را شناسایی کنند.

دانشمندان در گذشته تصور می‌کردند که دنباله‌دارها با اندازه تقریباً نزدیک به خورشید می‌توانند یخ‌آب را حفظ کنند، اما تا به امروز مدرک محکمی برای آن وجود نداشت. پژوهشگران انتظار داشتند که دنباله‌دارها در کمربند کویپر یا ابر اورت به‌خاطر فاصله زیادی که با خورشید دارند، میزبان یخ باشند.

دنباله‌داری بدون دی‌اکسید‌کربن

این دنباله‌دار که Comet 238P/Read نام دارد، به گفته ناسا فاقد دی‌اکسید‌کربن در مواد تبخیر‌شده بوده که معمای جدیدی درست کرده است. درحالی‌که به‌طور معمول 10 درصد از مواد تبخیرشده در یک دنباله‌دار را دی‌اکسید‌کربن تشکیل می‌دهد، تلسکوپ جیمز وب آن را در Read شناسایی نکرده است.

دانشمندان حدس می‌زنند که دی‌اکسید‌کربن این دنباله‌دار طی میلیاردها سال متلاشی شده باشد یا اینکه Read در بخش خاصی از منظومه شمسی شکل گرفته که دی‌اکسید‌کربن نداشته است.

Read یکی از اولین اجسام آسمانی مورد استفاده برای ایجاد دسته دنباله‌دارهای کمربند اصلی بود و جیمز وب اولین ابزاری است که به‌اندازه کافی برای مطالعه این دنبال‌دار با جزئیات بالا، قدرتمند است.

برای اطلاع از این موضوع که نداشتن دی‌اکسید‌کربن Read اتفاقی است یا اینکه یک ویژگی مشترک بین سایر دنباله‌دارهای کمربند اصلی محسوب می‌شود، به مطالعات بیشتری نیاز است. یکی از راه‌های کسب اطلاعات بیشتر می‌تواند مأموریتی برای جمع‌آوری نمونه باشد تا دانشمندان بهتر دنباله‌‌دارهای این سبکی را بشناسند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی