ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

otp
رپورتاژ آگهی

رمز یک بار مصرف OTP و کاربرد آن

 در این مطلب به طور کامل با رمز یکبار مصرف یا همان رمز OTP آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۴ مهر ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

همانطور که شاهد هستید در دنیای دیجیتال امروز که کسب وکارهای آنلاین رونق بیشتری پیدا کرده‌اند. از این رو پرداخت‌های اینترنتی به طوری چشمگیری افزایش یافته است. این گونه پرداخت‌ها در کنار مزایای بی شماری که برای مخاطبان دارند متاسفانه در معرض سرقت اطلاعات شخصی، سرقت حساب‌های بانکی و ... نیز می‌باشند.

طبق آمار‌ها 35 % از سرقت‌ها به علت ناآگاهی مردم رخ داده است. آن چه این میان دست سارقان را از حساب‌های افراد کوتاه کرده است بهره بردن از رمزهای یک بار مصرف می‌باشد. بانک‌ها در سال 98 با استفاده از رمزهای یکبار مصرف توانستند آمار 35 درصدی سرقت‌ها را به 5 درصد کاهش دهند.

 در این مقاله به طور کامل با رمز یکبار مصرف یا همان رمز OTP آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

رمز یکبار مصرف یا OTP چیست؟

رمز یکبار مصرف مخفف کلمه‌ی One-time password (OTP) بوده و اغلب شامل 7 کاراکتر که شامل اعداد و حروف می باشد که کاربران را برای ورود به یک سامانه یا انجام یک تراکنش واحد احراز هویت می‌کند و از طریق پیامک به کاربران اطلاع می‌دهد. این رمز از طریق پنل اس ام اس برای کاربران ارسال می‌شود.

مشترکان اصلی استفاده از رمزهای یکبار مصرف، شرکت‌ها، امور مربوط به بانک‌داری، امور مالی، رمز ارزها و صاحبان کیف‌پول‌های دیجیتال هستند. کاربران پس از دریافت رمز یک بار مصرف و استفاده از آن برای ورود به یک برنامه فقط تا زمان تعیین شده قادر به استفاده از رمز هستند و رمز پس از گذشت مدت زمان تعیین شده منقضی شده و برای ورودهای بعدی باید رمز جدید دریافت کنند.

همانطور که گفته شد ارسال کد فعالسازی یا کد OTP در احراز هویت کاربران سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف کاربرد دارد. از مزایای ارسال کد فعال سازی از طریق اس ام اس می توان به دریافت این کد روی تلفن های همراه اشاره کرد. با این روش کاربران می‌توانند به راحتی فرآیند ورود یا ثبت نام خود را در سایت یا اپلیکیشن مورد نظر انجام دهند.

ضرورت دریافت رمز یکبار مصرف مانند مزایای شماره اختصاصی مواقعی مشخص می‌شود که کاربران دریافت پیامک‌های تبلیغاتی را مسدود کرده‌اند. در این صورت پنل اختصاصی کندو اس ام اس به شما کمک می‌کنید تا در کمترین زمان ممکن این مشکل را حل کنید و پیامک حاوی رمز یکبار مصرف را برای کاربران ارسال کنید.

مزایای انواع کدهای یکبار مصرف (OTP)

از مزایای شماره اختصاصی ارسال کد یکبار مصرف است که تنها یک بار قابلیت استفاده دارند و پس از 30 تا 120 ثانیه منقضی می‌شوند. از دیگر مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کدهای فعال سازی بر اساس الگوهای خاصی ارسال می‌شوند.
  • رمز OTP مانع دسترسی افراد غیرمجاز به حساب بانکی مشتری می‌شود و کاربران را به استفاده از خدمات بانکداری اینترنتی تشویق می‌کند.
  • سیستم ارسال کدهای فعال سازی از امنیت بالایی برخوردار هستند.
  • کار کردن با این سیستم بسیار ساده است.
  • امنیت بالای OTP باعث حفظ اطلاعات و ایمنی رمز در تراکنش‌های مالی آنلاین می‌شود.
  • در برابر حملات بازپخش Replay Attack مقاوم است.
  • از اطلاعات در زمان به خطر افتادن رمز عبور مستقل حفاظت می‌کند.
  • حدس زدن رمز آن دشوار است.

معایب رمز یکبار مصرف (OTP)

سیستمOTP  هر چقدر هم که امن باشد باز هم آسیب پذیر است. بنابراین ضروری است کاربران در حفظ آن کوشا باشند و آن را در اختیار اشخاص ثالث قرار ندهند. تنظیم کنندگان این سیستم هر اندازه که به نکات ایمنی پایبند باشند باز هم به علت دسترسی محدودی که مرورگرها به آن‌ها می‌دهند تسلط و کنترل کاملی روی امنیت کاربران ندارند. هم چنین برخی از فناوری‌های OTP توسط شرکت‌های خصوصی ایجاد شده‌اند و از استانداردهای کافی برخوردار نیستند.

از دیگر معایب آن می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • استفاده از سیستم OPT هزینه‌ی زیادی دارد.
  • استفاده از سخت‌افزارها، توکن‌ها، ارسال کدها از طریق تلفن یا موبایل هزینه‌های اضافی برای کاربران دارد.
  • ارسال کد از طریق موبایل و تلفن با توجه به این که هزینه‌ی کم‌تری دارد، از امنیت کمتری نسبت به سخت افزار برخوردار است.
  • در صورت عدم دسترسی به موبایل یا سخت‌افزار موردنظر، قادر به ورود سیستم نیستید.
  •  همگام‌سازی با سرور در بعضی مواقع امکان پذیر نیست.
  • در صورت ورود غیر مجاز و به دفعات بالا سبب قفل شدن سامانه می‌شود.
  • راه‌اندازی OTP برای ارائه سرویس دشوار است.

راه‌های فعال‌سازی رمز یک‌بارمصرف  (OTP)

روش‌های مختلفی برای فعال‌سازی رمز یک بار مصرف در نظر گرفته شده است. هر یک از این روش‌ها ویژگی‌های مختلفی دارند و کاربران می‌توانند با توجه به نیاز و امکانات خود از آن بهره ببرند.

فعال سازی از طریق پیامک

پرطرفدارترین راه ارسال رمز یک بار مصرف از طریق پیامک است که اغلب افراد نیز از این روش بهره می‌برند. برای دریافت پیام فعال‌سازی از طریق پیامک فقط به یک سیم کارت روشن نیاز دارید که رمز یکبار مصرف از طریق پیامک برای شما ارسال شود. از مزایای این روش می‌توان به دسترسی آسان و عدم نیاز به امکانات اختصاصی اشاره کرد. البته در نظر داشته باشید این روش هزینه‌ی زیاد و امنیت کمی برای کاربران خود به همراه دارد.

فعال سازی از طریق نرم‌افزارها

یکی دیگر از روش‌های دریافت رمز OTP استفاده از نرم‌افزارها است. امنیت نرم افزار از روش قبل بیشتر است و تفاوتی که با آن دارد این است که باید برای استفاده از آن اپلیکیشن مختص به آن را نصب نمایید. پس از نصب و فعال‌سازی اپلیکیشن، رمز پویا را در آن اپلیکیشن می‌توانید مشاهده نمایید. همچنین با اتصال به شبکه‌ی اینترنت و ورود به برنامه، قادر به دریافت رمزتان هستید. این روش برخلاف روش قبل از امنیت بیشتر و هزینه‌ی کمتری برخوردار است، اما دسترسی دشوارتری دارد. برای بهره بردن از این روش داشتن گوشی هوشمند که به اینترنت متصل باشد و نصب برنامه الزامی است.

فعال سازی از طریق کد دستوری USSD

یکی دیگر از روش های فعال سازی رمز یکبار مصرف استفاده از کد های دستوری است. این روش نسبت به روش هایی که در بالا معرفی کردیم ایمن تر است و دسترسی آسان تری دارد. در این روش پس از فعال سازی رمز otp با شماره گیری کد دستوری معرفی شده به رمز خود دسترسی پیدا خواهید کرد. از دیگر مزایای آن می توان به عدم نیاز به اپلیکیشن اشاره کرد.

فعال سازی از طریق تماس صوتی

اگر قادر به دریافت پیامک فعال سازی از طریق پیامک نیستید می‌توانید از طریق تماس صوتی به آن دسترسی پیدا کنید. با استفاده از این روش هیچ رمزی برای شما ارسال نمی‌شود و به هیچ‌گونه اپلیکیشنی برای دریافت رمز نیازی ندارد علاوه بر این استفاده از آن ساده است.

جمع‌بندی

امروزه رمز یک‌بارمصرف (OTP) یکی از اقدامات اصلی‌ برای انجام تراکنش‌ها به‌حساب می‌آید. همانطور که گفته شد این رمزهای یک‌بارمصرف تنها یک بار و به‌مدت محدود اعتبار دارند و امکان کلاه‌برداری از حساب‌های بانکی و حساب‌های کاربری را کاهش می‌دهند. با استفاده از پنل پیامکی حرفه ای کندو اس ام اس می توانید به هر یک از روش هایی که در این مطلب معرفی کردیم بدون نیاز به اینترنت رمز یکبار مصرف خود را فعال و با خیال راحت از آن استفاده کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی