ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اسپیس اکس تا سال 2018 فضاپیمایی را روی مریخ فرود می آورد

پیش از این شنیده بودیم که اسپیس اکس قصد دارد در سال 2022 به مریخ رفته و اولین فرود روی کره سرخ را تجربه کند اما حالا امروز آن ها این تاریخ را حدودا 4 ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۰

پیش از این شنیده بودیم که اسپیس اکس قصد دارد در سال 2022 به مریخ رفته و اولین فرود روی کره سرخ را تجربه کند اما حالا امروز آن ها این تاریخ را حدودا 4 سال به جلو انداختند تا در سال 2018 این اتفاق رخ دهد و فضاپیما دراگون روی مریخ فرود آید.

در توییتی که ساعاتی پیش منتشر شد، اسپیس اکس اعلام داشت کپسول های دراگون توسط راکت های Falcon Heavy، ورژنی قدرتمندتر و بزرگ تر از فالکون 9 به فضا پرتاب می شوند تا بیازمایند چگونه باید بار سنگینی را به سلامت روی کره مریخ فرود آورد. اگر ماموریت با موفقیت انجام شود، اسپیس اکس اولین شرکت خصوصی است که توانسته چیزی روی خاک مریخ بنشاند.

اسپیس اکس قرار است Red Dragon، ورژنی ارتقا یافته از Dragon که برای ارسال محموله ها به ایستگاه بین المللی فضایی استفاده می شود را در این ماموریت به کار گیرد. این فضاپیما به هشت موتور Super Draco مجهز شده است که به آن اجازه می دهد روی هر سطح سختی فرود آید. موتورها با ایجاد نیرو در جهت مخالف فرود، از سرعت کپسول کاسته و سبب فرودی نرم روی خاک می شوند.

image1.0

این شیوه می تواند در آینده بسیار موثر واقع شود، روشی که حتی ناسا هم هنوز نتوانسته به آن پی ببرد. اتمسفر زمان بسیار ضخیم بوده و فرود آوردن موشک ها بر سطح آن آسان تر است. اما اتمسفر مریخ صرفا یک صدم زمین ضخامت دارد و آن مقاومت را ایجاد نمی کند. به همین جهت، ناسا صرفا ابزارهایی به وزن یک تن یا هزار کیلوگرم را می تواند صحیح و سلامت فرود آورد.

از این روی، ناسا علاقه بسیاری تاکنون به همکاری با اسپیس اکس نشان داده و گفته می شود که شاید در سال های آتی آن ها بخشی از خاک مریخ را به وسیله Red Dragon بازگردانند یا حتی ابزارهای جدیدی به وسیله آن ارسال کند. البته در رابطه با ماموریت سال 2018 هیچ همکاری میان این دو اعلام نشده.

جالب است بدانید که Red Dragon بین 5 تا 10 برابر از هر وسیله دیگری که تا به حال روی مریخ فرود آمده سنگین تر است و این یک موفقیت برای اسپیس اکس محسوب خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • dorani
    dorani | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵

    WOW
    زیر عکس وسط متن به جا زمین نوشته شده زمان

مطالب پیشنهادی