ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مقصود از NVRAM در مک چیست و چه موقع باید آن را ریست کرد؟

اگر تا کنون رایانه مک خود را عیب یابی کرده باشید، احتمالا این هشدار را مشاهده کرده اید: Reset your NVRAM. برخی این راهکار را به عنوان درمان هر دردی که عامل ناپایداری سیستم عامل مک ...

سامان میرزا
نوشته شده توسط سامان میرزا | ۷ دی ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

اگر تا کنون رایانه مک خود را عیب یابی کرده باشید، احتمالا این هشدار را مشاهده کرده اید: Reset your NVRAM. برخی این راهکار را به عنوان درمان هر دردی که عامل ناپایداری سیستم عامل مک شده به حساب می آورند. اما NVRAM چیست و چه مشکلاتی را می تواند به طور کامل حل کند؟

NVRAM چیست؟

بیاید با توضیح این که NVRAM دقیقاً چه کاری انجام می دهد شروع کنیم؛ اگر شما رایانه مک خود را بی صدا کرده و پس از آن سیستم خود را راه اندازی مجدد نمایید صدای راه اندازی آغازین را نخواهید شنید. اما مک تان چگونه این صدا را خاموش می کند؟ چنین موضوعی به این دلیل است که تنظیمات صدا در NVRAM ذخیره شده و سیستم عامل مک حتی قبل از آن که سیستم ریبوت شود به آن دسترسی دارد.

براساس دستورالعمل های رسمی اپل، NVRAM چیزهایی مثل رزولوشن صفحه و اطلاعات ناحیه زمانی و از همه مهم تر هر چیزی که هارد درایو برای بوت شدن نیاز دارد را در خود ذخیره می کند. این ها همه اطلاعات مهمی هستند که قبل از بوت کردن سیستم خود به آن ها نیاز دارید.

ولی در بعضی مواقع خراب شدن NVRAM می تواند اشکالاتی بوجود آورد و یا حتی از بالا آمدن سیستم عامل مک جلوگیری کند. اگر شما در راه اندازی سیستم عامل مک خود مشکل دارید و یا به طور خلاصه در طول مسیر با مشکلاتی چند مواجه می شوید و می بینید که سیستم عامل مدام از درایو اشتباهی بوت می شود، پاک کردن NVRAM می تواند یکی از راه حل های شما باشد.

این کار همه چیز را درست نمی کند اما امتحان آن ضرری ندارد. با در دستور کار قرار دادن این روش ممکن است نیاز داشته باشید تا ناحیه زمانی خود، رزولوشن و یا تنظیمات دیگر را به طور مجدد تنظیم نمایید.

چگونه NVRAM را مجدداً تنظیم کنیم؟

اگر می خواهید NVRAM خود را به طور مجدد تنظیم کنید در این جا دو روش اصلی داریم؛ اولین و قابل اعتماد ترین روش با خاموش کردن رایانه تان شروع می شود. پس از خاموش شدن رایانه دکمه ی پاور را بزنید و به محض اینکه صدای روشن شدن سیستم را شنیدید کلید های P، R، Option و Command را با هم فشار داده و نگه دارید.

650x307xmac-reset-nvram-jpg-pagespeed-gpjpjwpjjsrjrprwricpmd-ic-q08leypf43

در نهایت مک شما راه اندازی مجدد می شود و شما دوباره صدای روشن شدن سیستم را می شنوید. وقتی این اتفاق افتاد راحت باشید و کلید ها را رها کنید، NVRAM تنظیم شده و رایانه شما باید مجدداً به صورت عادی روشن شود. اگر از مک بوک 2016 پرو استفاده می کنید (و یا احتمالا بقیه مک هایی که از این تاریخ به بعد ساخته شده اند) مراحل طی شده کمی متفاوت تر است.

کمپانی اپل صدای آغازین شروع مجدد سیستم را در این دستگاه ها به کل حذف کرده است. بنابراین شما قادر به شنیدن آن نیستید. در عوض کلید میانبر کیبورد را به محض روشن شدن سیستم مک خود فشار دهید و سپس آن کلید ها را به مدت 20 ثانیه نگه دارید؛ پس از انجام این عمل باید NVRAM مجدداً تنظیم شود.

چگونه ببینیم در NVRAM چه چیزهایی وجود دارد؟

آیا کنجکاو هستید که چه چیزهایی در NVRAM ذخیره شده است؟ از طریق مسیر Applications > Utilities ابزار ترمینال را در سیستم عامل مک باز کنید. عبارت nvram –xp را تایپ کرده و کلید ثبت را فشار دهید. پس از آن فهرست کاملی از NVRAM خود را مشاهده خواهید کرد.

650x193xmac-nvram-output-1-png-pagespeed-gpjpjwpjjsrjrprwricpmd-ic-2t2o7gxjza

انتظار نداریم که همه ی اطلاعات موجود را متوجه شوید. با این حال برخی موارد مثل سطح صدا (موجود در عکس بالا ) را تشخیص خواهید داد. بالطبع دسته ای از کلیدهای عجبیب و غریب نیز در این لیست وجود دارند که قادر به مشاهده آن ها هستید. چیزی که اینجا می بینید بسته به رایانه مکی که استفاده می کنید و جزئیات دیگر می تواند متفاوت باشد.

در حالی که ترمینال هنوز باز است می توانید NVRAM را پاک کنید؛ کافیست دستور nvram -c را نوشته و پس از آن سیستم عامل مک خود را برای ثبت شدن این تغییرات یک بار راه اندازی مجدد کنید. به هر حال به نظر می رسد که استفاده از دکمه های میانبر کیبورد گزینه ی بهتری برای انجام این کار باشد.

البته توجه داشته باشید که پاک کردن NVRAM تمام مشکلات مک شما را حل نخواهد کرد. اما شکی نیست که همین روش برای رفع بسیاری از مسائل به دادتان می رسد، مخصوصاً اگر با بوت شدن سیستم مک خود مشکل دارید. همچنین راه حل مذکور برای حل مشکل حجم صدا و همچنین تنظیمات وضوح صفحه نمایش موردی مناسب به شمار می رود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • m samsung
    m samsung | ۸ دی ۱۳۹۵

    مک در برابر ویندوز یه لانچر به حساب میاد بهترین وبا امکانات ترین سیستم عامل ویندوزه از نرم افزار های کاربردی بسیار زیاد که مک خوابشو باید ببینه بهتریم باازی هایی که برای ویندوز یماد که باز مک خوابشو باید ببینه راحتی کار و امکانات بسیار زیاد و بدون محدودیت

    • m samsung
      m samsung | ۸ دی ۱۳۹۵

      برای همینم هست 90 درصد مردم ویندوز استفاده میکنن حتی تو خود کارخونه تولید محصولات اپل هم ویندوز تو سیستم هاشون نصب ههههه تو همه ادارات-شرکت ها خونه ها همه جا زنده باد بیل گیتس

  • zxc
    zxc | ۷ دی ۱۳۹۵

    عجيب ترين سيستم عامل كه تو عمرم ديدم همين mac os هستش بعدش هم لينوكس...
    البته نميگم بده...
    من اصلا نتونستم خودمو باهاشون هماهنگ كنم...

    فقط ويندوز? ?

    • Ghost
      Ghost | ۷ دی ۱۳۹۵

      فقط ویندوز ؟‌:)))))) خیلی نظرات منطقی و کارشناسی تو دیجیاتو و زومیت مشاهده میشه

      • TeChNoLoGy
        TeChNoLoGy | ۷ دی ۱۳۹۵

        واقعا جالبه اتفاقا مک به نظر من خیلی از ویندوز یادگیریش راحت تره و روان تر جالبه?

مطالب پیشنهادی