ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

«بد شانسی» یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار در ابتلا به سرطان است

سرطان یکی از مهم ترین نگرانی ها در جوامع امروزی است که تاکنون درمان مؤثری برای آن یافت نشده است. بسیاری از افراد جامعه به دلیل ترس از ابتلای به آن نحوه زندگی خود را ...

حسام الدین جعفری
نوشته شده توسط حسام الدین جعفری | ۵ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۱:۰۰

سرطان یکی از مهم ترین نگرانی ها در جوامع امروزی است که تاکنون درمان مؤثری برای آن یافت نشده است. بسیاری از افراد جامعه به دلیل ترس از ابتلای به آن نحوه زندگی خود را به کلی دگرگون می کنند و با وجود آنکه بشر به طور روز افزون موفق های جدیدی را در درمان بیماری ها کسب می کند اما کماکان سرطان یکی از مهم ترین مسائل درخور رسیدگی توسط سازمان های بهداشت جهانی است.

اخیراً گروهی از دانشمندان دانشگاه جانز هاپکینز در مطالعه خود دریافته اند که ابتلا به سرطان بیش از آنکه تحت تأثیر سبک زندگی باشد، به بد شانسی افراد مرتبط می شود اما با این حال می توان احتمال ابتلا به آن را کاهش داد.

تیم تحقیقاتی مورد اشاره در مطالعه خود به دنبال مشخص کردن علت جهش های ژنتیکی بودند که می توانند به سرطان منجر شوند و همچنین سعی داشتند فاکتورهای تأثیرگذار روی وقوع آن را بررسی کنند.

گفتنی است داده های یافت شده در کمال ناباوری نشان دادند 66 درصد از جهش های ژنتیکی که می توانند منجر به سرطان شوند، کاملاً در اثر وقوع یک خطای تصادفی در DNA بوده و هیچ دلیل واضح و مشخصی برای آن وجود ندارد. همچنین نتایج این تحقیق نشان داد که عوامل محیطی نظیر آلودگی، استعمال دخانیات و دیگر فاکتورهایی که گمان می رود در ابتلا به این بیماری دخیل باشند، در وقوع حدود 29 درصد از سرطان ها نقش دارند. 5 درصد باقیمانده نیز از نیاکان به ارث می رسد.

دانشمندان معتقد هستند که جهش های DNA به طور معمول در ژن هایی که باعث ایجاد سرطان می شوند، رخ نمی دهند و از این رو تأثیر منفی نخواهند داشت اما زمانی که این جهش به صورت اتفاقی در ژن های به خصوصی پیش آید، ممکن است سرطان را با خود به همراه داشته باشد که در نتیجه اکثر مواقع تنها به «بد شانسی» افراد مربوط است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • Sav
    Sav | ۵ فروردین ۱۳۹۶

    یکی از اشکالاتی که به دیندارا گرفته می‌شه، اینه که هر چیزی که نمی‌دونن رو به خدا نسبت می‌دن (که در برخی موارد اشکالی درست و در برخی موارد غلطه)
    حالا برام جالب شده که دانشمندان هم وقتی علت چیزی رو پیدا نمی‌کنن، به شانس ربطش میدن ...
    چه تفاوتی هست بین این دو؟

    • Mr M
      Mr M | ۵ فروردین ۱۳۹۶

      ببینید ذات بشر همینه که ندانستن و عیوب و همه چیز رو به خدا نسبت میده .سرطان که از اسمون نمیاد این همه مواد مضر که تو خود ایران به مواد غذایی میزنن به نظر شما چیکار میشه؟ خوب تاثیرش رو میگذاره تو خارجم با الکل و مخدر ها و هزار و یک چیز دیگه ایجاد میشه ارث و عوامل محیطی هم که کم و بیش دخیل اند اما در مقایسه با دومورد بالا به نظر شما چقدر موثرند؟

      • Sav
        Sav | ۵ فروردین ۱۳۹۶

        میزان تأثیر اصلا مهم نیست. منظور من رو متوجه نشدی. این جمله توی متن اومده: « گفتنی است داده های یافت شده در کمال ناباوری نشان دادند 66 درصد از جهش های ژنتیکی که می توانند منجر به سرطان شوند، کاملاً در اثر وقوع یک خطای تصادفی در DNA بوده و هیچ دلیل واضح و مشخصی برای آن وجود ندارد.»
        آن‌هایی که اندکی (فقط اندکی) decision theory در شرایط عدم قطعیت بلد باشن یا به عبارت بهتر تمام مهندسین، میدونن که عدم قطعیت‌ها انواع مختلفی داره: ۱- عدم قطعیت ذاتی: ذات مسئله عدم قطعیت داره. (اصل عدم قطعیت هایزنبرگ مثال خوبی هست) ۲- عدم قطعیت آماری: ما فضای نمونه رو از جامعه انتخاب می‌کنیم و نمی‌تونیم کل جامعه رو بررسی کنیم ۳- عدم قطعیت مدل: (یک پارامتر شناخته شده را در نظر نمی‌گیریم یا پارامتری هست که اصلا نشناخته‌ایم که بخواهیم در نظر بگیریم) ۴- خطای انسانی ۵- خطای اندازه‌گیری
        ----
        حالا این دانشمندان عزیز اومدن و گفتن چون دلیل واضح و مشخصی برای آن نداریم، پس شانسی است. یعنی چون عدم قطعیت‌های شماره ۲ تا ۵ را نتوانستیم پیدا کنیم، پس ذات مسئله عدم قطعیت داره. خنده‌دار نیست؟؟
        عدم درک یک شیء، به معنای عدم وجود آن نیست. این از بنیادی‌ترین اساس‌های علم و فلسفه و ... هست.

  • halizadeh
    halizadeh | ۵ فروردین ۱۳۹۶

    بهتره بگیم عجلمون فرا رسیده تا شانسکی بوده

  • ali-g
    ali-g | ۵ فروردین ۱۳۹۶

    امیدوارم هیچ کس به این درد مبتلا نشه و دانشمندا راهی برای درمان قطعی هر نوع سرطانی پیدا کنن

  • ali-g
    ali-g | ۵ فروردین ۱۳۹۶

    امیدوارم هیچ کس بهش مبتلا نشه و دانشمندا یه راهی برای درمان قطعیش پیدا کنن

  • Cloner
    Cloner | ۵ فروردین ۱۳۹۶

    به قول یکی‌از فوق تخصص های انکولوژی : طرف داره راستراست واسه خودش راه می‌ره یهو می‌گیره. زندگیتونو بکنید ..

مطالب پیشنهادی