ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چگونه از ربات بودن یک حساب کاربری توییتر با خبر شویم؟

در توییتر بات های بیشماری فعالیت دارند. بعضی از آن ها محصولات مختلف را به فروش می رسانند و برخی دیگر نیز متعلق به کلاهبرداران سایبری هستند. از سوی دیگر تعدادی از این بات ها ...

نیما فرشین
نوشته شده توسط نیما فرشین | ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۰:۰۰

در توییتر بات های بیشماری فعالیت دارند. بعضی از آن ها محصولات مختلف را به فروش می رسانند و برخی دیگر نیز متعلق به کلاهبرداران سایبری هستند. از سوی دیگر تعدادی از این بات ها هم زیر نظر آژانس های اطلاعات بین المللی فعالیت می کنند و به منظور پاسخ به سوالات مختلفی طراحی شده اند.

با این حال، شناسایی این بات ها چندان هم سخت نیست. تنها کافیست سری به تایم لاین های این حساب های کاربری بزنید و رفتارشان را بررسی کنید. به نوعی می توان گفت باید ببینید که این حساب های کاربری رفتاری انسانی از خود نشان می دهند یا نه. به عنوان مثال، آیا با کاربران دیگر مشغول مکالمه می شوند یا بر سر موضوعی خاص به بحث و گفتگو می پردازند؟

اگر بتوانید برای این سوالات پاسخی مناسب به دست آورید، به راحتی می توانید از بات بودن این حساب های کاربری سر در بیاورید. با این حال زمانی هم پیش می آید که نمی توان در مورد یک حساب کاربری نظری قطعی داد. اینجاست که Botometer نقشی اساسی پیدا می کند و به یک ابزار قابل اعتماد در این خصوص تبدیل می شود.

این ابزار کارآمد که توسط دانشگاه های ایندیانا و نورث ایسترن طراحی شده، قادر است با در نظرگیری ۱۰۰۰ فاکتور مختلف، یک بات را از میان میلیون ها حساب کاربری توییتر شناسایی کند. با اینکه Botometer هنوز کامل و بدون نقص نیست، اما عملکرد نسبتا خوبی از خود نشان داده و می توان به آن اعتماد کرد.

برای شروع کار با Botometer نیز ابتدا باید با حساب کاربری توییتر خود، وارد آن شوید. سپس می توانید با تایپ کردن هر نام کاربری، نتیجه بررسی Botometer را مشاهده کنید.

همانطور که در عکس بالا مشاهده می کنید، نتیجه بررسی های Botometer با یک اعتبار سنج درصدی به نمایش در آمده است. اما واقعا عدد مقابل این اعتبارسنج نشانه چیست؟ به نوعی هر چه اعتبارسنج عدد بزرگتری را نشان دهد، احتمال آنکه آن حساب کاربری بات باشد بیشتر است.

در عکسی که در بالا مشاهده می کنید، احتمال بات بودن حساب کاربری فوق توسط بوتومیتر، ۱۶ درصد پیشبینی شده است. از آنجایی هم که این حساب کاربری متعلق به فردی حقیقی است، می توان قدرت تشخیص قابل قبول Botometer را نتیجه گرفت.

با این حال Botometer به جز نتیجه نهایی یک سری اطلاعات جزئی تر نیز در مورد حساب کاربری مورد نظر در اختیارتان قرار می دهد. به عنوان مثال، به کمک Botometer می توانید جدول زمانی ریتوییت و منشن های یک حساب کاربری را مشاهده کنید.

پیش از به نگارش درآمدن این متن، چندین بات شناخته شده و چند حساب کاربری افراد حقیقی را به دست Botometer سپردیم. نتایج مختلفی دریافت شدند اما خوشبختانه Botometer در شناسایی درست اکثریت آن ها موفق بود و توانست افراد حقیقی را از بات ها تمیز دهد.

اما همانطور که گفته شد، Botometer هم کامل نیست و بررسی هایش در برخی مسائل درست صورت نمی گیرند. به نوعی Botometer در ارتباط با اکانت هایی که توسط چند شخص مختلف هدایت می شوند، عملکرد موفقی ندارد و نتیجه درستی ارائه نمی دهد.

البته وجود این مشکل در ساز و کار Botometer را می توان به نوعی طبیعی دانست. چرا که اغلب این حساب های کاربری، فعالیتی شبیه به بات ها دارند و اغلب در بحث ها شرکت نمی کنند. اما اگر این موضوع را کنار بگذاریم، باید بگوییم که Botometer عملکرد فوق العاده ای در تشخیص بات ها دارد و می توان به بررسی های آن اعتماد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • sina
    sina | ۲۹ شهریور ۱۳۹۶

    از روزنامه کیهان و جوان بپرس، اونا متخصص ربات توییترن?

مطالب پیشنهادی