ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی؛ آینده از آن کدام است؟

در دنیای فناوری امروز همواره با واژه هایی مانند واقعیت مجازی، واقعیت ترکیبی، واقعیت افزوده، واقعیت تلفیقی و... مواجه می شویم که هرکدام به نوع خاصی از تکنولوژی برای نمایش محتوا اشاره دارند. اما کدامیک ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۲ مهر ۱۳۹۶ | ۱۷:۰۰

در دنیای فناوری امروز همواره با واژه هایی مانند واقعیت مجازی، واقعیت ترکیبی، واقعیت افزوده، واقعیت تلفیقی و... مواجه می شویم که هرکدام به نوع خاصی از تکنولوژی برای نمایش محتوا اشاره دارند. اما کدامیک از این فناوری ها در آینده کاربران بیشتری را به خود جذب خواهند کرد؟

پلتفرم های ARcore و ARkit از مهم ترین عوامل رشد واقعیت افزوده هستند

بر اساس پیش  بینی های مؤسسه سوئیسی «Digital Capital» که در زمینه تحلیل بازار سرگرمی های الکترونیکی و ارائه مشاوره به کمپانی های بزرگ فعالیت دارد، ظهور پلتفرم هایی مانند ARcore از سوی گوگل و ARkit از سوی اپل، موجب رشد چشمگیر پتانسیل فناوری «واقعیت افزوده» (AR) شده و در آینده کاربران بسیاری به استفاده از این پلتفرم روی می آورند.

مؤسسه مذکور اظهار داشته که شرکت های گوگل، اپل و فیسبوک در سال 2018 مجموعاً 900 میلیون کاربر واقعیت افزوده خواهند داشت که این رقم تا سال 2021 احتمالاً به 3 میلیارد کاربر افزایش می یابد.

در مقام مقایسه، تکنولوژی «واقعیت مجازی» (VR) در بازه زمانی مشابه تنها در حدود 100 میلیون کاربر فعال خواهد داشت که نشان می دهد رشد روز افزون AR، روی واقعیت مجازی تأثیر منفی گذاشته و از رشد بازار آن جلوگیری می کند.

البته Digital Capital پیش بینی می کند میزان برتری واقعیت افزوده در زمینه تعداد کاربران، الزاماً در سهم بازار مالی ثابت نبوده و علی رغم حضور 30 کاربر AR به ازای هر کاربر VR در سال 2021، پلتفرم واقعیت افزوده تنها دو سوم درآمدهای بازار AR/VR را کسب خواهد کرد.

دلیل این امر نیز درآمدهای حاصل از فروش سخت افزارهای قدرتمند و محتواهای ویژه برای واقعیت مجازی است که حاشیه سود بالاتری داشته و نسبت به واقعیت افزوده، درآمد بیشتری را نصیب کمپانی ها می کنند.

گفتنی است بنا بر تحلیل های موجود، برنده اصلی رقابت میان واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، شرکت های فعال در زمینه تجارت الکترونیک مانند آمازون، علی بابا و eBay هستند که در مجموع بیشترین سود را از بازار AR/VR به دست خواهند آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • soheil
    soheil | ۱۳ مهر ۱۳۹۶

    ترکیب هر دو
    ینی ترکیب واقعیت افزوده با واقعیت مجازی
    این اون چیزیه که پیروز میشه
    یه چیزی دور و بر هولولنز

مطالب پیشنهادی