ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

۳۰ سال با تتریس؛ داستان موفقیت یک بازی روسی

تتریس برای بسیاری، نامی خاطره انگیز است. یک بازی ساده و اعتیاد آور که ساعت ها ما را درگیر خود می کرد. شاید باورش سخت باشد، اما این بازی امروز تولد ۳۰ سالگی خود را ...

مانی قاسمی
نوشته شده توسط مانی قاسمی | ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۱:۴۵

تتریس برای بسیاری، نامی خاطره انگیز است. یک بازی ساده و اعتیاد آور که ساعت ها ما را درگیر خود می کرد. شاید باورش سخت باشد، اما این بازی امروز تولد ۳۰ سالگی خود را جشن می گیرد. تتریس به عنوان اولین تجربه دیجیتال بسیاری از کاربران، تا به حال گیک های بسیاری را پرورش داده و اگرچه امروز دیگر در مقابل بازی هایی با گرافیک آنچنانی، هیجان سابق خود را ندارد، اما همچنان اعتیاد آور باقی مانده و حتی قادر است تا نسل جدید را نیز در پای خود میخ کوب کند.

تتریس tetris

این بازی برای اولین بار توسط آلکس پاژیتنف، در روسیه ساخته شد. آلکس که در آن زمان تتریس را با یک کامپیوتر Elektronikia 60 ایجاد کرده بود و به علت نبود قابلیت گرافیکی، بازی خود را با کنار هم قرار دادن متن ها ایجاد نمود. علیرغم نداشتن محیطی گرافیکی، آلکس به مرور متوجه شد هرکس که با تتریس بازی می کند به شدت از آن لذت می برد و از محصول او تعریف می کند.  او چندی بعد دریافت که نسخه هایی غیر رسمی از تتریس به دیگر نقاط جهان نیز راه یافته است.

آلکس که بازخوردهای مثبت تتریس را می دید، برای به اشتراک گذاری آن با تمام دنیا، لحظه شماری می کرد، اما نگران بود که اتحاد شوروی در اوج جنگ سرد، او را به خاطر اینکار دستگیر کند. به همین دلیل پاژینتف تصمیم گرفت تا حقوق قانونی بازی را به دولت روسیه واگذار کند. پس از آن شرکت آمریکایی Spectrum HoloByte توانست اولین نسخه بین المللی این بازی را به جهان عرضه کند و اینگونه بود که تتریس لقب اولین بازی صادر شده از جماهیر شوروی را به خود اختصاص داد.

آلکس پژیتنف (راست) و هنک راجرز (چپ)
آلکس پژیتنف (راست) و هنک راجرز (چپ)

درست است که آلکس تتریس را پایه گذاری کرد، اما مردی به نام هنک راجرز را می توان دلیل موفقیت جهانی این بازی دانست. هنک در نمایشگاه CES 1988 برای اولین بار با تتریس بازی کرد و بلافاصله معتاد آن شد. او که به پتانسیل های پنهان تتریس پی برده بود، به مسکو سفر کرد و توانست دولت روسیه را راضی کند تا حقوق پخش بین المللی بازی را به او دهند. وی سپس با مسئولین نینتندو دیدار کرد و طی قراردادی عرضه تتریس در کنسول های بازی را به صورت انحصاری به این شرکت واگذار کرد.

در سال ۱۹۸۹، تتریس بر روی GameBoy عرضه شد و توانست در مدتی اندک به محبوب ترین بازی Nintendo تبدیل گردد. از آن زمان تا به امروز تخمین زده می شود که ۱۰۰ میلیون نسخه از تتریس بر روی دستگاه های مختلف نصب گردیده است. شرکت تتریس، که در سال ۱۹۹۶ توسط راجرز تاسیس شد، اکنون اعلام کرده که این بازی برای Xbox One و Playstation 4 نیز عرضه خواهد شد تا نسل جدید از بازیکنان را با نام خود آشنا کند. امروز تولد ۳۰ سالگی تتریس است، این بازی در طول زمان نه تنها تکرار نشده، بلکه همچنان کاربران جدیدی را با خود همراه کرده است. به نظر می رسد آلکس و هنک، همچنان سال های بسیاری می توانند شمع های تولد بازی محبوب خود را فوت نمایند.

شما از این بازی نوستالژیک چه خاطرتی در ذهن خود دارید؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • iman_lalfaam
    iman_lalfaam | ۱۷ خرداد ۱۳۹۳

    آرامترین بازی وکیل کننده ترین امااعتیادآورهم بود...

  • نیما
    نیما | ۱۷ خرداد ۱۳۹۳

    خیلی مسخرس . حالم رو بد می‌کنه .

  • بابک
    بابک | ۱۶ خرداد ۱۳۹۳

    یادش بخیر مادرم با این بازی 6 تا آتاری دستی خراب کرد....

  • hossein
    hossein | ۱۶ خرداد ۱۳۹۳

    گمونم به این بازی "خونه سازی" یا یه همچین چیزی میگفتیم بازی جالب و خاطره انگیزی ایه.

  • وحید
    وحید | ۱۶ خرداد ۱۳۹۳

    منم خوشم نیومد.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی