ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فضاپیمای هندی با هزینه ای کمتر از هزینه تولید فیلم «جاذبه» به مدار مریخ رسید

در نوامبر (آبان) سال گذشته، هند یک فضاپیما را با نام Mangalyaan به سمت مریخ فرستاد و صبح چهارشنبه ۲۴ سپتامبر خبر رسید که این فضاپیما به مدار سیاره مریخ رسیده و در مدار مستقر ...

امیر صادقپور
نوشته شده توسط امیر صادقپور | ۲ مهر ۱۳۹۳ | ۱۹:۰۰

در نوامبر (آبان) سال گذشته، هند یک فضاپیما را با نام Mangalyaan به سمت مریخ فرستاد و صبح چهارشنبه ۲۴ سپتامبر خبر رسید که این فضاپیما به مدار سیاره مریخ رسیده و در مدار مستقر شده است.

Narendra Mode وزیر امور خارجه این کشور از این مساله با عنوان شاهکاری نامحتمل یاد کرده است. موفقیت هند، این کشور را به اولین کشور آسیایی تبدیل کرد که توانسته به مدار مریخ دست پیدا کند. این در حالی است که آخرین تلاش چین که در سال ۲۰۱۲ انجام شد ناموفق بود.

برای پروژه 'ماموریت مدار مریخ' که با نام MOM مخفف Mars Orbiter Mission شناخته می شود تنها ۷۴ میلیون دلار هزینه شده است. به گفته Modi، این مبلغ حتی از هزینه تولید فیلم سینمایی Gravity یا جاذبه هم بیشتر بود.

آقای Modi در این رابطه در کنفرانسی خبری می گوید: «وقتی شما سعی می کنید چیزی که قبلا هرگز انجام نشده به انجام رسانید، به ناشناخته ها قدم می گذارید؛ و فضا، بزرگترین مکان ناشناخته است که میشناسیم.»

انتظار می رفت سوخت Mangalyaan -که معنی اش 'مریخ پیما' در زبان هندی است- شش ماه پیش به اتمام برسد. این فضاپیمای ۱۳۶۰ کیلوگرمی مثل فضاپیماهای آمریکایی یا روسی از تکنولوژی پیچیده ای بهره نمی برد اما توانست به مدار مریخ برسد که اصلا چیز کوچکی نیست. به گفته آقای Modi در کنفرانس خبری، از ۵۱ برنامه ای که در سطح دنیا برای رسیدن به مریخ به انجام رسیده تنها ۲۱ مورد موفق بوده اند.

برنامه فضایی هند هنوز در قیاس با سایر بزرگان بسیار نوپا است. اما Modi ابزار داشته که هند آماده عرضه تکنولوژی های کم هزینه در این حوزه است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • nice
    nice | ۲۲ شهریور ۱۳۹۴

    ما ایرانیها با چیزای دیگه میریم فضا.

  • هادی سرلک
    هادی سرلک | ۳ مهر ۱۳۹۳

    در مورد سوختش اطلاعات بدین

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی