ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

نخستین کارمندان غول های فناوری دنیا اکنون کجا هستند؟

بزرگان مطرح‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه فناوری دنیا نظیر اپل، گوگل و فیسبوک چه کسانی بودند؟ در این مقاله نگاهی خواهیم داشت بر سرگذشت این افراد که البته از بنیانگذاران شرکت‌های یاده شده نیز نبوده‌اند. ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۴ آبان ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰

بزرگان مطرح‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه فناوری دنیا نظیر اپل، گوگل و فیسبوک چه کسانی بودند؟

در این مقاله نگاهی خواهیم داشت بر سرگذشت این افراد که البته از بنیانگذاران شرکت‌های یاده شده نیز نبوده‌اند.

برخی از این افراد به واسطه شغل خود میلیون‌ها دلار پول به جیب زدند، برخی سرمایه خود را به باد دادند، مابقی هم یا به استارتاپ‌های دیگر پیوستند یا اینکه کسب و کار تازه‌ای را برای خود راه انداختند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

Taner Haliciogly نخستین کارمند واقعی فیسبوک بود که در زمره بنیانگذران آن قرار نداشت. او نقش‌های متعددی را در این شرکت ایفا نمود.

 2

آقای هالیچیوگلو از اکتبر سال 2004 تا نوامبر سال 2009 برای فیسبوک کار کرد. وی نقش‌های فراوانی را در این شرکت بر عهده داشت و زمانی که آن را ترک می کرد به عنوان مهندس نرم افزار در آنجا مشغول به کار بود.

هالیچیوگلو پس از فیسبوک به عنوان مهندس ارشد به کمپانی Blizzard Entertainment پیوست. او در حال حاضر مدرس رشته علوم کامپیوتر و مهندسی در دانشگاه UC San Diego است و به عنوان یک سرمایه گذار و مشاور بنگاه‌های تازه تأسیس فعالیت دارد.

 

Shel Kaphan نخستین کارمند آمازون پس از Bezos و همسرش بود.

3

کافان در پاییز سال 1994 به آمازون پیوست و تا سال 1999 به فعالیت خود در آن شرکت ادامه داد. او در ابتدا سمت معاونت واحد تحقیق و توسعه را در اختیار داشت و زمانی که این کمپانی را ترک می‌کرد مدیریت فناوری این شرکت را بر عهده داشت.

حالا کافان همان کاری را انجام می دهد که از اغلب افراد سالخورده انتظار می‌ رود: امور خیریه و دنبال کردن علایق شخصی‌!

او هیچگاه در زمره بنیانگذاران آمازون جای نگرفت، با این حال پیش از تأسیس این شرکت با یاری Bezos ایده اولیه راه اندازی آمازون را ارائه کرد. Bezos زمانی کافان را مهم‌ ترین شخص در تاریخ آمازون خواند و حتی مشاجراتی که بعضا میانشان رخ می داد هم باعث تغییر دیدگاهش نسبت به کافان نشد.

 

Craig Silverstein نخستین کارمند استخدامی لری پیج و سرگی برین در گوگل بود. او در سال 2012 گوگل را با هدف پیوستن به یک شرکت نوپای آموزشی به نام آکادمی خان ترک گفت.

4

آقای سیلوراستون از سال 1998 تا 2012 در گوگل فعالیت کرد. او پروژه های متعددی را تحت سرپرستی خود داشت و مهندسان را آموزش می داد. وی همچنین نقش پر رنگی در ساخت موتورهای جستجوی گوگل داشت.

او هم اکنون مدیریت زیرساخت شرکت تازه تأسیس خان آکادمی را بر عهده دارد.

 

Noah Glass همواره با عنوان بنیانگذار فراموش شده توییتر خوانده می شود. او با کمک ایوان ویلیامز توییتر را بنا نهاد با این همه از کار اخراج شد.

5

Noah Glass همسایه ایوان ویلیامز یکی از بنیانگذاران توییتر بود. این دو نفر با همراهی یکدیگر کمپانی Odeo را تأسیس کردند که در واقع شرکت مادر توییتر به شمار می رفت و همواره گلس با نام بنیانگذار فراموش شده توییتر خوانده می شد.

مدت زمان زیادی از همکاری این دو نگذشته بود که ایو ویلیامز، گلس را اخراج کرد و او را مات و مبهوت گذاشت. در سال 2011 میلادی گلس طی مصاحبه اش با Business Insider اعلام داشت که پس از اخراجش چندین سال را به تنهایی کار کرد.

به سختی می توان ردی از گلس در شبکه های اجتماعی پیدا کرد و به ندرت پیش می آید که توییت کند هرچند که به دنبال انتشار خبر عرضه سهام توییتر، پیام تبریکی را برای تیم مدیریتی آن ارسال کرد!

در نهایت گلس توییتر را با اندک پول نقدی که از تسویه حساب برایش مانده بود ترک کرد اما اگر به صفحه اشتراک او در این شبکه اجتماعی مراجعه کنید هنوز هم این جمله را می خوانید که : من آغازگر این سایت بودم!

 

مایک مارکولا (Mike Markkula) پس از استیو وازنیاک و استیو جابز به اپل پیوست و پس از آن به مرد پولساز این شرکت بدل شد.

6

مارکولا در ایتدا مبلغ 250 هزار دلار را در ازای مالکیت 30 درصد از کل شرکت در اپل سرمایه گذاری کرد. او از نخستین کارکنان اینتل بود و همین شغل او را در 30 سالگی‌اش به یک میلیونر بدل کرد. آنگونه که در کتاب «بازگشت به پادشاهی کوچک» آمده است، در آن زمان مارکولا تنها 10 درصد از سرمایه خود را در اپل صرف نمود.

او در این شرکت نقش یک مدیر را بر عهده داشت و در نوشتن برنامه تجاری آن مشارکت نمود و کمی بعد هم نخستین مدیر عامل اپل را استخدام کرد. مارکولا همچنین استیو وزنیاک را متقاعد نمود که به صورت تمام وقت به اپل بپیوندد.

وی در سال 1997 میلادی اپل را ترک کرد و از آن زمان تا کنون در استارت آپ های متعددی فعالیت کرده و جزو حامیان مالی دانشگاه سانتا کلارا و مرکز اخلاق کاربردی مارکولا بوده است.

 

مارک مک دونالد نخستین کارمند حقوق بگیر مایکروسافت بود اما این مسأله به هیچوجه به معنای متمول بودنش نیست.

7

مارک مک دونالد به صورت مستقل کار می کرد و درآمد اندکی داشت و در عین حال نخستین کارمند حقوق بگیر مایکروسافت بود. او در سال 1984 میلادی به خاطر بزرگ شدن بیش از اندازه شرکت شغلش را ترک کرد و به شرکت دیگری به نام Asymetrix پیوست که به پل آلن تعلق داشت.

پس از اندک زمانی، مک دونالد به یک شرکت طراحی به نام Design Intelligence در سیاتل ملحق شد که در سال 2000 میلادی توسط مایکروسافت خریداری شد. اما این به معنای ثروتمند بودن مارک نبود. بنابر گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس مارک در یکی از مصاحبه های خود اعلام کرده که کمتر از یک میلیون دلار می ارزد.

 

دیوید کراویتز و دنیل اشمیت هر دو در یک زمان به Snapchat پیوستند و به همراه بنیانگذاران این شرکت در استنفورد تحصیل کردند.

david-kravitz-and-daniel-smith-joined-snapchat-at-the-same-time-they-went-to-stanford-with-the-founders

کراویتز و اشمیت به همراه ایوان اشپیگل و بابی مورفی دو تن از بنیانگزاران Snapchat در دانشگاه استنفورد به ادامه تحصیل پرداختند. کراویتز پیش از آنکه در سال 2012 به Snapchat ملحق شود در گوگل کارآموزی می کرد.

پیش از این موضوع هر دوی آنها به عنوان مهندس نرم افزار در یک شرکت تازه تأسیس به نام Raunk فعالیت می کردند. سرمایه گذار آن شرکت Lightspeed نام داشت که بعدها به جمع سرمایه گذاران Snapchat پیوست.

حالا این دو مهندس خوش ذوق در Snapchat کار می کنند (اشمیت لقب کاپتان کپچا را در لینکداین برای خود انتخاب کرده است) و نسخه اندرویدی Snapchat هم حاصل تلاش اشمیت است.

البته این دو نفر هنوز هم در این شرکت مشغول به کارند و Snapchat هم به داشتنشان می بالد.

 

تیم بردی نخستین کارمند یاهو بود که 8 سال را در این شرکت سپری کرد و زمانی که سمت مدیر ارشد محصولات آن را بر عهده داشت این کمپانی را ترک کرد.

yahoos-first-employee-tim-brady-spent-eight-years-at-the-company-and-left-when-he-was-chief-product-officer

بردی که از دوستان دانشگاهی جری یانگ بنیانگذار یاهو بود در سال 1995 میلای به این شرکت پیوست و تا سال 2003 نیز همانجا ماند. برنامه کاری اولیه یاهو هم زاییده فکر اوست.

زمانی که بردی یاهو را ترک کرد سمت مدیریت ارشد محصولات آن را ایفا می کرد. او سپس به عنوان مدیرعامل یک شرکت آموزشی به نام QuestBridge انتخاب شد و اکنون نیز مؤسس یک شرکت آموزشی دیگر به نام Imagine K12 است.

 

رایان گریوز نخستین کارمند Uber بود. گریوز سکان هدایت اوبر را پیش از تراویس کالانیک بر عهده داشت که به عنوان مشاور در آنجا فعالیت می کرد و در ابتدا سمت مدیر عامل را در اختیار داشت.

ubers-first-employee-was-ryan-graves-graves-ran-uber-before-travis-kalanick-who-was-an-advisor-to-the-company-came-in-as-ceo

رایان گریوز در سال 2010 میلادی با Uber که در آن زمان UberCab خوانده می شد، آشنا گشت و این آشنایی بدنبال آن صورت گرفت که گریوز به یکی از توییت های تراویس کالانیک که حالا مدیرعامل شرکت است جواب داد.

مضمون توییت این بود: «به دنبال یک مدیر محصول و توسعه تجارت هستم.»

گریوز هم آدرس جیمیل خود را با این عنوان برای او فرستاد :«راه حل شما اینجاست»

گریوز مدت دو سال را در مرکز بهداشت جنرال الکتریک گذراند و شب ها و آخر هفته ها روی استارت آپ خودش کار می کرد که هیچگاه هم رنگ واقعیت به خود نگرفت. کمی بعد به عنوان یک کارآموز در کنار تریستان واکر سرپرست توسعه تجارت Foursquare مشغول به کار شد و سه ماهی را بدون حقوق در آنجا بود اما هیچ پیشنهادی برای کار تمام وقت به او داده نشد.

در ژوئن سال 2010 میلادی گریوز به همراه دیگران Uber را تأسیس کرد و کمی بعد، عنوان نخستین مدیر عامل این استارت آپ را از آن خود کرد. در دسامبر 2010 کالانیک سمت مدیرعاملی را از گریوز ربود.

او همپنان در Uber کار میکند و از اعضای هیئت مدیره آن است و ریاست عملیات های جهانی این کمپانی را بر عهده دارد.

 

آستون موتز نخستین کارمند Dropbox بود که از OKCupid به آن پیوست. بسیاری از امکانات این برنامه حاصل زحمات موتز است.

10

استون موتز فارغ التحصیل دانشگاه MIT است و پیش از آنکه به عنوان نخستین کارمند به دراپ باکس ملحق شود در گوگل و اینتل کارآموزی کرده بود. او به عنوان مهندس نرم افزار کمی از زمان خود را هم در OKCupid می گذراند.

در دراپ باکس موتز روی قسمت Web Product و کارکردهای آن مشغول به کار بود. او در بلاگ رسمی شرکت اینگونه نوشت: اگر از کاربران سرویس anything.dropbox.com هستید باید بدانید که برنامه نویسی آن را من انجام دادم و در زمانهایی آن را خراب کرده و سپس ایراداتش را رفع کرده ام.

موتز می گوید که از همان ابتدا که هوستون و آرش همکلاسی سابقش در دانشگاه MIT کلید پروژه دراپ باکس را زدند از هوادارانش بوده است. او همواره تردید داشت که شغلش را در OKcupid ترک کند یا خیر با این حال سرانجام نیویورک را به مقصد کالیفرنیا ترک کرد و به جمع دراپ باکس پیوست.

او پس از چهار سال و نیم کار کردن در دراپ باکس آنجا را ترک کرد تا کسب و کار خودش را راه بیاندازد و سرانجام هم Assorted Bits  را به ثبت رساند.

 

نیک گرندی نخستین کارمند Airbnb بود و حالا به عنوان مدیر محصولات در استارت آپ دیگری به نام Clever فعالیت می کند.

11

نیک گرندی نخستین کارمند Airbnb بود که در سال 2009 به آن ملحق شد. او در دوران همکاری 2 الی سه ساله خود با این شرکت نقش ها و وظایف متعددی را بر عهده گرفت؛ از یک مهندس همه فن حریف گرفته تا مدیر محصولات، بازاریاب آنلاین، کارشناس واحد حمایت از مشتریان و رشد و توسعه داخلی که همه اینها را در صفحه لینکداین خود نوشته است. گرندی حالا به عنوان مدیر محصولات در یک شرکت تازه تأسیس به نام Clever کار می کند که در حوزه فناوری های آموزشی فعالیت دارد.

 

جفری اِسکول نخستین کارمند eBay بود و حالا یک میلیونر است.

12

اِسکول در سال 1996 میلادی با پیر امیدیار بنیانگذار ebay دیدار کرد و به عنوان نخستین مدیر این مجموعه به استخدام آن درآمد. در آن زمان ebay درآمد خوبی داشت با این حال اسکول نخستین کارمند تمام وقتش بود.

اسکل در تدوین طرح تجاری اولیه eBay مشارکت داشت و تا سال 1998 که مگ وایتمن به این کمپانی پیوست بر مسند ریاست تکیه زد. او زمانی دومین سهامدار بزرگ eBay پس از امیدیار به شمار می رفت.

اسکول پس از eBay یک شرکت فیلمسازی به نام Participant Media را در لس آنجلس راه اندازی کرد. وی همچنین پول زیادی را در بنیاد اِسکول صرف کرد که در زمینه کارآفرینی فعالیت می کرد و اکنون در زمره سرمایه گذاران Tesla قرار دارد.

 

جاش ریدل نخستین کارمند اینستاگرام بود و مدیریت انجمن آن را نیز بر عهده داشت. او چند ماه پس از پیوستن به اینستاگرام آن را ترک کرد.

13

ریدل فارغ التحصیل کالج Reed است و کمی بعد از آنکه 500 هزار دلار از شرکت Andreessen Horowitz and Baseline Ventures به جیب زد به اینستاگرام پیوست که در آن زمان هنوز Burbn خوانده می شد.

ریدل مدیریت انجمن اینستاگرام را بر عهده داشت و چند ماه بعد آن را ترک کرد.

 

مارکو آرمنت نخستین کارمند Tumblr بود و استارت آپ های متعددی از جمله Instapaper را برای خود راه اندازی کرد.

14

مارکو آرمنت در سال 2007 میلادی و همزمان با راه اندازی Tumblr به دیوید کارپ پیوست. او مدیر ارشد فناوری شرکت بود و تا سال 2010 در همانجا ماند.

آرمنت پروژه های متعددی را به انجام رساند که از آن جمله می توان به اپلیکیشن یادداشت برداری Instapaper اشاره نمود که به Betaworks فروخته شد و پروژه دیگرش هم The Magazine نام داشت که آن نیز به فروش رفت.

او در سال 2014 یک اپلیکیشن پادکست به نام Overcast را راه اندازی کرد و هم اکنون یک وبلاگ نویس پرکار است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (28 مورد)
  • azibaji
    azibaji | ۱۷ مرداد ۱۳۹۵

    خیلی جالب بود ممنون از مطالب خوبتون

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی