ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چه کسی E3 را برد؟

چند روزی می شود که کنفرانس ها و نمایشگاه E3 به اتمام رسیده اند و حالا ما ماندیم و آمار و ارقام. امسال نسبت به سال گذشته، 4 هزار نفر بیشتر در نمایشگاه حاضر شدند ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱ تیر ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

چند روزی می شود که کنفرانس ها و نمایشگاه E3 به اتمام رسیده اند و حالا ما ماندیم و آمار و ارقام. امسال نسبت به سال گذشته، 4 هزار نفر بیشتر در نمایشگاه حاضر شدند و کنفرانس ها هم بسیار محبوب بودند.

اما چه کسی E3 را برد؟ چه کسی توانست دل مخاطبین را به دست آورد؟ مایکروسافت یا سونی؟ الکترونیک آرتز یا یوبیسافت؟ آیا نینتندو خود را تسلیم جریان های خبری کرد؟ بتسدا و اسکوئر انیکس در اولین سال حضور خود در میان شرکت های برگزار کننده کنفرانس چگونه عمل کردند؟

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

fallout_4-1152x652

شاید کمتر کسی باورش را می کرد اما بتسدا عملا یکی از بهترین کنفرانس های تاریخ E3 را با اندک سورپرایزها و محصولات خود ارائه داد. کاتالوگ بتسدا نسبت به دیگر برگزارکنندگان کنفرانس ها بسیار کم حجم تر بود اما با همین تعداد اندک غوغایی به پا کرد. کنفرانس یک ساعت و نیمه بتسدا عمدتا به DOOM و Fallout 4 پرداخت و در کنار آن چندین عنوان دیگر هم معرفی شد که ما را به وجد آورد.

با این حساب، بتسدا در اولین سال حضور خود سنگ تمام گذاشت. البته بحثی که در رابطه با ناشری چون بتسدا مطرح می شود این است که شاید میزان محتوای تولیدی آن ها در طول هر سال به قدری نباشد که آن ها بتوانند هر سال کنفرانسی به این پرباری برگزار کند.

حضور بتسدا به کنفرانس شان محدود نشد و تاد هاوارد، کارگردان سری Fallout در کنفرانس مایکروسافت حاضر شد تا قابلیت های شگفت انگیزی را مخصوص نسخه اکس باکس وان معرفی کند.

final-fantasy-vii-advent-children-20041209065803479

در کنفرانس مایکروسافت، همه وسایل آتش بازی فراهم بود و فیل اسپنسر به خوبی توانست آسمان لس آنجلس را نور افشانی کند. از معرفی عناوین جدید گفته تا قابلیت های خاص سخت افزاری و نرم افزاری.

مایکروسافت یک غول بزرگ نرم افزار است و مهندسین این شرکت برای تفریح هم که شده گاهی اوقات دست به ابداعاتی می زنند که برای دیگران غیر قابل دسترسی است. برای مثال قابلیت Bakward Compatibility یا اجرای بازی های کنسول نسل قبلی روی کنسول و سخت افزار جدید.

نینتندو به کابران Wii U اجازه می دهد به راحتی بازی های کنسول Wii خود را هم اجرا کنند، بدون هیچ دردسر اضافه ای. سونی هم روی کلود گیمینگ سرمایه گذاری هنگفتی کرده تا PlayStation Now را راه اندازی کند اما تا همین هفته پیش، اکس باکس وان هیچ حرفی در این زمینه برای گفتن نداشت.

قدرت اجرای بازی های اکس باکس 360 روی اکس باکس وان به زعم بسیاری یک معجزه نرم افزاری و سخت افزاری است که توانایی مهندسی بسیار بالایی می طلبد اما مایکروسافت از پس این کار بر آمد.

halo-5-guardians-e1419182386177

این تنها نوآوری خاص مایکروسافت نبود. کنترلر جدید اکس باکس وان با نام الیت که از چندی دیگر وارد بازار خواهد شد، به شکل عجیب و غریبی دوست داشتنی اما در عین حال حرفه ای است. ظاهر آن به طور کلی تفاوت بسیار زیادی با ورژن های معمولی ندارد اما قابلیت شخصی سازی به آن اضافه شده و به زیبایی آن افزون گشته.

اجرای مادهای پی سی روی اکس باکس وان دیگر خبری بود که هواداران Fallout 4 روی اکس باکس وان را سر شوق آورد. تاد هاوارد زمانی که دوشادوش اسپنسر از خبر پشتیبانی مادهای پی سی روی اکس باکس وان گفت، مردم را واقعا شگفت زده کرد. مادینگ یکی از ویژگی های [نسبتا] انحصاری پلتفرم پی سی است که در هر نبردی، پی سی گیمرها آن را بر سر کنسول گیمرها می کوبند اما حالا این ویژگی قرار است برای اکس باکس وان در نظر باشد.

بازگشت Rare با یک بسته ی 30 تایی از بازی های قدیمی و بازی فانتزی جدید نیز به تنهایی خوشحال کننده بود. جلب نظر اینافونه برای ساخت انحصاری جدید نیز از اخبار خوش مایکروسافت محسوب می شد.

lastguardian-541-003

اما سونی واقعا با دستی خالی به استقبال کنفرانس E3 می رفت. بلادبورن و چند بازی بزرگ و کوچک دیگر (و عمدتا هم بازسازی عناوین قدیمی هستند)، لاین آپ سونی در سال 2015 را تشکیل می دهند که در برابر ارتش بازی های بزرگ اکس باکس وان واقعا حرفی برای گفتن ندارد.

برخلاف آنچه که تصور می شد، سونی با اعتماد به نفسی کامل از پس برگزاری کنفرانس خود بر آمد. چشم بادامی ها سه خبر فوق العاده خوشحال کننده داشتند: بازگشت The Last Guardian پس از سال ها غیبت، خبر ساخت Shnmue 3 و ساخت نسخه بازسازی شده Final Fantasy 7.

مشتاقان بازی های ویدیویی در سراسر جهان، سال ها برای شنیدن این اخبار به صورت رسمی انتظار کشیدند و درست در زمانی که انتظارش را نداشتند، هر 3 مورد را به یک باره با هم شنیدند. حتی در خوشبینانه ترین حالت ممکن، متعصب ترین طرفدار سونی هم نمی توانست پیش بینی کند که سونی چنین برنامه ای برای شان در نظر گرفته.

swbf_facebook_share

اما حقیقت این است که E3 یک نمایش است و مردم به دنبال نمایش بهتر هستند، و نه برنامه ریزی دقیق تر. بنابراین اگر تصور می کنید مایکروسافت با اعلام بهترین لاین آپ تاریخ اکس باکس برای آخر سال 2015، حرف اول و آخر را زده اشتباه می کنید.

یک نمایش خوب می تواند برگرفته از احساسات میلیون ها نفر باشد. وقتی سونی می تواند با معرفی چند بازی اشک از چشمان هزاران نفر جاری کند، چرا تصور می کنید در این لحظه کسی می تواند حتی به صف آرایی عناوین آخر سال فکر کند؟

اصلا مهم نیست، و سونی به خوبی از این مسئله آگاه است و به عالی ترین شکل ممکن قادر به پوشاندن مشکلاتش است. سونی اگرچه پایان سال 2016 را برای پلی استیشن دارها رویایی نخواهد کرد اما قطعا می تواند با حمایتی که از سوی سازندگان شرقی و غربی دارد، یک کنفرانس رویایی برگزار کند.

کنفرانس مایکروسافت از هر لحاظ که بنگرید فوق العاده بود. از بازی های جدید گرفته تا نمایش بازی های انحصاری که مو به تن تان راست می نمود. از اجرای بازی های اکس باکس 360 روی اکس باکس وان و کنترلر جدید گرفته تا نمایش ماینکرفت و هولولنز. همه چیز فوق العاده بود اما سونی بمب های بیشتری در اختیار داشت.

wildlands-Panorama

مبحث قابل توجه دیگر، تعویض جایگاه سونی و مایکروسافت در نحوه نمایش محتوای استودیو و شرکت های شخص ثالث است. نسل پیش اکس باکس وان با اختلافی نسبتا قابل توجه در سال های ابتدایی و میانی توانست نظر توسعه دهندگان و ناشران را به سوی خود جلب کند.

همین امر سبب شد تا مایکروسافت بهترین حامی آن ها باشد و در هر فرصتی به آن ها شانس دیده شدن بدهد اما این نسل با موفقیت عجیب پلی استیشن 4 و میل کمتر به اکس باکس وان، همه چیز تغییر کرد.

حالا هر ساله به جای انتظار برای نمایش Call of Duty و Assassin's Creed در کنفرانس مایکروسافت، باید چند ساعتی بیشتر بیدار بمانیم تا اوایل صبح در کنفرانس سونی آن ها را تماشا کنیم. تمایل بالای اکتیویژن به سونی از همان ابتدای نسل هشتم مشخص بود.

زمانی که استودیو بانجی در مراسم رونمایی از پلی استیشن 4 روی استیج حاضر شد، اکتیویژن و سونی عملا به مایکروسافت دهن کجی کردند. بانجی استودیویی بود که یک دهه، مسئولیت ساخت بزرگ ترین عنوان انحصاری برند اکس باکس را به عهده داشت و حالا در مراسم رونمایی از پلی استیشن 4 می گوید که این کنسول محتوای انحصاری نسبت به اکس باکس وان خواهد داشت.

ادامه ماجرا همزمان شد با فروش کمتر اکس باکس وان نسبت به پلی استیشن 4 و طبیعتا فراموش کردن ارتباطات پیشین. اکتیویژن طی سال های گذشته، تمامی بسته های الحاقی Call of Duty ها را به صورت انحصار زمانی برای برند اکس باکس منتشر می نمود اما حالا سونی می گوید «پلی استیشن خانه جدید Call of Duty است» و خط بطلانی روی قواعد پیشین می خورد.

از این پس اکتیویژن بسته های الحاقی را به انحصار زمانی پلی استیشن 4 درخواهد آورد و این مسئله بیانگر تمایل بیشتر شرکت ها به سونی است، شرکتی که چندین میلیون واحد کنسول بیشتر از رقیب خود فروخته است.

original

اما نینتندو واقعا به طرفداران Wii U ظلم کرد. به جز Star Fox Zero که سال گذشته معرفی شده بود و حالا برای اولین بار قرار بود گیم پلی آن را ببینیم، هیچ عنوان خاص دیگری برای Wii U معرفی نشد. اما اصرار بالای ژاپنی ها به 3DS سبب شد امید بیشتری به موفقیت کنسول دستی نینتندو طی یکی دو سال اخیر ببندیم.

جالب اینجاست که سونی حتی ادامه Nier را که توسط استودیو پلاتینیوم گیمز انحصارا برای پلی استیشن 4 ساخته می شود را هم در کنفرانس خود معرفی نکرد، عنوانی که به قول سازندگانش از کیفیت بیش از حد بالای بازی خود نگران اند.

اسکوئر انیکس به عنوان یکی از دوستان نزدیک سونی، با احتساب برتری آن ها نسبت به آمریکایی ها دوست دارند روابط نزدیک تری پیدا کنند. برای مثال Hitman جدید در کنفرانس سونی معرفی می شود و یا نسخه بازسازی شده Final Fantasy 7 ابتدا برای کنسول سونی عرضه می شود و سپس پلتفرم های دیگر.

البته فراموش نکنید که اسکوئر انیکس ناشر بازی Rise of the Tomb Raider هم هست که روی اکس باکس وان می تواند فروش بیشتری نسبت به پلی استیشن 4 داشته باشد. ماجرای انحصار زمانی برای اکس باکس وان و حضور آنچارتد 4 برای پلی استیشن 4، گود رقابت را اندکی برای لارا تنگ می کند اما کریستال داینامیک به ساخته خود اعتقادی راسخ دارد.

نظر شما چیست؟ کدام شرکت بیشتر از همه توانست نظر شما را جلب کند و چرا؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (63 مورد)
  • sajjad ps4
    sajjad ps4 | ۲ تیر ۱۳۹۴

    اکتیوژن و یوبی سافت پشت پلی 4 هستند پس بی درنگ و شک پلی 4 و سونی برنده بودند

  • مهدی
    مهدی | ۲ تیر ۱۳۹۴

    بنظرم ماکروسافت بنده شد
    دلایل :
    هولولنز و بازی های واقعیت افزوده ، و بازی های واقعیت مجازی مثل هالو 5
    بزرگ ترین پیروزی اجرای بازی های ایکس باکس 360 در ایکس باکس وان
    معرفی بازی های جدید با گرافیک قدرتمند و نرم افزار ایکس باکس جدید و شبکه مجازی برای گیمر ها
    دایرکس 12 همچنان داره فوق العاده عمل می کنه
    کنترل جدید و کاستومایز بودن این کنترلر
    و در پایان
    درسته سونی یکی از قدیمی های این عرصه هست و همه ما پلیستیشن 1 و 2 را بازی کردم و خاطرات خوبی داریم باش
    ولی دلیل به تعصب روی این محصول نمیشه وقتی شما داری نوع بازی کردن را عوض می کنی و سونی هنوز همون دسته بازی را ترجیح میده در مقابل کینکت ، هولولنز ، و هدست واقعیت مجازی مطمئن باش بازی را باخته
    ولی کماکان سونی داره از داشته های قبلیش استفاده می کنه چیز هایی که از قدیم داشت و الان میتونه کمکش کنه برای پیشرفت و نو اوردی من نمیبینم
    ببخشید سرتون را درد اوردم
    ممنون که خوندید
    یا حق

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی