ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: اکشن کم شیائومی Yi؛ ریز اما تند

دوربین تلفن های هوشمند ما روز به روز در حال کم کردن فاصله خود با دوربین های عکاسی هستند و در این میان حتی گزینه هایی وجود دارند که مقاومت مناسبی در برابر آب و ضربه ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲ شهریور ۱۳۹۴ | ۲۲:۳۵

دوربین تلفن های هوشمند ما روز به روز در حال کم کردن فاصله خود با دوربین های عکاسی هستند و در این میان حتی گزینه هایی وجود دارند که مقاومت مناسبی در برابر آب و ضربه هم دارند.

اما هیچکدام این خصوصیات نتوانسته جلوی گسترش بسیار سریع بازار Action Cam ها را بگیرد، دوربین هایی کوچک که عمدتاً در فعالیت های هیجان انگیز و ورزشی کاربرد دارند و فروششان در سال گذشته با ۴۴ درصد افزایش به ۷.۶ میلیون دستگاه رسید.

این آماری است که ۸۵ درصد از آن را کاربران عادی رقم زده اند و نشان می دهد برخلاف نام «دوربین ورزشی» که در ایران به چنین دوربین هایی اطلاق می شود، اما لازم نیست برای خریدن آن الزاماً ورزشکار باشید.

اما حالا که صحبت از کاربران عادی شد، لازم است به یکی از عمده ترین مشکلات سر راه این افراد برای تهیه اکشن کم هم اشاره کنیم: قیمت بالا.

هرچند این دوربین های کوچک و جذاب با لوازم جانبی متنوع خود امکان ثبت تصاویر چشم نوازی را برای کاربران فراهم می کنند، اما به هر حال نباید فراموش کرد که حتی برخی ارزان ترین مدل های آن هم به اندازه یک تلفن هوشمند میان رده قیمت دارند.

درست همینجاست که «شیائومی» وارد می شود، شرکت نوظهور چینی که در عرض کمتر از ۴ سال به سومین تولیدکننده موبایل در جهان تبدیل شد و تلاش دارد تا ۵ الی ۱۰ سال آینده به مقام اول برسد.

هرکجا نیاز به عرضه مشابه های ارزان قیمت برای محصولات پرفروش وجود داشته باشد شیائومی هم در آنجا حاضر است و این همان استراتژی است که باعث شد شیائومی بتواند در کشور چین جایگاه تلفن های هوشمند سامسونگ را از آن خود کند.

این شرکت به شکل دائم در حال گسترش تنوع محصولاتش است و حالا با عرضه «Xiaomi Yi» قصد دارد با ارائه یک انتخاب ارزان قیمت به کاربران، کاری که پیشتر در بازار تلفن های هوشمند با غول کره ای کرده بود را باز هم تکرار کند، این بار اما در مقابل هیولایی عظیم به نام GoPro که سلطه کاملی بر بازار دارد و شنیدن نام اکشن کم، دوربین های گران قیمتش به اذهان متبادر می کند.

سوال اما اینجاست که آیا یک دوربین چند ده دلاری می تواند مدل چند صد دلاری را شکست دهد؟ احتمالا خیر. یعنی «شیائومی یی» دوربین بدی است؟ مطلقاً خیر. در ادامه با بررسی دیجیاتو همراه باشید تا ببینیم این دوربین ظریف و اقتصادی می تواند انتخاب جایگزینی برای رقبای گران قیمت خود به شمار رود یا خیر.

طراحی

نمایش ۳۶۰ درجه تصویر را بچرخانید

حکومت بی چون و چرای گوپروهایی با طراحی ساده بر صنعت اکشن کمرا باعث شده تولیدکنندگان دیگر هم با احتیاط بیشتری از طراحی های رنگارنگ و جسورانه در محصولات خود استفاده کنند، در حالی که کاربردهای ورزشی و عمدتاً هیجان انگیز این محصولات پتانسیل زیادی برای استفاده از رنگ های چشمگیر و متفاوت را داراست.

شیائومی هم در همین راستا علاوه بر رنگ سفید، اکشن کم خود را در یک نسخه با رنگهای زرد و سبز لیمویی هم عرضه کرده است که هرچند ممکن است در نگاه اول اندکی غیر جدی به نظر برسد، اما گزینه مناسبی برای علاقه مندان به رنگ های متمایز و چشم گیر به شمار می رود.

Xiaomi yi  (2)

تمایز های اصلی طراحی «شیائومی یی» با گوپرو اما به همینجا ختم می شود، چرا که بررسی وجه های مختلف دستگاه نشان دهنده این موضوع است که سازنده محل قرارگیری دکمه های دوربین خود را دقیقا مشابه گوپرو در نظر گرفته است.

سازنده محل قرارگیری دکمه های دوربین خود را دقیقا مشابه گوپرو در نظر گرفته است

در جلوی دستگاه و سمت چپ لنز دکمه خاموش و روشن وجود دارد که یک چراغ LED گرد آن را احاطه کرده و بر اساس میزان شارژ دستگاه رنگ آن تغییر می کند، سبز برای شارژ کامل، صورتی برای باتری نیمه پر و در نهایت قرمز برای باتری خالی و موقع شارژ شدن. این دکمه همچنین برای تغییر حالت تصویربرداری بین عکاسی و فیلمبرداری نیز استفاده می شود.

دکمه شاتر در بالای دستگاه قرار دارد، در کنار دکمه اتصال وای-فای و در پایین هم یک mount استاندارد برای اتصال مونوپاد و ۳ پایه مشاهده می شوند. در پشت دوربین نیز دریچه هایی برای دسترسی به باتری و درگاه های Micro-HDMI، حافظه MicroSD و Micro-USB مشاهده می شوند.

همچنین در ۳ وجه بالا، پشت و زیر دستگاه یک چراغ کوچک قرار گرفته تا کاربر در هر حالتی که دوربین را در دست گرفته بتواند با یک نگاه تشخیص دهد که دستگاه در حال فیلمبرداری است یا خیر.

Xiaomi yi  (11)

طراحی مشابه، کاربرانی که به دنبال یک نمونه ارزان تر از گوپرو هستند را خوشحال خواهد کرد، اما لازم است بندانید لوازم جانبی متنوع گوپرو با «شیائومی یی» همخوانی ندارند، چرا که لنز دوربین شیائومی اندکی پایین تر و ضخامت آن نیز کمی بیشتر از گوپرو است.

«شیائومی یی» ضخامتی برابر با ۲۱.۲ میلی متر، طول ۶۰.۴ میلی متری و ۴۲ میلی متر نیز ارتفاع دارد و با وزن ۷۲ گرم از Gopro Hero حدود ۳۵ درصد سبک تر است، هرچند بخشی از این کاهش وزن از طریق حذف قسمت هایی مثل LCD ممکن شده.

Xiaomi yi Dimentions

از نکات مثبت و مقایسه با دیگر محصولات که بگذریم، طراحی «شیائومی یی» ۲ ایراد هم دارد، اول طراحی درپوش های پشتی دستگاه که پتانسیل زیادی برای گم شدن دارند، خصوصا درب بسیار کوچک بخش درگاه ها که برای شارژ و اتصال دوربین به کامپیوتر باید جدا شود.

قاب «شیائومی یی» همراه دستگاه ارائه نشده و باید به شکل جداگانه خریداری شود

مورد دوم اما این است که برخلاف رقبایی مثل گوپرو، قاب «شیائومی یی» همراه دستگاه ارائه نشده و باید به شکل جداگانه خریداری شود. موضوع شاید در نگاه اول به دلیل پایین آوردن قیمت محصول و سپردن تصمیم به کاربر مورد مثبتی به شمار رود، اما حقیقت این است که تا زمانی که قاب را تهیه نکرده باشید همواره موقع حمل دوربین نگران خش افتادن لنزش خواهید بود و در نهایت هم احتمالا برای حمل آسوده مجبور خواهید شد قاب ضد آب دستگاه را نیز خریداری کنید.

Xiaomi yi  (6)

البته این موارد در نهایت تاحدودی به بقیه اکشن کم ها هم قابل تعمیم است و در مجموع می توان گفت «شیائومی یی» بین گزینه های هم قیمت طراحی و کیفیت ساخت مناسب تری دارد.

راه اندازی و امکانات

Xiaomi yi  (17)

شیائومی اهمیت زیادی برای مواردی مثل بسته بندی قائل است و این در کنار خصوصیات دیگر، باعث شده عده ای این شرکت نوظهور را به عنوان «اپل چین» بشناسند.

«شیائومی یی» و قاب محافظ آن هم در همین راستا از ساده و مینیمال ترین بسته بندی ممکن بهره می برند. روی جعبه تنها نشان «yi» قرار دارد و در پشت آن هم لیستی از مشخصات فنی محصول (البته به زبان چینی) ذکر شده اند.

شیائومی اهمیت زیادی برای مواردی مثل بسته بندی قائل است و این در کنار خصوصیات دیگر، باعث شده عده ای این شرکت نوظهور را به عنوان «اپل چین» بشناسند

درون جعبه ها هم محصول در کنار بروشور راهنما قرار گرفته که البته این مورد هم به زبان چینی است (احتمالاً به این دلیل که اکشن کم شیائومی در ابتدا تنها برای بازار کشور چین در نظر گرفته شده بود)، اما برای دسترسی سریع به اپلیکیشن مورد نیاز برای استفاده از دستگاه، می توانید کد QR چاپ شده در پشت راهنما را با تلفن هوشمند خود اسکن کنید.

برخلاف اعلام پیشین سازنده، همراه با «شیائومی یی» کارت حافظه ۳۲ گیگابایتی عرضه نمی شود و این دستگاه در حقیقت کارت های MicroSD تا ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت را پشتیبانی می کند که ۲ برابر گوپرو به شمار می رود، اما از سوی دیگر کارت های حافظه زیر ۴ گیگابایت هم پشتیبانی نمی شوند که البته متوجه شدن این مورد به عهده خود کاربر گذاشته شده است!

ضمنا دقت داشته باشید سازنده توصیه کرده کارت حافظه ای که برای «شیائومی یی» تهیه می کنید حداقل Class 10 باشد تا سرعت مناسب را برای فیلمبرداری با رزولوشن بالا ارائه کند.

Xiaomi yi  (16)

پس اسکن کردن کد یا دانلود اپلیکیشن «Yi Camera» برای اندروید یا (Xiaoyi Action Camera (YiCam برای iOS تنها لازم است کارت حافظه و باتری را درون دستگاه قرار دهید و پس از آن دوربین از ۲ روش برای فعالیت آماده است، می توانید با دکمه های سخت افزاری موجود روی دستگاه و تنظیمات پیشفرض شروع به تصویر برداری کنید، یا برای مشاهده تصویر منظره یاب دوربین (viewfinder) یا ایجاد تغییر تنظیمات به اپلیکیشن مراجعه نمایید.

می توانید با دکمه های سخت افزاری موجود روی دستگاه و تنظیمات پیشفرض شروع به تصویر برداری کنید، یا برای مشاهده تصویر منظره یاب دوربین و ایجاد تغییر تنظیمات به اپلیکیشن مراجعه نمایید

دکمه های موجود روی دوربین عملکرد ساده ای دارند و ابتدا آنها را توضیح می دهیم. با فشردن دکمه power دستگاه پس از حدود ۷ ثانیه روشن شده و به شکل پیش فرض برای عکسبرداری آماده می شود که البته با استفاده از تنظیمات اپلیکیشن می توانید حالت پیش فرض را روی فیلمبرداری قرار دهید.

این دکمه غیر از خاموش و روشن کردن دستگاه ۲ کاربرد دیگر هم دارد، یکی تغییر بین حالت عکاسی و فیلمبرداری و دیگری نیز نمایش میزان پُر، میانه یا خالی بودن شارژ باتری که با ۳ رنگ آبی (بالای ۵۰ درصد) صورتی (بین ۵۰ تا ۱۵ درصد) و قرمز (برای زیر ۱۵ درصد) انجام می شود و ۲ دکمه دیگر دستگاه هم به شاتر و روشن و خاموش کردن وای-فای تعلق دارند.

Xiaomi yi  (21)

پس از بررسی عملکرد دکمه ها به سراغ اپلیکیشن ارائه شده توسط سازنده می رویم. این اپلیکیشن برای دو پلتفرم iOS و اندروید ارائه شده و برای استفاده از آن لازم است دکمه وای-فای در کنار دستگاه را فشار داده و با تلفن هوشمند به هات اسپات ایجاد شده توسط دوربین متصل شوید.

در مرحله بعدی لازم است آیکون قرمز رنگ پایین صفحه اپلیکیشن را انتخاب کنید تا فرایند اتصال به دوربین تکمیل شود و در نهایت می توانید نمای روبروی دوربین را روی نمایشگر تلفن هوشمند خود مشاهده کنید.

YISC01

در پایین نمای دوربین ۳ دکمه قرار دارند که سمت چپی برای نمایش و انتقال فیلم ها و عکس های موجود روی حافظه (که از طریق کابل MicroUSB هم قابل انتقال هستند)، دکمه وسط به عنوان شاتر و از دکمه سمت راست هم می توانید برای انتخاب حالت عکاسی، فیلم برداری، Burst و غیره استفاده کنید.

YISC02

حال برای ورود به بخش تنظیمات لازم است آیکون چرخ دنده در گوشه بالا سمت راست تصویر را انتخاب کنید. در این بخش تنظیمات مختلفی وجود دارد که در ادامه به توضیح برخی از آنها می پردازیم.

(توضیح اینکه برای بررسی تمام امکانات موجود، پیش از بررسی Firmware دوربین را با استفاده از اپلیکیشن به نسخه ۱.۲.۱۰ بروزرسانی کردیم)

زیرگروه Video:

YISC03

  • Quality: برای انتخاب کیفیت ضبط از بین متوسط، بالا و پایین
  • Time Stamp: برای ثبت تاریخ و/یا ساعت روی ویدیوها
  • Resolution: قابل انتخاب از بین گزینه های مختلفی از سایز کوچک ۴۸۰ در ۸۴۸ اما با ۲۰۰ فریم Progressive در ثانیه و نسبت تصویر ۱۶:۹، تا رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ با ۵۰ فریم Progressive در ثانیه و نسبت ۱۶:۹ (توضیح اینکه تنظیمات این بخش به شکل پیش فرض بر روی رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ با ۲۵ فریم Progressive و نسبت تصویر ۱۶:۹ قرار دارد)
  • Standard: برای تعیین استاندارد تصویر بین PAL و NTSC
  • Metering Mode: برای تعیین حالت نورسنجی از بین روش های نقطه ای، میانگین و میانه

زیرگروه Photo:

YISC04

  • Resolution: قابل انتخاب از ۱۶ ۵ مگاپیکسل با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۲۵۶۰ تا ۱۶ مگاپیکسل با رزولوشن ۳۴۵۶ در ۴۶۰۸ (توضیح اینکه نسبت تصویر همه حالات ۴:۳ در نظر گرفته شده و عکاسی با نسبت عریض ۱۶:۹ تنها برای حالت ۱۲ مگاپیکسلی امکان پذیر است)
  • Default photo mode: قابل انتخاب از بین حالات معمولی، Time lapse، Timer و Burst
  • Camera default start mode: قابل انتخاب از بین حالت عکاسی و فیلمبرداری
  • Time stamp: برای ثبت ساعت و/یا تاریخ روی عکس ها

زیرگروه Camera:

YISC05

  • Preview: برای نمایش/عدم نمایش منظره یاب (viewfinder) در صفحه اصلی اپلیکیشن
  • Auto low light: برای افزایش خودکار نور در شرایط تاریک
  • Loop recording: برای ادامه فیلمبرداری در صورت پر شدن حافظه و ثبت تصاویر تازه روی قبلی ها (توضیح اینکه با وجود چنین قابلیتی می توان از «شیائومی یی» به عنوان دوربین داخل ماشین یا Dashcam استفاده کرد)
  • Lens Rectification: برای اصلاح و کاهش دیستورشن یا اعوجاج کناره های تصویر لنز واید
  • Auto turn on Wi-Fi with device: برای روشن شدن همزمان وای-فای با دوربین
  • AV Output: برای نمایش خروجی تصویر و صدای دوربین از طریق درگاه Micro HDMI
  • Video rotate: این گزینه ویدیو را سر و ته می کند تا دوربین از هر ۲ جهت قابل استفاده باشد
  • Emergency backup: با فعال کردن این گزینه، اگر در حالت Loop recording به دوربین ضربه وارد شود، دستگاه از ادامه ضبط کردن تصویر روی فیلم های قبلی جلوگیری می کند.
  • Unbind All bluetooth controller: برای حذف ابزارهای بلوتوث موجود از حافظه (مثل مونوپاد ها)
  • Buzzer volume: برای تعیین میزان بلندی صدای بوق های دستگاه
  • Wi-Fi settings: برای تغییر نام یا گذرواژه هات اسپات دوربین (توضیح اینکه پسورد به شکل پیش فرض ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۰ تعیین شده است)
  • LED mode: برای فعال یا غیرفعال کردن چراغ های دستگاه (توضیح اینکه با خاموش کردن چراغ ها استفاده از دستگاه به شکل محسوسی دشوار می شود)
  • Camera clock: برای تنظیم تاریخ و ساعت
  • Auto power off: برای خاموش شدن خودکار دستگاه پس از ۳، ۵ یا ۱۰ دقیقه عدم استفاده

زیرگروه Devices:

YISC05

  • SD card: برای نمایش فضای خالی یا فرمت کردن حافظه MicroSD
  • Find camera: با انتخاب این گزینه دوربین شروع به بوق زدن می کند تا بتوانید آن را پیدا کنید.
  • Reset factory settings: برای بازگردانی تنظیمات کارخانه

در مجموع اما می توان گفت اپلیکیشن Yi Camera به امکانات متنوعی مجهز است که در یک طراحی ساده به کاربران ارائه شده اند و عادت به آن آسان است

«شیائومی یی» هرچند به تنهایی نیز قابل استفاده است، اما برای تغییر در تنظیمات خود وابستگی زیادی به اپلیکیشن خود دارد، در نتیجه این نرم افزار آن به اندازه رابط کاربری تلفن های هوشمند اهمیت پیدا می کند و کاربر نهایی قرار است زمان زیادی را در حال تعامل با این بخش باشد.

در مجموع اما می توان گفت اپلیکیشن Yi Camera به امکانات متنوعی مجهز است که در یک طراحی ساده به کاربران ارائه شده اند و عادت به آن آسان است.

Xiaomi yi  (19)

از امکانات و رابط کاربری که بگذریم، نوبت به اصل داستان یعنی کیفیت پخش می رسد. «شیائومی یی» از یک لنز عریض ۱۵۵ درجه با میزان گشودگی دیافراگم f/2.8 بهره می برد.

این دوربین همچنین به یک سنسور ۱۶ مگاپیکسلی از نوع BSI ساخت سونی و چیپست Ambarella A7LS مجهز است و ماژول وایرلس آن نیز ساخت Broadcom است.

گفتنیست سیستم-بر-چیپ های خانواده A7LS آمبرلا در محصولات مختلفی از کوادکوپترهای DJI گرفته تا اکشن کم هایی مثل Ion Air Pro 3 و GoPro Hero3+ Silver مورد استفاده قرار گرفته است، اما هیچکدام از این محصولات را نمی توانید با قیمتی زیر ۳۰۰ دلار تهیه کنید.

حتی ارزان ترین مدل گوپرو هم با دو برابر قیمت، کیفیت تصویر پایینتری دارد و از امکان اتصال وای-فای نیز بی بهره است

هرچند دوربین های گران قیمت زیادی هستند که کیفیت و امکانات بالاتری از «شیائومی یی» ارائه می کنند، اما حقیقت این است که این اکشن کم تقریبا از همه رقبای هم رده و هم قیمت خود کیفیت و امکانات بهتری دارد، حتی از ارزان ترین مدل گوپرو که با دو برابر قیمت، کیفیت تصویر پایینتری دارد و از امکان اتصال وای-فای نیز بی بهره است.

برای بررسی عملکرد این قسمت دوربین را به فضای خارجی بردیم. اولین نکته اینکه «شیائومی یی» عکس ها را بدون شک با کیفیتی بالاتر از قیمتش ثبت می کند. رنگها زنده و واقعی هستند و گستره رنگی به مراتب از رقیبی با دو برابر قیمت مثل GoPro Hero پویا تر است.

DCIM100MEDIA
برای مشاهده در اندازه بزرگتر تصویر را در تب جدید باز کنید

عکاسی در شب هم به شکل مناسبی انجام می شود و هرچند اندکی نویز در تصاویر مشهود است، اما نتایج با توجه به قیمت دستگاه راضی کننده به شمار می روند.

DCIM100MEDIA
برای مشاهده در اندازه بزرگتر تصویر را در تب جدید باز کنید

در محیط های داخلی هم شرایط به همین شکل است و تا زمانی که فضا بسیار تاریک نباشد، می توان عکس های جذابی با «شیائومی یی» ثبت کرد.

DCIM100MEDIA
برای مشاهده در اندازه بزرگتر تصویر را در تب جدید باز کنید

مزیت لنز عریض ۱۵۵ درجه این است که تصاویر با گستره دید بسیار بالایی ثبت می شوند و می توانید نمای بیشتری را در عکس جای دهید، اما این مورد از سوی دیگر باعث اعوجاج در تصویر هم می شود که سازنده برای رفع آن حالت اصلاح لنز یا Lens Rectification را ارائه کرده است که با فعال کردن آن خمیدگی گوشه های تصویر تا حد ممکن اصلاح می شوند.

برای مشاهده تاثیر این بخش، نشانگر ماوس را روی تصویر بکشید دهید. حرکت به سمت چپ حالت اصلاح اعوجاج لنز را غیر فعال و سمت دیگر فعال می کند.

image

«شیائومی یی» به سوکت استاندارد برای استفاده از انواع مونوپاد و ۳ پایه مجهز است و وجود بلوتوث هم ثبت سلفی را ساده تر کرده است

سازنده برای دوربین خود یک مونوپاد هم ارائه کرده که البته محدود به آن نیستید چرا که «شیائومی یی» به سوکت استاندارد برای استفاده از انواع مونوپاد و ۳ پایه مجهز است و وجود بلوتوث هم ثبت سلفی را ساده تر کرده است.

عملکرد این بخش هم از دیگر نقاط قوت «شیائومی یی» به شمار می رود و این دوربین قادر است سلفی های بسیار قابل قبولی ثبت کند که البته طرفداران آن هم کم نیستند.

DCIM100MEDIA

محدودیت لوازم جانبی در مجموع نقطه ضعفی است که نیاز به رفع آن در آینده احساس می شود

شیائومی برای اکشن کم خود یک قاب ضد آب هم ارائه کرده که برخلاف مونوپاد این بار دیگر انتخاب های متنوع تری ندارید. با استفاده از این قاب تصویر برداری تا عمق ۴۰ متر امکان پذیر می شود و عملکرد آن برای ما کاملا راضی کننده بود، اما محدودیت لوازم جانبی در مجموع نقطه ضعفی است که نیاز به رفع آن در آینده احساس می شود.

در ادامه می توانید گالری تصاویر ثبت شده با «Xiaomi Yi» را مشاهده نمایید.

پس از عکاسی عملکرد فیلمبرداری را آزمودیم. دوربین به خوبی قادر است با نورسنجی مناسب، خود را با تغییر شرایط نوری هماهنگ کرده و در هنگام حرکت از سایه به محیط پر نور و بلعکس، تصاویر یکنواخت و قابل قبولی ثبت کند.

دوربین به خوبی قادر است خود را با تغییر شرایط نوری هماهنگ کند

این دوربین به شکل پیش فرض روی رزولوشن ۱۰۸۰ با نرخ ۲۵ فریم Progressive فیلمبرداری می کند که تا ۵۰ فریم قابل افزایش است و توانایی «شیائومی یی» در ثبت تصاویر Full HD واقعی را نشان می دهد (هرچند به دلیل مصرف بهینه حافظه پیشنهاد می شود غیر از شرایط پر حرکت، از رزولوشن پیش فرض استفاده کنید)

در ادامه می توانید نمونه ویدیو های ثبت شده با نرخ ۲۵ و ۵۰ فریم در ثانیه را مشاهده و با یکدیگر مقایسه کنید.

همانطور که مشاهده کردید رنگ ها زنده و پویا هستند و فوکوس و نورسنجی نیز به خوبی انجام می شود. پرش های تصویر در هنگام حرکت اما موردی است که با وجود لرزشگیر می توانست برطرف شود و میزان جزئیات هم مسئله دیگری است که اگر بیشتر بود نتیجه نهایی بسیار بهتر می شد.

رنگ ها زنده و پویا هستند و فوکوس و نورسنجی نیز به خوبی انجام می شود

برای بررسی عملکرد دوربین در شرایط کم نور، ثبت تصویر در شب را امتحان کردیم. قابلیت auto low light به خوبی قادر است در مواقع لزوم نور بیشتری را جذب کند و دیگر نقاط قوت و ضعف نیز تفاوت چندانی با شرایط پر نور ندارند.

تا زمانی که ساکن باشید نتیجه نهایی هرچند می توانست جزئیات بیشتری داشته باشد، اما راضی کننده است. در حالت حرکت هم کماکان نیاز به لرزشگیر احساس می شود.

در ادامه می توانید نمونه تصاویر ثبت شده در شب در حالت ساکن و متحرک را مشاهده کنید.

دوربین شیائومی ضمنا قادر است خروجی تصویر خود را همزمان با ضبط، از طریق درگاه Micro HDMI پخش زنده کند. این دوربین از هر دو سیستم تصویر Pal و NTSC پشتیبانی می کند (که به شکل پیش فرض روی گزینه دوم قرار دارد) و پایین ترین رزولوشن قابل ثبت نیز ۴۸۰ در ۸۴۰ است که به رغم ثبت ۲۰۰ فریم Progressive در ثانیه نتیجه چندان مناسبی ندارد و استفاده از آن پیشنهاد نمی شود.

اکشن کم شیائومی همچنین به یک باتری ۱۱۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز است که روی بالاترین رزولوشن قادر است تا حدود ۱ ساعت به شکل ممتد فیلمبرداری کند. هرچند این میزان تقریبا نصف رقبایی مثل GoPro Hero3+ Silver است، اما باید اختلاف قیمت و ظرفیت بیشتر باتری رقبا را نیز در نظر داشته باشیم.

Xiaomi yi  (4)

در مجموع بر اساس تخمین ما در یک استفاده ترکیبی می توانید به مدت حدود ۳ ساعت از «شیائومی یی» استفاده کنید

در مجموع بر اساس تخمین ما در یک استفاده ترکیبی می توانید به مدت حدود ۳ ساعت از «شیائومی یی» استفاده کنید، اما این میزان طبعاً رابطه مستقیمی با روزولوشن و مقدار روشن بودن وای-فای دستگاه دارد و در صورت نیاز به استفاده زیاد از این موارد بهتر است تهیه یک باتری اضافه را در نظر داشته باشید.

«شیائومی یی» در مجموع و در مقایسه با قیمت عملکرد عکاسی مناسبی دارد. رنگ ها زنده و واقعی هستند و جزئیات نیز در حد کافی به نظر می رسند. عملکرد فیلمبرداری هم قابل قبول است، هرچند ممکن است گاهی نبود لرزشگیر را احساس کنید.

نکات مثبت

  • امکانات نرم افزاری بیش از رقبا
  • کیفیت مناسب در مقایسه با قیمت
  • باتری قابل تعویض
  • خروجی Micro-HDMI برای پخش زنده همزمان با ضبط روی حافظه
  • mount استاندارد برای ۳ پایه
  • کیفیت ساخت مناسب در مقایسه با قیمت
  • اپلیکیشن ساده و چشم نواز
  • قیمت ارزان

نکات منفی

  • محدودیت در تنوع لوازم جانبی
  • عمر باتری متوسط
  • اتکای زیاد به اپلیکیشن موبایل

جمع بندی

Xiaomi yi  (9)

با عرضه محصولاتی مثل «Xiaomi Yi» کاربران دیگر ملزم به صرف هزینه گزاف برای تهیه اکشن کم نیستند، چرا که شیائومی با ساخت این دوربین موفق شده امکانات رقبایی مثل GoPro را در محصولی اقتصادی به کاربر عرضه کند.

برخی از نقاط ضعف «شیائومی یی» مثل عمر متوسط باتری و اتکای زیاد به اپلیکیشن تا حد زیادی با در نظر گرفتن قیمت محصول قابل توجیه است و انتظار می رود محدودیت هایی مثل تعداد لوازم جانبی نیز در آینده توسط سازنده مرتفع شوند.

در مجموع می توان گفت تا زمانی که به یک اکشن کم مجهز به بالاترین کیفیت و بیشترین امکانات موجود در بازار احتیاج نداشته باشید، دوربین شیائومی می تواند به خوبی نیازهای روزمره شما را پوشش دهد.

در پایان گفتنیست اکشن کم Xiaomi Yi با قیمت ۳۶۵.۰۰۰ تومان در بازار ایران به فروش می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (40 مورد)
  • mohammadjavad lakzaei
    mohammadjavad lakzaei | ۳۰ مرداد ۱۳۹۵

    يكي راهنماييم كنه لطفا ديجياتو چجوري 2k كنمش ؟؟؟

  • فرزین
    فرزین | ۲۸ فروردین ۱۳۹۵

    مگه میشه بدون ارتقاء سخت افزار با آپدیت نر افزار یه دفعه کیفیت فیلبرداری رو دو برابر کرد و کیفیت رو از 1080 به 2k تغییر داد مثل این میمونه که بگی آندرویید گوشی رو آپدیت کردم دوربینش از 8 مگاپیکسل شد 16 مگاپیکسل یا رمم از 4 شد 8 گیگ میشه؟؟؟؟ یکی بهم جواب قانع کننده بده

  • رضا
    رضا | ۱۳ فروردین ۱۳۹۵

    با سلام
    من پسورد دوربین رو تغییر دادم حالا پسورد رو فراموش کردم
    لطفا منو راهنمایی کنید ممنون

  • نوید شهنی زاده
    نوید شهنی زاده | ۳۰ بهمن ۱۳۹۴

    سلام
    من یدونه نو دارم با مونوپاد ، شاتر بلوتوث و کیس زیر آب میفروشم با فیمت ۴۰۰ هزار تومان تماس ۰۹۱۰۲۲۷۹۳۵۷

  • داود
    داود | ۱۵ بهمن ۱۳۹۴

    سلام
    من دارم
    دوستان خودش انگاردوربینه دکمه شاتر هم داره
    کیفیتش عالیه مثل ای۳
    تصویرآهسته هم داره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی