ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساخت نوعی ربات تغییر شکل دهنده توسط پژوهشگران MIT

آزمایشگاه رسانه ای موسسه فناوری ماساچوست آمریکا نوعی «اینترفیس تغییر شکل دهنده» به نام LineFORM را ساخته که روش های تازه ای را برای تعامل با تکنولوژی در اختیار ما قرار می دهد. این گجت ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۹ آبان ۱۳۹۴ | ۱۸:۳۰

آزمایشگاه رسانه ای موسسه فناوری ماساچوست آمریکا نوعی «اینترفیس تغییر شکل دهنده» به نام LineFORM را ساخته که روش های تازه ای را برای تعامل با تکنولوژی در اختیار ما قرار می دهد.

این گجت در اصل نوعی ربات مارپیچ است که می تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد و انعطاف پذیری و استحکام را به صورت یکجا دارد. گروه رسانه ای Tangible که در این آزمایشگاه فعالیت می کند باور دارد، ربات مارپیچ طراحی شده منجر به تدوین «راهکارهای جدیدی برای نمایش، تعامل و محدود نمودن بدن» خواهد شد و پتانسیل های لازم برای عملیاتی نمودن هر سه این موارد را در ویدئوی منتشر شده خود به نمایش گذاشته است.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

این ربات همانطور که از نامش بر می آید با یک خط (Line) شروع می شود؛ مجموعه ای خطی از فعال کننده ها که می توانند حرکتی مستقل یا همراه با هم داشته باشند تا اشکال تازه ای را ایجاد نمایند.

در یکی از دموهای ارائه شده برای معرفی قابلیت های این ربات، LineFORM همچون یک دستبند پیشرفته به دور مچ فرد پیجید و موفق شد اعلانی را از طریق بازخوردهای لرزشی (پیچش قسمت انتهایی آن باز شده و به آرامی روی مچ کاربر اشاره کرد) به کاربر انتقال دهد.

سازندگان این ربات برای آنکه قابلیت هایش را بهتر به تصویر بکشند، آینده ای را مثال زدند که در آن، LineFORM به عنوان ساختار اصلی و هسته ای یک دستگاه موبایل مورد استفاده قرار می گیرد و اجزای دیگری نظیر نمایشگر، میکرفون و اسپیکر را در خود جای داده است.

کاربران موبایل مذکور، پس از دریافت نوتیفیکیشن آن را باز خواهند کرد و ربات به یک منشور چهارگوش تغییر شکل می دهد و پس از آنکه کاربر روی یک نمایشگر خیالی اشاره کرد، شکل ربات به یک تلفن قدیمی تغییر می یابد.

این ربات همچنین پتانسل های لازم را دارد تا به عنوان یک کابل هوشمند مورد استفاده قرار بگیرد. چنین کابلی قادر خواهد بود، تعدادی ماژول را تشخیص داده و هر زمان که لازم شد شکلش را عوض کند. برای نمونه، ربات بلافاصله بعد از تشخیص لامپی که به بدنه اش وصل گردیده، به یک چراغ مطالعه تبدیل می گردد که سه وضعیت نوری مختلف دارد.

LineFORM به عنوان کابل، نقش نوعی سیم «رسا» را ایفا میکند که برای نشان دادن «جربان نامرئی» داده میان دستگاه های مختلف، اشکال موجی مختلفی را از خود نشان می دهد. در دموی منتشر شده، بخشی وجود دارد که در آن ربات حاوی «یک خط کش پویا» است.

telephone

مورد مصرف جالب دیگر برای این ربات، محدود کردن پویای بدن است. زمانی که LineFORM را به دور بازوی یک کابر بپیچید می تواند برد حرکتی بدن آن فرد را محدود نماید یا اینکه حرکتی را تکرار کند.

گفته می شود که این قابلیت بیشتر در حوزه آموزش و مربی گری سودمند واقع می شود. برای مثال یک مربی می تواند حرکتی بدنی را در حالی که ربات را دور خود پیچیده انجام دهد و سپس دستگاه همان حرکت را به یک فرد آماتور آموزش دهد.

موارد مصرف چنین رباتی همانطور که تایید خواهید کرد گسترده است. البته LineFORM در حال حاضر بیشتر یک طرح مفهومی است که می شود در آینده برای ساخت گجت هایی سودمند مورد استفاده قرار گیرد. برای نمونه دور نیست روزی که از آن همراه با نمایشگرهای منعطف در ساخت نسل بعدی تلفن های همراه بهره گرفته شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • hhh
    hhh | ۲۰ آبان ۱۳۹۴

    ایده جالببه بعدها کارای بزرگی میشه باهاش کرد

مطالب پیشنهادی