ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سازمان جهانی بهداشت در مورد شیوع ویروس «زیکا» شرایط اضطراری اعلام کرد

ویروس زیکا مدتی است که در کشورهای آمریکای جنوبی و بخش های مرکزی قاره آمریکا گسترش یافته و مهم ترین آسیب و پیامد ناشی از آن، آنطور که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده، تولد کودکانی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۵:۴۵

ویروس زیکا مدتی است که در کشورهای آمریکای جنوبی و بخش های مرکزی قاره آمریکا گسترش یافته و مهم ترین آسیب و پیامد ناشی از آن، آنطور که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده، تولد کودکانی است که دچار نقص های مادرزادی از جمله میکروسفالی هستند.

این سازمان پیشتر هشدارهایی را در مورد ویروس یاد شده و سفر خانم ها به کشورهایی که تحت تاثیر آن بوده اند منتشر نمود و حالا سازمان بهداشت جهانی «وضعیت اضطراری» برای این زیکا اعلام کرده و این ویروس را در گروه «نگرانی های بین المللی» جای داده است.

تصمیم برای اعلام شرایط اضطراری در جریان کمیته ای با حضور کارشناسان مستقل اتخاذ شد که صبح امروز در مقر اصلی این سازمان برگزار گردید.

لازم است اضافه کنیم، از سال 2007 که بیانیه «شرایط اضطراری» توسط این سازمان تدوین شد، این چهارمین باری است که سازمان مورد بحث وضعیت بهداشت عمومی را اضطراری اعلام می کند.

نخستین بار در سال 2009 میلادی و همزمان با شیوع ویروس آنفلوآنزای H1N1 بود که سازمان مورد بحث اعلام شرایط اضطراری کرد. در سال 2014 نیز سازمان یاد شده دو بار چنین شرایطی را اعلام کرد که یکی به فلج اطفال مربوط می شد و دیگری به همه گیری ابولا.

گفتنی است که شرایط اضطراری تنها در شرایط بسیار وخیم و بنابر چند دلیل اعلام می شود تا به همین خاطر (یعنی به ندرت اتفاق افتادن آن) اثرگذازی اش را حفظ کند. از طرف دیگر اعلام شرایط اضطراری برای بهداشت عمومی می تواند اقتصاد مناطق تحت تاثیر را به شدت فلج کند و این تاثیر به خصوص اگر آن کشور مقصد توریست ها باشد به مراتب شدید تر خواهد بود و همزمان باعث می شود که سازمان بهداشت جهانی به عنوان مقصر اصلی بحران به وجود آمده شناخته شود.

نکته مهم تر اما این است که سازمان جهانی بهداشت با اعلام شرایط اضطراری قصد دارد توجه نهادها و موسسات را به مشکل ایجاد شده جلب نموده و از این طریق باعث افزایش فعالیت های تحقیقاتی، سرمایه گذاری و تلاش های داوطلبانه برای مبارزه با آن شود.

به این ترتیب، برزیل که حالا بیشترین آسیب ها را از زیکا پذیرفته، منابع بیشتری را برای محدود کردن و مدیریت آن پیدا می کند که همزمان برای 20 کشور دیگری که تحت تاثیر این ویروس بوده اند می توانند سودمند باشند.

سازمان جهانی بهداشت پیش بینی کرده است که در صورت عدم مداخله، دست کم تا 4 میلیون نفر تا پایان امسال به زیکا آلوده می شوند.

مقامات رسمی برزیل نیز خبر داده اند که از ماه اکتبر تا هفته گذشته، 4180 نوزاد مبتلا به میکروسفالی (کودکانی که سرهای کوچکتری نسبت به بدن خود دارند) به خاطر شیوع زیکا در این کشور به دنیا آمده اند و این رقم به مراتب بیشتر 150 موردی است که هر سال به طور متوسط در برزیل متولد می شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی