ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

عملیات ساخت بزرگترین تلسکوپ فضایی جهان به ارزش 8.8 میلیارد دلار به پایان رسید

بدون شک تلسکوپ فضایی هابل خدمات ارزنده ای را به بشریت ارائه کرده و لمحه ای از فضای لایتناهی را پیش روی انسان قرار داده، اما به زوی قرار است این سازه عظیم با مدل ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۸ آبان ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰

بدون شک تلسکوپ فضایی هابل خدمات ارزنده ای را به بشریت ارائه کرده و لمحه ای از فضای لایتناهی را پیش روی انسان قرار داده، اما به زوی قرار است این سازه عظیم با مدل قوی تری جایگزین شود.

«چارلز بولدن» مدیر ناسا امروز اعلام کرد ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) با هزینه 8.8 میلیارد دلار به پایان رسیده، سازه ای که می تواند اعماق فضا را تا 13 میلیارد سال قبل نشان دهد. در این تلسکوپ از آینه های 6.5 متری با پوشش طلا استفاده شده که قادرند هفت برابر بیشتر از هابل به جمع آوری نورهای کیهانی بپردازند.

همچنین JWST می تواند طیف نور فروسرخ را نیز اسکن کرده و آن سوی غبارهای فضایی را نیز به تصویر بکشد. «جان ماتر» از دانشمندان این پروژه می گوید دستاورد فوق، حاصل بیش از دو دهه خلاقیت، نوآوری و تلاش شبانه روزی است.

james-webb-space-telescope-arianne-5

گفتنیست این سازه علاوه بر توانایی تماشای اعماق جهان هستی، می تواند اگزوپلنت های قابل سکونت برای انسان را نیز شناسایی کند، ضمن اینکه آینه های نسبتاً بزرگ و بسیار با کیفیت این تلسکوپ قادرند موجودی به اندازه زنبور عسل را روی کره ماه شناسایی کنند. «ماتر» در این رابطه افزود:

همه می خواهیم بدانیم آیا سیاره دیگری در این فضای بیکران به اندازه کافی آب در اختیار دارد یا خیر. تلسکوپ فضایی جیمز وب این امکان را در اختیار ما قرار خواهد داد.

در این ابرسازه برای تشخیص نورهای فروسرخ، سیستم تا حدود 220- درجه سلسیوس سرد می شود، و برای دستیابی به این دما پنج لایه مخصوص برای جلوگیری از نفوذ نور خورشید در آن تعبیه شده. ساخت این لایه ها آخرین مرحله پروژه به شمار می رفت که چند روز پیش به پایان رسید.

لازم به ذکر است از آنجا که JWST تقریباً یک میلیون مایل با زمین فاصله خواهد داشت، انجام هرگونه تعمیرات در آن ناممکن خواهد بود. به همین دلیل ناسا باید تمامی تست های ممکن را در مدت باقی مانده تا پرتاب نهایی به اجرا درآورد تا از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل نماید.

عملیات جیمز وب در ماه اکتبر 2018 اجرا می شود، و هیجان فوق العاده ای را در جامعه فضایی جهان به بار خواهد آورد. این محموله با استفاده از موشک آریان 5 که تقریباً مطمئن ترین راکت حال حاضر جهان به شمار می رود، به فضا پرتاب شده و سفری 30 روزه و یک میلیون مایلی را آغاز خواهد نمود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • nexaen
    nexaen | ۱۹ آبان ۱۳۹۵

    " لمحه ای از فضای لایتناهی "
    چرا از کلمات عربی "لمحه" و "لایتناهی" استفاده میکنی؟
    جمله رو میتونی اینجوری بنویسی: "تصویری از فضای بی پایان"

    • Hassan Salehi
      Hassan Salehi | ۱۹ آبان ۱۳۹۵

      خب در نوشتار شما جایگزین واژه ی کلمه:واژه هست.بجای اسفتاده:بهره بری همچنین تصویر نیز عربی است و بجای آن بگویید روپا!

مطالب پیشنهادی