ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چگونه باتری تلفن هوشمند و یا تبلت اندرویدی خود را کالیبره کنیم؟

مشکلات باتری های تلفن های هوشمند و خراب شدن آن ها جزو اصلی ترین دغدغه های کاربران این دستگاه ها هستند. اگر فکر می کنید بازدهی باتری تلفن هوشمندتان کاهش یافته، پس زمان آن رسیده ...

سامان میرزا
نوشته شده توسط سامان میرزا | ۲۴ آبان ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

مشکلات باتری های تلفن های هوشمند و خراب شدن آن ها جزو اصلی ترین دغدغه های کاربران این دستگاه ها هستند. اگر فکر می کنید بازدهی باتری تلفن هوشمندتان کاهش یافته، پس زمان آن رسیده تا آن را کالیبره کنید. امروز قصد داریم نحوه ی کالیبره کردن باتری تلفن های هوشمند اندرویدی را به روش های مختلف به شما آموزش دهیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

چگونه بفهمیم باتری دستگاه با مشکل مواجه است؟

پیش از هرچیزی لازم است بفهمید که چرا بازدهی باتری تلفن هوشمندتان کاهش یافته: آیا مشکل از سیستم کالیبراسیون اندروید است و یا از باتری خود دستگاه نشأت می گیرد؟ بدین منظور می توانید سیستم کالیبراسیون را بررسی کرده و سپس به سراغ آسیب های وارده شده ی احتمالی به تلفن هوشمندتان بروید.

اگر موبایل شما دارای پوشش پشتی قابل جا به جایی است، آن را کنار زده و باتری را بررسی نمایید. برآمدگی ها و نشت های احتمالی می توانند شما را با مشکلات جدی رو به رو سازند. در تصویر زیر می توانید تلفن هوشمند گلگسی اس 6 را مشاهده کنید که برآمدگی باتری، به پوشش ثابت پشت آن فشار وارد کرده و آن را با تغییراتی چند مواجه ساخته است.

galaxy-s6-back-taking-off-3-w782-w600

پس از آن که هیچ گونه آسیب فیزیکی و مواردی از این دست در تلفن هوشمند خود پیدا نکردید، توصیه می کنیم به سراغ دیگر اقدامات ممکن بروید. اگر فکر می کنید دستگاه با مشکل مواجه است (در صورتی که مشکل پس از کالیبره کردن مجدد باتری برقرار بود)، آن را به یک تعمیرگاه رسمی برده و در اختیار افراد متخصص بگذارید.

پس از آن ممکن است به شما گفته شود که باید باتری موبایل تان را تعویض کنید. در این صورت می توانید باتری را با نمونه ی اصلی و یا موارد مشابه و قابل اطمینان شخص ثالث جایگزین نمایید. استفاده از یک باتری متفرقه نه تنها مشکل شما را حل نمی کند، بلکه در دراز مدت منجر به مشکلات بیشتری خواهد شد.

به خاطر داشته باشید که عوامل بسیاری می توانند موجب نقص در عملکرد باتری تلفن هوشمند شما شوند. اگر موبایل تان شارژ نمی شود پس ممکن است مشکل از درگاه شارژ آن باشد. اگر می خواهید بدانید در این مواقع چه کاری باید انجام دهید، توصیه های گفته شده در این لینک را مطالعه کنید.

اگر سیستم عامل دستگاه را به روزرسانی کرده اید، تخلیه ی غیرعادی باتری یک مشکل معمول به حساب می رود. پس شاید دلتان بخواهد برای رفع این مشکل Cache تلفن هوشمند خود را پاک کنید. خوشبختانه راه های زیادی برای این کار وجود دارند.

androidpit-nexus-6-wireless-charging-w628-w600

کالیبره کردن باتری به چه معناست؟

سیستم عامل اندروید دارای یک ویژگی به نام Battery Stats است. این قابلیت ظرفیت باتری شما را به هنگام پر و یا خالی بودن مانیتور کرده و در خود ذخیره می کند. مشکلی که وجود دارد این است که عملکرد Battery Stats پس از مدتی با مشکل مواجه می شود و پس از آن شروع به نشان دادن داده های غیر واقعی می کند.

همین امر به عنوان مثال سبب می شود که سیستم عامل تلفن هوشمند را پیش از آن که میزان ظرفیت باتری آن به صفر درصد برسد، خاموش کند. کالیبره کردن باتری دستگاه موجب می شود تا این مشکل رفع شده و سیستم عامل بتواند مجدداً اطلاعات صحیح را نشان دهد.

این بسیار مهم است بدانید که عملاً قادر به کالیبره کردن باتری تلفن های هوشمند نیستید: تنها یک سلول است که قدرت مورد نیاز را درون خود ذخیره و پس از آن اقدام به تخیله آن می نماید. با این حال برخی از باتری های لیتیوم یونی، شامل یک تخته مدار چاپی (PCB) هستند. این تخته مدار چاپی به عنوان یک سوییچ حفاظت عمل کرده و از انفجار و یا تخلیه ی ناگهانی باتری جلوگیری می کند.

battery_dead_on_fire_androidpit-w628-w600

دلایل نرم افزاری مشکلات باتری

باتری های لیتیوم یون دارای حافظه نیستند و در مجموع زمانی که تلفن های هوشمند اندرویدی مشکلاتی را در خصوص باتری و ظرفیت حقیقی آن روی صفحه ی نمایش نشان می دهند، نمی توانید کار خاصی انجام دهید.اما پاک کردن فایل batterystats.bin می تواند اقدامی جادویی در کالیبره کردن باتری تلفن هوشمندتان باشد.

به عبارت ساده تر مشکل از باتری نیست، بلکه مشکل از جایی سرچشمه می گیرد که اندروید چگونه ظرفیت فعلی آن را خوانده و به نمایش می گذارد. این فایل (روی اکثر دستگاه ها) به سادگی می تواند داده هایی درباره ی فعالیت باتری را هنگامی که دستگاه به شارژر متصل نیست، در خود ذخیره کند. همچنین این مورد پس از شارژ شدن باتری و رسیدن آن به بالای 80 درصد، مجدداً تنظیم شده و سپس قطع می شود.

فایل مذکور مسئول ردیابی میزان مصرف باتری در حین سیکل شارژ در اندروید است. وقتی که از کالیبره کردن باتری صحبت می کنیم، منظورمان در حقیقت نوار نمایش دهنده درصد باتری است که از تنظیم خارج شده و نیاز به تصحیح مجدد دارد.

whatever-w782-w600

چگونه بدون استفاده از دسترسی به روت، باتری یک تلفن هوشمند را کالیبره کنیم؟

روش قدیمی تخلیه ی شارژ کامل باتری و سپس پر کردن مجدد آن یکی از راه های ساده برای کالیبراسیون مجدد باتری یک تلفن هوشمند اندرویدی است. مطمئناً باید بدانید که باتری های لیتیوم یونی در ولتاژ های پایین دچار مشکلاتی شده و تخلیه ی کامل این باتری ها اثرات منفی روی آن ها دارد که در دراز مدت موجب کاهش عمر آن ها می شود.

با این حال اگر باتری دستگاه دارای مشکلاتی جدی است، پذیرفتن این ریسک ارزشش را دارد.

روش اول:

  1. شارژ باتری تلفن هوشمند خود را به صورت کامل تخلیه کنید تا خاموش شود.
  2. آن را روشن کنید و بگذارید مجدداً به صورت خودکار خاموش شود.
  3. تلفن هوشمند خود را به شارژر متصل کنید و تا کامل شدن میزان شارژ، آن را روشن نکنید.
  4. شارژر خود را از تلفن هوشمندتان جدا نمایید.
  5. پس از آن گجت را روشن کنید. ممکن است در نوار اعلان ببینید که باتری هنوز به طور کامل شارژ نشده. بنابراین بدون خاموش کردن تلفن هوشمند آن را به شارژر متصل کرده و بگذارید باتری مجدداً به صورت کامل شارژ شود  تا با پیغام شارژ کامل مواجه شوید.
  6. شارژر را از تلفن هوشمند خود جدا کرده و سپس آن را یک بار راه اندازی مجدد کنید. اگر دوباره با این حالت مواجه شدید، مرحله ی قبل را یک بار دیگر انجام دهید.
  7. این کار را تا زمانی که با پیغام شارژ کامل مواجه نشده اید تکرار کنید.
  8. پس از آن اجازه دهید باتری تلفن هوشمند شما به صورت کامل تخلیه شده و مجدداً خاموش شود.
  9. باتری دستگاه خود را بدون وقفه و به صورت کامل شارژ کنید. با انجام این کار سیستم درصد باتری تلفن هوشمندتان باید به صورت مجدد تنظیم گردد.

توجه داشته باشید که انجام این کار در برهه های زمانی کوتاه به طور مرتب ابدا توصیه نمی شود. حتی زمانی که ظرفیت باتری به قدری کم شده که تلفن هوشمندتان روشن نمی شود، باتری به اندازه ای شارژ را در خود ذخیره می کند تا بدین وسیله از آسیب های احتمالی جلوگیری نماید.

این فرآیند را حداقل هر 3 ماه یک بار انجام دهید. در صورتی که مشکل پا برجا بود باید بدانید که با مشکل بزرگتری مواجه هستید. تخلیه ی کامل باتری برای آن ضرر دارد؛ در مقابل سعی در بیش از حد شارژ کردن باتری نیز برای آن بد است. خبر خوب آن که فرآیند شارژ باتری تلفن های هوشمند پس از کامل شدن و رسیدن به محدوده ی امن متوقف خواهد شد.

در نقطه ی مقابل نیز سیستم تلفن های هوشمند به نحوی عمل می کند که به هنگام خاموش شدن در اثر تخلیه ی باتری، همچنان مقدار کمی شارژ درون آن ها به صورت ذخیره باقی می ماند تا از آسیب های احتمالی جلوگیری کند. باز هم می گوییم که این کار را در مواقع ضروری انجام دهید، چرا که عمل فوق روی عمر باتری دستگاه اثرات منفی و مخرب خواهد داشت.

androidpit-galaxy-s6-ping-pong-root-w782-w600

چگونه با استفاده از دسترسی به روت، باتری یک تلفن هوشمند را کالیبره کنیم؟

حتی اگر اعتقاد نداشته باشیم که پاک کردن فایل batterystats.bin می تواند چه تأثیراتی روی سیستم گزارش دهنده ی میزان باقی مانده ی باتری داشته باشد، هستند کسانی که حاضرند روی این روش قسم بخورند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا این روش را هم برای شما بازگو کنیم.

لازم به ذکر است که برای استفاده از این باید تلفن هوشمند خود را روت کنید.

روش دوم:

  1. شارژ باتری تلفن هوشمند خود را به صورت کامل تخلیه کنید تا خاموش شود.
  2. آن را روشن کنید و بگذارید مجدداً به صورت خودکار خاموش شود.
  3. دستگاه را به شارژر متصل کرده و تا کامل شدن میزان شارژ، آن را روشن نکنید.
  4. شارژر خود را از تلفن هوشمندتان جدا نمایید.
  5. پس از آن تلفن هوشمند خود را روشن کنید. در این هنگام ممکن است در نوار اعلان مشاهده کنید که باتری به صورت کامل شارژ نشده است. بنابراین بدون خاموش کردن تلفن هوشمند آن را به شارژر متصل کرده و بگذارید باتری مجدداً به صورت کامل شارژ شود  تا با پیغام شارژ کامل مواجه شوید.
  6. شارژر را از تلفن هوشمند خود جدا کرده و سپس آن را یک بار راه اندازی مجدد کنید. اگر دوباره با این حالت مواجه شدید، مرحله ی قبل را یک بار دیگر انجام دهید.
  7. این کار را تا زمانی که با پیغام شارژ کامل مواجه نشده اید تکرار کنید.
  8. حالا، اپلیکیشن Battery Calibration را از انتهای مطلب دانلود و نصب نمایید. پیش از اجرا کردن آن مطمئن شوید که ظرفیت باتری تلفن هوشمندتان 100 درصد است. پس از آن دستگاه خود را راه اندازی مجدد کنید.
  9. بلافاصله پس از راه اندازی مجدد، اپلیکیشن مذکور را اجرا و اقدام به کالیبره کردن باتری نمایید.
  10. با انجام مرحله ی بالا اجازه دهید تا باتری تلفن هوشمندتان به صورت کامل تخلیه و سپس خاموش شود.
  11. باتری دستگاه خود را بدون وقفه و به صورت کامل شارژ کنید. با انجام این کار سیستم درصد باتری تلفن هوشمندتان باید به صورت مجدد تنظیم گردد.

از روش های بالا استفاده کرده اید؟ آیا راهی جایگزین برای رفع مشکلات باتری می شناسید؟ منتظر نظرات و تجربیات ارزشمندتان هستیم.

Battery Calibration

Battery Calibration

سازنده: IMobS قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 0.052 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • 123456
    123456 | ۲۵ آبان ۱۳۹۵

    کی حوصله داره..‌.

  • meysam
    meysam | ۲۴ آبان ۱۳۹۵

    خخخخخ اینطوریه من یه چهار پنج باری گوشیمو کالیبره کردم و نمیدونستم??

  • علی
    علی | ۲۴ آبان ۱۳۹۵

    چند روز پیش این مشکل روی گوشیم که j5 2016 پیش اومد، تو شارژ میزاشتی درصد پر نمیشد، برنامه کالیبره از گوگل پلی ریختم درست شد. برنامه repair battery هم خیلی عالی کنار کالیبره کردن

  • shayan shirazi
    shayan shirazi | ۲۴ آبان ۱۳۹۵

    برای دیوایس هایی مثل آیفون روشی مثل روش دوم وجود داره؟

مطالب پیشنهادی