ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

آیا می توان با خودروهای مجهز به ترمز پارک الکترونیکی دستی کشید؟

امروزه با فراگیرتر شدن تجهیزات الکترونیکی در خودروها، ترمز دستی برقی رفته رفته در حال جایگزین شدن ترمز دستی مکانیکی است. با این جایگزینی اهرم ترمز دستی جای خود را به یک دکمه یا کلید ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۳ فروردین ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

امروزه با فراگیرتر شدن تجهیزات الکترونیکی در خودروها، ترمز دستی برقی رفته رفته در حال جایگزین شدن ترمز دستی مکانیکی است. با این جایگزینی اهرم ترمز دستی جای خود را به یک دکمه یا کلید کوچک داده و راننده هنگام پارک خودرو با فشردن یا کشیدن آن، می تواند از حرکت ناخواسته اتومبیل خود جلوگیری کند.

ترمز دستی علاوه بر وظیفه ثابت نگه داشتن خودرو هنگام پارک، نقشی حیاتی در انجام برخی از حرکات نمایشی دارد. رانندگان حرفه ای قادر هستند با استفاده به موقع و صحیح از این وسیله و منحرف کردن قسمت عقب خودرو، پیچ ها را به شکل بسیار زیبایی پشت سر بگذارند. حال سوال اینجاست که آیا با ترمز دستی های الکترونیکی نیز اجرای حرکات این چنینی امکان پذیر است یا خیر؟

به تازگی شخصی به نام نیک مورای - مدیر یکی از کانال های یوتیوبی - با انجام آزمایشی تلاش کرده به سوال یکی از کاربران کانال خود پاسخ دهد.

در این آزمایش وی به سراغ پورشه 911 کررا 4S مدل 2017 رفته و سعی می کند با فعال کردن ترمز پارک الکترونیکی، قسمت عقب خودرو را برای دور زدن سریع منحرف کند.

در آزمایش نیک، پورشه 911 عملکرد اصلا خوبی از خود نشان نداد و در انجام دور سریع با شکست مواجه شد. وی در این باره می گوید که شاید به دلیل سیستم چهار چرخ متحرک 911، ترمزها در هر چهار چرخ و البته بصورت تدریجی درگیر می شوند که در نتیجه امکان انجام مانور کاهش می یابد.

به همین خاطر وی در گام بعدی آزمایش خود را با یک دستگاه مزدا 6 که یک سدان خانوادگی دیفرانسیل جلو است، تکرار می کند.

در تست با مزدا 6، نیک توانست با فعال کردن ترمز پارک الکترونیکی به خوبی قسمت عقب خودرو را منحرف کرده و به نتیجه دلخواه دست پیدا کند. در این تست، بر خلاف پورشه 911 ظاهرا فقط چرخ های عقب مزدا 6 قفل شده و انجام مانور میسر می شود.

همانطور که آزمایش نیک نشان می دهد، مکانیسم سیستم پارک الکترونیکی در خودروهای مختلف متفاوت است. بنابراین چنانچه هنگام استفاده از ترمز پارک الکترونیکی فقط چرخ های عقب قفل شوند، کماکان امکان انجام برخی مانورها وجود خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۱۴ فروردین ۱۳۹۶

    پورشه رو نمیدونم اما ماشین های ترمز الکترونیک اصلا دستی نمیکشن
    یه سیستمی هست به اسم EPB
    این سیستم اگه ماشین ایستاده باشه فعال نیست و دکمه ترمز دستی کار معمول خودش رو انجام میده
    اما در صورت حرکت خودرو ‌و فعال کردن ترمز دستی سیستم به صورت الکترونیکی بدون درگیر کردن سیستم هیدرولیکی فقط با اتکا به موتور های ABS چرخ هارو درگیر میکنه و سریعترین زمان ممکن ماشین رو نگه میداره
    برای زمان هایی هست که مثلا ماشین ترمز خالی کنه یا حوادث مشابه
    به هیچ عنوان اجازه قفل شدن چرخ هارو نمیده
    ماشین هایی که این اجازه رو میدن سیستم دستی الکترونیک رو فقط در حد نصفه و نیمه پیاده کردن

  • MohamadReza
    MohamadReza | ۱۳ فروردین ۱۳۹۶

    ترمز دستی یه چیز دیگه ست اصلا میکشیش بهت حس قدرت دست میده

مطالب پیشنهادی