ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا نزدیکترین تصاویر از لکه سرخ بزرگ مشتری را به ثبت رساند

فضاپیمای جونو ناسا بالاخره اولین تصاویر گذر نزدیک خود از لکه سرخ بزرگ مشهور سیاره مشتری به زمین فرستاد. این نقطه قرمز رنگ که فقط دو برابر کره زمین عظمت دارد، از قرن 17 میلادی مورد ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۲ تیر ۱۳۹۶ | ۱۲:۰۰

فضاپیمای جونو ناسا بالاخره اولین تصاویر گذر نزدیک خود از لکه سرخ بزرگ مشهور سیاره مشتری به زمین فرستاد. این نقطه قرمز رنگ که فقط دو برابر کره زمین عظمت دارد، از قرن 17 میلادی مورد پژوهش دانشمندان بوده.

اما حالا همه مردم می توانند نزدیک ترین تصاویر به ثبت رسیده از این توفان شدید که در سطح سیاره مشتری در جریان است را ببینند:

جونو با هدف مطالعه سیاره مشتری، بیش از یک سال است که به دور آن می چرخد. برای حفظ مدار مشخص شده، جونو مدت زیادی از سیاره فاصله گرفته و در بازه زمانی کوتاهی از فراز مشتری با فاصله بسیار اندک می گذرد.

جونو هر 53 روز یک بار از روی مشتری می گذرد و هفتیم گذر نزدیک آن که هفته پیش رخ داد، نزدیک ترین فاصله ای است که جونو با مشتری داشته. به همین دلیل، تصاویر گرفته شده از لکه بزرگ سرخ اهمیت بسیاری دارند.

در آینده هم جونو به مشتری نزدیک خواهد شد اما احتمالا به جز در سفر آخرش که قرار است شیرجه مستقیمی به داخل سیاره بزند، هیچ گاه تا این اندازه به سطح مشتری نزدیک نمی شود.

ناسا با تصاویر ارسالی از جونو رویکرد متفاوتی در پیش گرفته و تصاویر خام را منتشر می کند تا کاربران خودشان تصاویر را ویرایش و منتشر کنند. تصویر بالا نمونه خام و تصویر ابتدای مطلب یک نمونه از تصاویر پردازش شده توسط کاربران است.

اگر شما هم علاقه مند به دستکاری در تصاویر ناسا هستید، می توانید به پایگاه اینترنتی جونو سری بزنید و تصاویر را دریافت کنید و حتی تصاویر ویرایش شده بیشتری را از سوی دیگر کاربران علاقه مند ببینید.

جونو پس از اتمام ماموریت خود، احتمالا در سال های 2018 یا 2019 به درون مشتری شیرجه می زند تا از بین برود. علت این کار، عدم انتشار باکتری های زمینی متصل به فضاپیما در قمرهای مشتری اعلام شده که پوشیده از اقیانوس های بزرگ هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی