ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

بهترین راهکار محققان برای مقابله با استرس چیست؟

زمانی که استرس کاری به شما فشار می‌آورد، چگونه با آن کنار می‌آیید؟ آیا سعی می‌کنید سخت‌تر کار کنید و آن مرحله را پشت سر بگذارید؟ یا به خود استراحت می‌دهید و ذهنتان را دوباره ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۷ آبان ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۰

زمانی که استرس کاری به شما فشار می‌آورد، چگونه با آن کنار می‌آیید؟ آیا سعی می‌کنید سخت‌تر کار کنید و آن مرحله را پشت سر بگذارید؟ یا به خود استراحت می‌دهید و ذهنتان را دوباره شارژ می‌کنید؟ اخیراً محققان متوجه شده اند برای مقابله با استرس راه سومی وجود دارد که می تواند گزینه‌ی بسیار معقول تر و مفیدتری باشد: در این مواقع بهتر است وقت بگذارید تا چیز جدیدی بیاموزید.

راه‌های معمولی مقابله با استرس چه مشکلی دارند؟

همه ما میدانیم که استرس می‌تواند تاثیر منفی بر عملکرد افراد بگذارد. این پدیده در کوتاه مدت ممکن است به زودرنجی، دلواپسی و کم خوابی منجر گردد. در طولانی مدت هم به افسردگی، فشارخون بالا و ریسک حمله‌قلبی بیانجامد.

تحقیقات نشان می‌دهد کارمندانی که با استرس دست و پنجه نرم می‌کنند، ممکن است رفتار غیر اخلاقی در پیش بگیرند، با دیگر همکارانشان بی ادبانه برخورد کنند، پشت سر دیگران حرف بزنند و حتی از محل کارشان چیزی بدزدند.

البته این احتمال وجود دارد که برخی کاربران، حس کنند کارشان اهمیتی ندارد و به کلی خلاقیت یا انرژی خاصی در فعالیتشان بکار نبرند.

نشریه هاروارد بیزینس ریویو در بررسی جدیدش عنوان می‌کند که مردم اصولاً به دو روش با استرس کنار می‌آیند؛

  • یا با قدرت آن را از پیش روی خود بر می‌دارند و سختی کارشان را به منزله‌ی چالشی سودمند درنظر می‌گیرند.
  • یا اینکه سعی می‌کنند زمانی برای گشتن در اینترنت، پیاده روی یا تفریح درنظر بگیرند و استراحت کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که هر دوی این استراتژی ها، مشکلاتی دارند. برای مثال زمانی که سعی می‌کنید انٰرژی بسیاری بیشتری برای مقابله با استرس بگذارید، اصولاً نمی‌توانید بهترین نتیجه را رقم زنید و بالاترین کیفیت را ارائه دهید. استراحت یا کنار گذاشتن کار هم تنها راه حلی موقتی است و دوباره زمانی که به کار برمی‌گردید، استرس انتظارتان را می‌کشد.

یادگیری بهترین راه برای مقابله با استرس

حال محققان متوجه شده‌اند که یک راه حل دیگر برای مقابله با استرس وجود دارد؛ روی یادگیری تمرکز کنید. دو گروه تحقیقاتی مختلف به بررسی رفتار و استرس کاری بیش از ۳۰۰ کارمند آمریکایی پرداخته‌اند تا ببیند بهترین راه مقابله با استرس چیست.

رفتار این ۳۰۰ نفر به مدت دو هفته‌ی کامل زیر نظر قرار داده شد و طی آنها مشخص شد که هر کدام از این افراد چه میزان زمانی را برای استراحت یا یادگیری مطالب جدید در نظر می‌گیرند.

آنها بدین شکل متوجه شدند افرادی که برای یادگیری مطالب جدید وقت می‌گذارند، میزان استرس پایین‌تری را تجربه می‌کنند و کمتر پشت سر دیگران حرف می‌زنند یا کارهای ناشایست انجام می‌دهند.

از طرف دیگر مشخص شده که استراحت کردن یا فاصله گرفتن از کار، تاثیرات زیادی بر رفتار کارمندان نمی‌گذارد و موجب نمی‌شود که استرس از فرد فاصله بگیرد. علاوه بر این افرادی که در فعالیت یادگیری گروهی شرکت می‌کردند و آنچنان تلاشی برای یادگرفتن از خود نشان نمی دادند هم میزان استرسشان  کاهش می‌یافت و می‌توانستند عملکرد بهتری از خود بر جای بگذارند.

چگونه زمانی برای یادگیری کنار بگذارید؟

اصولاً راهکارهایی شبیه پیاده روی یا گشت و گذار در اینترنت می‌تواند راه حل موقتی خوبی باشد اما تاثیر تمام مدتی ندارد. در عوض وقتی شما وقت زیادی برای یادگیری می‌گذارید، ناخودآگاه تمامی تمرکزتان متوجه موضوع جدید می‌شود و ذهن دیگر زمانی برای حس کردن استرس نخواهد داشت.

محققان راه‌های مطلوبی برای بکار بردن این روش جدید پیدا کرده‌اند. به گفته‌ی آنها در ابتدا باید دیدگاه ذهنی درباره‌ی شرایط استرس‌زا را تغییر داد و این وضعیت را به عنوان موقعیتی برای یادگیری یا کمک گرفتن از متخصصین در نظر گرفت. برای مثال بهتر است زمانی که شرایط سخت می‌شود، یادگیری را به عنوان زمانی برای استراحت تصور کرد.

این مسئله به نوعی موقعیتی مناسبی فراهم می‌آورد و ذهن می‌تواند سیستم تصمیم‌گیری یا تفکر را دوباره برنامه ریزی کند، بدین شکل شما مجبور می‌شوید کاملاً از دنیای همیشگی خود بیرون بیایید و دوباره آرامش پیدا کنید.

برای مثال همین که شما در محل کار یا زندگی خود تحت تاثیر استرس هستید، خواندن این مطلب می‌تواند مشابه وقتی برای یادگیری جدید باشد. اکنون حس نمی‌کنید که کمی آرامتر شده‌اید؟ از این رو می‌توانید این روش را بکار ببرید و هر روز چیز جدیدی به آموخته‌های خود اضافه کنید. در عین حال استرستان نیز رفع خواهد گشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی