ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بریدگی نمایشگر
تکنولوژی

طراحی نمایشگر تلفن های هوشمند در سال ۲۰۱۹ به کدام سمت و سو می رود؟

طراحی تلفن های هوشمند در سال گذشته میلادی دستخوش تحولات زیادی شد. در این سال شرکت ها یک شعار را سرلوحه فعالیت های خود قرار دادند: هرچه نمایشگر بزرگ تر باشد بهتر است و در ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۸ آذر ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

طراحی تلفن های هوشمند در سال گذشته میلادی دستخوش تحولات زیادی شد. در این سال شرکت ها یک شعار را سرلوحه فعالیت های خود قرار دادند: هرچه نمایشگر بزرگ تر باشد بهتر است و در همین راستا تمام تلاش خود را به کار بستند تا حاشیه های اطراف نمایشگرهای موبایل را به حداقل میزان ممکن برسانند. اما راهکار مشترکی که تقریبا تمامی این کمپانی ها برای حذف حاشیه صفحه نمایش ارائه دادند استفاده از بریدگی نمایشگر بود. برای این منظور برخی به پیروی از بریدگی عریض نمایشگر آیفون روی آوردند و برخی دیگر تصمیم گرفتند طرحی اندک باریک تری را روی محصولاتشان پیاده کنند و گوگل اما تصمیم گرفت که بزرگ ترین بریدگی ممکن را روی گوشی پیکسل ۳ ایکس ال پیاده کند.

اگر مصاحبه های جانی آیو را دنبال کرده باشید حتما می دانید که طراح ارشد اپل همواره تمایلی وصف ناشدنی برای ساخت آیفون تمام صفحه داشته. در حال حاضر شرکت متبوع او مدعی است که نمایشگری لبه به لبه را روی آیفون پرچمدارش تعبیه کرده البته با یک بریدگی قابل توجه در بخش بالایی آن. در هر حال شکل کنونی بریدگی نمایشگر آیفون به شاخص برند اپل تبدیل شده و به نوعی آن را از دیگران متمایز میکند.

امروزه تکنولوژی به قدری پیشرفت کرده که بریدگی نمایشگر را به کوچک ترین ابعادش رسانده یا به کل از روی بدنه تلفن های هوشمند حذف نماید با این حال اما اپل تصمیم گرفته که سیستم فیس آی دی را همچنان در بریدگی نمایشگر موبایلش تعبیه کند. علاوه بر این اپل شرکتی است که برخلاف تولیدکنندگان بی پروای موبایل های اندرویدی تمایلی به یکجا نشینی و سکون در طرح های تجربی ندارد و حرکت و امتحان کردن ایده های نو را به تکرار ایده های قبلی ترجیح می دهد.

هواوی نوا ۴
هواوی نوا ۴

در عین حال اما طراحان موبایل های اندرویدی هم تصمیم گرفته اند که بریدگی نمایشگر را از روی موبایل های خود کنار بگذارند و ایده های جدیدی را امتحان کنند. برای مثال همین هفته پیش بود که شاهد معرفی گوشی های هواوی نوا ۴ و سامسونگ گلکسی A8s با بریدگی حفره ای شکل بودیم و به لطف آنها حالا شرکت های بیشتری می توانند حاشیه ها را از اطراف نمایشگر تلفن های هوشمندشان حذف نمایند. در عین حال محصولاتی مانند نوبیا X و نسل دوم ویوو نکس هم با اضافه کردن نمایشگر ثانویه فضای بیشتری را در اختیار کاربران خود قرار می دهند. به این ترتیب کاربر میتواند از دوربین اصلی برای گرفتن سلفی استفاده نماید و در نتیجه بخش جلویی دستگاه هم میتواند تماما به نمایش محتوا اختصاص پیدا کند.

با توجه به آنچه گفته شد سال ۲۰۱۹ سالی به شدت جذاب برای تلفن های هوشمند خواهد بود چراکه در آن شاهد ارائه تکنولوژی های جدید و متعدد برای نمایشگر خواهیم بود و در عین حال طرح های ثابت شده و آشنایی نظیر آیفون های اپل نیز در این رقابت حضور خواهند داشت. اما اگر ۲۰۱۸ سال کوچک کردن و بهینه سازی بریدگی نمایشگر باشد، سال ۲۰۱۹ را میتوان سال جایگزین شدن این ایده با طرح های دیگر دانست. در ادامه به معرفی برخی از برترین طرح ها خواهیم پرداخت.

نمایشگر حفره دار

گلکسی A8s
گلکسی A8s

این طرح را در واقع میتوان توسعه منطقی فلسفه بریدگی نمایشگر خواند. اوایل امسال که وان پلاس بریدگی نمایشگر را روی گوشی وان پلاس ۶ پیاده کرد اعلام نمود که خواست کاربران برای ارائه بزرگ ترین نمایشگر ممکن اصلی ترین دلیلش برای این کار بوده. Marko Ahtisaari طراح ارشد نوکیا همواره میگفت یک گوشی باید وقتی از آن استفاده می شود تا حد ممکن بزرگ باشد و زمانی که دیگر کاری با آن نداریم کوچک باشد و درون جیب جا بگیرد که تحقق این امر مستلزم کوچک تر نمودن حاشیه های نمایشگر تا حد ممکن است.

با وجود حذف تقریبا کاملا حاشیه بالایی از نمایشگر گوشی های امروزی به نظر نمی رسد که به این زودی ها با حاشیه پایینی آنها خداحافظی کنیم

در نمایشگرهای حفره دار تنها زایده موجود در نمایشگر دوربین سلفی است و می توان این سبک را ساده ترین شکل استمرار روند فعلی دانست. همچنین ادامه این روند، برخلاف گوشی های مجهز به دو نمایشگر یا گوشی های دارای اجزای متحرک نیازمند تغییرات بنیادین در طراحی دستگاه ها نیست.

اما اصلی ترین ایراد وارده به این نمایشگرها که در سال ۲۰۱۹ هم همچنان پایدار خواهند بود حاشیه پایینی این موبایل هاست که به آن چانه دستگاه هم می گویند و احتمالا باز هم تغییری در ابعاد و اندازه این بخش ایجاد نمی شود. احتمالا هیچیک از بهبودهای ایجاد شده در نمایشگر تلفن های هوشمند حاشیه پایینی آنها را به صورت کامل از بین نخواهند برد.

ذنفون ۶ ایسوس
ذنفون ۶ ایسوس

اضافه کنیم که سامسونگ و هواوی پیشتر تولید گوشی با نمایشگرهای حفره دار را آغاز کرده اند اما ارزیابی های صورت گرفته حکایت از آن دارد که پرچمداران این شرکت ها در سال آینده نیز به طرحی مشابه با میان رده هایشان مزین می شوند. گوشی ذنفون ۶ ایسوس که چند وقت پیش طرح های مربوط به آن لو رفت ترکیبی از این ایده ها را در خود دارد: نمایشگر این موبایل بریدگی به شکل نیم دایره دارد که با ضلع بالایی برخورد دارد، با این حال اما بریدگی مذکور بسیار کوچک است و صرفا دوربین سلفی را در خود جای داده است. در واقع پیش بینی می شود که در سال آینده میلادی شرکت های سازنده، بریدگی نمایشگر موبایل هایشان را بیشتر از این نوع انتخاب نمایند.

موبایل های مجهز به دو نمایشگر

گوشی ویوو نکس
گوشی ویوو نکس

اما به گروه دوم از تولیدکنندگان می رسیم که به جای قرار دادن دوربین سلفی در قسمتی از پنل جلویی موبایل های تولیدی شان، نمایشگر دیگری را در پخش پشتی آنها کار می گذارند و امکانی را برای کاربران این موبایل ها فراهم می کنند تا با سیستم دوربین اصلی دستگاه تصویر سلفی بگیرند. گوشی نوبیا X  یکی از جالب ترین نمونه های ساخته شده در این گروه است چراکه نمایشگر ثانویه آن زمانی که مورد استفاده قرار ندارد کاملا از نظر پنهان می شود و صرفا یک سطح براق و چشمگیر پیش روی کاربر قرار می گیرد.

پیچیدگی و هزینه بالای تولید موبایل های مجهز به دو نمایشگر، لزوم توسعه نرم افزارهای سفارشی سازی شده برای عملیاتی سازی هر دو طرف این دستگاه ها و در نهایت نیاز به به باتری های دارای ظرفیت بالا برای تامین انرژی مورد نیاز این گوشی ها باعث می شود که چندان به همه گیر شدن این موبایل ها در سال جدید امیدوار نباشیم. با این حال اما ویوو و نابیا دو شرکتی هستند که این طراحی را در گوشی های پرچمدار خود پیاده سازی کرده اند و در صورتی که این گوشی ها خود را ثابت کنند می توان امیدوار بود که نسل آنها در سال آینده میلادی نیز ادامه پیدا کند.

بازگشت کشویی ها

اما راهکار جالب و البته ستودنی اوپو برای استفاده از بریدگی نمایشگر در موبایل هایش پنهان سازی آن در یک بخش کشویی بود. گوشی فایند اکس دارای یک مکانیزم کشویی است که از بخش بالایی دستگاه به بیرون می جهد تا دوربین سلفی در کنار سیستم تشخیص چهره آن خودنمایی کند. در بخش پشتی این این مکانیزم کشویی اما سیستم دوربین دوگانه اصلی دستگاه قرار دارد و لنزهایی که از طریق این مکانیزم از آنها حفاظت می شود. البته راهکار ارائه شده از جانب اوپو بسیار نوآورانه به نظر می رسد و به بهترین شکل ممکن با دستگاه یکپارچه سازی شده با این حال اما امکان آنکه این مکانیزم کشویی درست کار نکند یا اینکه آب و گرد و غبار به داخلش نفوذ نماید بسیار بالاست.

به غیر از اوپو ویوو نیز یک دوربین سلفی بیرون جهنده شبیه به پریسکوپ را روی نسل دوم گوشی Nex قرار داده بود و شیائومی نیز موبایل می میکس ۳ را همراه با قسمتی مشابه به این معرفی کرد. آنر نیز چندی پیش گوشی مجیک ۲ را معرفی کرد که البته در دو موبایل آخر لازم است کل بخش جلویی دستگاه را به صورت کشویی به پایین هل دهید تا دوربین سلفی آن مشخص شود. هیچکدام از این موبایل ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیستند اما اگر تقاضا به اندازه کافی برایشان زیاد شود ممکن است شاهد فراگیر شدن ایده دوربین جهنده در موبایل ها دست کم در گوشی های میان رده اندرویدی باشیم.

آنر مجیک ۲
آنر مجیک ۲

با درنظر داشتن آنچه گفته شد روشن است که در سال ۲۰۱۹ میلادی نمی توان تلفن های هوشمند را صرفا از طریق نمایشگرهایشان از یکدیگر تمیز داد و به همین خاطر سازندگان و طراحان تلفن های هوشمند تلاش دارند که با دستکاری و بهینه سازی کلیه جنبه های دستگاه ها یا امکانات تازه ای را به آنها اضافه نمایند یا آنها را از دیگران متمایز نمایند.

تعداد دوربین های نصب شده روی موبایل ها نیز از دیگر فاکتورهایی است که رقابت میان تلفن های هوشمند را وارد فاز تازه ای می کند و بدنه های گرادینت و رنگین کمانی نیز احتمالا فراگیرتر از هر زمان دیگری می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Jafar Morovati
    Jafar Morovati | ۲۹ آذر ۱۳۹۷

    البته یه روش هم میتونن به کار ببرن که هم دوربین پشت گوشی وهم سلفی هرچندتا که لنز داشته باشن رو میشه مانند خشاب سیم کارت در بغل گوشی تعبیه وپنهان کرد که با دکمه فیزیکی یا هیبریدی به بیرون بجهد و اماده عکس وفیملبرداری شود که در این صورت هم پشت گوشی صاف نشون داده میشه .عدم نمایش لنز و فلش هم نمایشگر جلوی دوربین تمام صفحه میشه

  • Jafar Morovati
    Jafar Morovati | ۲۹ آذر ۱۳۹۷

    مقاله جالبی بود

مطالب پیشنهادی