ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سوار ابرها؛ آروان روزانه به ۵ میلیارد درخواست پاسخ می‌دهد

«سوار ابرها»، رویداد فناوری شرکت خدمات ابری «آروان» روز گذشته (۵ اسفند ۹۷) برگزار شد. مدیران آروان در این رویداد آمارهای مختلفی را در خصوص کسب‌وکار خود ارائه داده و همچنین دغدغه کسب‌وکارهای اینترنتی برای ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۶ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۲:۲۴

«سوار ابرها»، رویداد فناوری شرکت خدمات ابری «آروان» روز گذشته (۵ اسفند ۹۷) برگزار شد. مدیران آروان در این رویداد آمارهای مختلفی را در خصوص کسب‌وکار خود ارائه داده و همچنین دغدغه کسب‌وکارهای اینترنتی برای تامین امنیت و توان سرویس‌دهی به کاربران را بیان کردند.

به گزارش دیجیاتو، آروان در این نشست جدیدترین دستاوردهای خود را در زمینه‌های شبکه‌ توزیع محتوا (CDN)، امنیت ابری، CDN بانکی، رایانش ابری، فضای ابری، PaaS، پلتفرم ویدیو، پخش زنده و تبلیغات ویدیو با مخاطبان به اشتراک گذاشت. «پویا پیرحسینلو» یکی از بنیان گذاران آروان در ابتدای برنامه گفت این شرکت در حال حاضر به ۵ میلیارد درخواست در روز پاسخ می‌دهد و اکنون در ۳۰ نقطه دنیا و ۱۰ کشور مختلف حضور دارد تا محتوا به صورت یکپارچه به کاربران ارائه شود.

به گفته پیرحسینلو آروان به نحوی برای کاربران خدمات ارائه می‌کند تا آنها بتوانند در هر لحظه که بخواهند در پنل آروان سرور ابری بسازند. او همچنین دریافت هزینه از مشتریان را منصفانه ارزیابی کرد و گفت:

«بسیاری از خدمات ابری مانند CDN به صورت رایگان به مشتریان عرضه می‌شود و نحوه محاسبه هزینه‌ها برای سایر سرویس‌ها به نحوی‌ست که ۱۵۰ متغییر هر ۱۰ دقیقه یک‌بار بررسی می‌شود تا مطمئن شویم مشتریان به اندازه مصرف خود پول می‌دهند. به عبارت دیگر شما می‌توانید کمپین بزرگ خود را لانچ کنید و به اندازه ترافیک مصرف شده در آن هزینه بپردازید یا اگر برای یک تست ۱ ساعته، به ۱۰۰ سرور نیاز دارید، فقط پول ۱ ساعت رو پرداخت می‌کنید.»

آروان

بنیانگذار آروان همچنین خبر از افزایش سرمایه ۲۰۰ میلیارد تومانی توسط هلدینگ فناپ داد و عنوان کرد که مجموع سرمایه‌گذاری گروه مالی پاسارگاد به ۴۷ درصد رسیده است. این در حالیست که همچنان بیش از ۵۱ درصد از سهام در اختیار هم‌بنیان‌گذاران آروان باقی مانده: «پول برای استارت‌آپ‌ها خوشبختی نمی‌آورد. افزایش سرمایه، هرچه قدر هم بزرگ و نجومی و پر سروصدا باشد باز هم درنهایت سوخت یک موشک است که باید توسط ما تولید، طراحی و راهبری شود.»

آروان

«محمدعرفان شمس» محصول‌بان آروان نیز در مورد سختی‌های طراحی و راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی روی سرورهای فیزیکی اعم از هزینه‌ها و نیروی فنی صحبت کرد و گفت ابرکلاد تکنولوژی است که می‌توان در آن سرورها و ظرفیت‌ها به نحوی که خودمان می‌خواهیم با هزینه کمتر، سرعتی در حدود ۳۰ ثانیه و امنیت بالاتر طراحی و راه‌اندازی کنیم.

دیگر محصول‌بان آروان «مسعود نیکومنش» بود که اجرای خود را با این سوال که چطور می‌توان پاسخگوی تعداد کاربران بیشتری به صورت همزمان بود آغاز کرد. نیکومنش توضیح داد که برای آنکه بتوانیم به صدها نفر به صورت همزمان خدمات‌دهی کنیم باید محتوا را تقسیم کرد؛ موضوعی که با سرویس CDN آروان به سادگی امکان پذیر خواهد بود.

آروان

«سعید فداکار» به نحوه فروش محصولات در پخش زنده پرداخت و توضیح داد که در بستر ویدیویی این شرکت به‌راحتی می‌‌تواند از راه پنل یا API، ویدیو رو آپلود و به کیفیت‌های گوناگون تبدیل نماید.

«فرهاد فاطمی» ناخدای فنی آروان در ابتدا با معرفی هشت سرویس ابری، یادآور شد که هر کدام از این محصولات پیچیدگی‌های خودشان را دارند و هر چقدر کاربران بیشتر باشد چالش‌ها بیشتر خواهد شد. به گفته او امروز CDN آروان به‌طور میانگین در هر ساعت به ۲۰۰ میلیون درخواست جواب می‌دهد که در طول یک روز حدود ۵ میلیارد می‌شود. این درخواست‌ها توسط بیش از ۱۵ میلیون کاربر یکتایی تولید می‌شود که روزانه از وب‌سایت‌های تحت پوشش آروان بازدید می‌کنند. فاطمی در همین رابطه گفت:

«برای پاسخ دادن به تعداد بالای درخواست نیازمند زیرساخت گسترده بودیم و ما نیز سعی کردیم این کار را انجام بدهیم. ما دو چالش بزرگ پیش رو داشتیم. مشکل سرویس دادن به محتوای داینامیک و سرویس دادن به سازمان های امنیتی و بزرگ که در گذشته برای ما مقدور نبود. تعدادی از سرویس‌های CDN نمی‌توانستند محتوای داینامیک را لود کنند و این برای اما ایجاد مشکل می‌کرد. ما طی دو سال گذشته سعی کردیم ویژگی هایی به کارمان اضافه کنیم تا هر دو مشکلی که پیش رو داشتیم حل شود.»

آروان

فاطمی باورد دارد که در دنیای امروز امنیت اهمیت زیادی دارد، خصوصا زمانی که پای مجموعه‌های بزرگ مالی و بانکی وسط بیاید و همین دلیلی بود تا آنها برنامه‌های خود را توسعه دهد تا بدون این که کلید خصوصی این برنامه دست آروان باشد، بتوانند با حفظ حریم خصوصی و امنیتی آن مجموعه‌ها تمام امکانات خود را در اختیار  مشتری قرار دهند و از سایت مشتری محافظت کنند.

«میگ‌میگ» محصول دیگر این شرکت است که منجر به بهبود سرعت Load سایت‌ها می‌شود و «صابر مسگری» کدسالار آروان در مورد آن صحبت کرد: «میگ‌میگ حتی در مورد محتوای داینامیک هم کمک می‌کند و تغییرات را تشخیص داده و فقط تغییرات رو از سرورهای اصلی دریافت می‌کند.»

آروان

«سروش نیک پور» کارشناس ارشد امنیت داتین با عنوان کردن این موضوع که امروزه تکنولوژی جزو جدانشدنی بانک ها شده است و به دنبال همین وابستگی ریسک‌هایی هم به وجود آمده‌است، گفت برخی حملات DDoS جبران ناپذیر هستند و همین مسئله باعث می‌شود تا نیاز به امنیت بیشتر احساس شود:‌

«محصولی در قالب امنیت ابری تولید کردیم که با پیچیدگی بسیاری رمزگزاری شده و حتی اگر به صورت فیزیکی این محصول دزدیده شود، هیچ اطلاعاتی از آن خارج نخواهد شد.CDN بانکی آروان و داتین محصولی است که با نگاهی دقیق به قوانین بانکداری و الزامات نظارتی بهینه شده و بدون این‌که مشتری بانک متوجه شود، می‌تواند جلوی ترافیک بد رو بگیرد.»

آروان

وی در خصوص حملات دیداس که چند هفته ای است در خصوص آن صحبت می شود گفت تمام حملات DDoS قصد این را ندارند که سرور را خارج کنند: «در چند هفته اخیر یک Attacker شروع کرد به حمله به کسب و کارهای استارتاپی کرد و ما توانستیم حملات کسب و کارهایی که به ما مراجعه کردند را خنثی کنیم و برنامه‌ای را برای حفاظت از این حملات توسعه دادیم.»

آروان

در همین مورد فاطمی آمار قابل توجهی از دفع حملات گسترده‌ی DDoS در یک‌سال گذشته ارائه کرد، به گفته او شرکت‌های تحت پوشش آروان در یک‌سال گذشته با حملاتی بیش از ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه حجم و بالغ بر ۲۰ میلیون پکت در ثانیه روبه‌رو بود که دفع شد.

«مهرداد فولادگران» امن‌سالار آروان توضیح داد که چطور می‌توان چند میلیون پکت در ثانیه را تحلیل و پکت‌های مخرب را Drop کرد. تلاشی که منجر به تشخیص سریع و راحت ترافیک عادی از غیرعادی شد که برای اطمینان از پاسخ‌دهی مطلوب، تا سقف ۸ میلیون پکت در ثانیه تست شده است.

چالش SnappQ موضوع دیگری بود که «احمدرضا ملاپور» شوالیه استریم آروان در مورد آن توضیح داد:

«چالشی که End to End Latency استریم از دوربین استودیو تا موبایل کاربر باید کم‌تر از پنج ثانیه باشد. Latency در هیچ شرایطی نباید تغییر کند و تعداد و موقعیت کاربران نباید هیچ تاثیری بر آن داشته باشد. ما برای کاهش Latency مجبور شدیم در تمامی لایه‌های پایپ‌لاین مثل لایه‌ Ingestion، Transcoding و... دست ببریم و تغییراتی ایجاد کنیم.»

«احسان مرشدی»، مدیرمحصول SnappQ با ارائه آمارهایی از موفقیت‌های این سرویس گفت: «اسنپ کیو به عنوان سرویسی در زمینه برگزاری مسابقات آنلاین در سه ماه به عدد یک میلیون کاربر رسید و در شب یلدای امسال در یک شب با برگزاری ۶ مسابقه ۲۵۰ هزار کاربر جذب کرد و شب جمعه هفته گذشته در یک مسابقه ایرانسل ۲۰۰ هزار کاربر شرکت کردند. این درحالی‌ست که اگر از سرویس ابری آروان استفاده نمی‌کردیم با مشکلات بسیاری روبرو می‌شدیم و نمی‌توانستیم در این مدت کوتاه به نتیجه برسیم.»

«حامد ایروانچی» پیر فناوری آروان، سخنرانی خودش را در مورد سکوی ابری آروان با این جمله آغاز می‌کند که آروان هیچ‌وقت در مسیرش تنها نبوده‌است. اینطور که او می‌گوید سکوی ابری آروان می‌تواند جایگزینی برای برخی از مزایای multi-tenancy باشد که پیش‌تر برنامه‌نویس‌ها مجبور بودند، برای پذیرش درلحظه مشتریان جدید از آن استفاده کنند. ایروانچی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود گفت در سال ۹۸، برنامه‌ آروان این است که زمین بازی شما باشد:

«بیایید در Partner Program آروان و به ما ملحق شوید. هدف‌ ما این است که در سال ۹۸ بتوانیم برای ۲۰ استارت‌آپ برتر این خانواده که محصول‌ خود را به نتیجه و البته به درآمد رسانده باشند، از سرمایه‌گذارها به‌طور متوسط ۱۰۰ میلیون سرمایه‌ اولیه به‌شکل seed money جذب کنیم. مهم نیست که ۴۰ سال سابقه کار دارید یا دانشجو هستید. مهم نیست که سازمان هستید یا استارت‌آپ. ما هیچ‌جا انحصار نخواستیم، و هیچ‌جا انحصار قائل نشدیم.»

از دیگر سخنرانان این نشست «ثمین زاهدانی» معمار فرهنگ آروان بود که در مورد ساختن فرهنگ سازمانی متمایز برای رسیدن به آرزوها صحبت کرد: «استارت‌آپ‌ها برای صلح می‌جنگند و نه فناوری. استارت‌آپ‌‌ها می‌توانند مقدمه‌ یک صلح سفید باشند. آنها دنیای آینده را از نو می‌سازند اما نه به‌خاطر فناوری بلکه به‌خاطر فرهنگ‌شان.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۶ اسفند ۱۳۹۷

    5 میلیارد؟ ? ?

مطالب پیشنهادی