ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دبیر شورای عالی فضای مجازی: استارت آپ ها از حالت تقلیدی خارج شده و تولید دانش کنند

دبیر شورای عالی فضای مجازی چارچوب‌های استارت آپی کشور را نیازمند یک تغییر اساسی دانست و با تاکید بر اینکه دانشگاه‌های کشور می‌توانند این چرخش را به وجود بیاورند اعلام کرده که باید چارچوب فعالیت ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۶ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۸:۱۵

دبیر شورای عالی فضای مجازی چارچوب‌های استارت آپی کشور را نیازمند یک تغییر اساسی دانست و با تاکید بر اینکه دانشگاه‌های کشور می‌توانند این چرخش را به وجود بیاورند اعلام کرده که باید چارچوب فعالیت های استارت‌آپی در کشور تغییر و از حالت تقلیدی خارج شود.

به نقل از مرکز ملی فضای مجازی کشور، «ابوالحسن فیروز آبادی» دبیر شورای عالی فضای مجازی در بازدید از شتابدهنده‌ها و استارت آپ‌های فعال در مرکز رشد و نوآوری دانشگاه علامه طباطبایی ضمن ابراز خرسندی از فعالیت گسترده دانشگاه‌ها در این حوزه‌ها، تاکید کرده که مراکز آموزشی چون دانشگاه‌ها باید با تقویت حوزه های چند رشته‌ای و همگرایی حوزه علوم انسانی با فناوری، مدل های مناسب ساختاری برای نزدیک شدن به نظام جهانی ایجاد کنند:

«در کشورهای غربی با خلق چرخه آموزش،پژوهش و نوآوری فناوری و دانش ایجاد می‌شود. در ایران شرکت های بزرگ و توانمند برای خلق چرخه آموزش، پژوهش و نوآوری و ترکیب آن با چرخه دولت و پژوهشگاه ها وجود ندارد و باتوجه به رشد و ساختار ابنیه مناسب دانشگاه ها در کشور این کمبود می تواند با دانشگاه ها جبران شود.»

به گفته او مراکز رشد و نوآوری دانشگاه علامه طباطبایی با توسعه و تعمیم این واحدها در دانشگاه و پیوند حوزه علوم انسانی و نظام دیجیتال در کشور می تواند این نقش را ایفا کند. دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور اظهار امیدواری کرد تا سایر دانشگاه های کشور نیز با ورود به این عرصه برای تقویت حوزه های میان رشته‌ای بازیگری داشته باشند.

مراکز نوآوری دانشگاه‌ ها

امروزه با توجه به عصر جهانی شدن، شهرهای مختلف نیز برای توسعه پایدار و جهانیشدن با یکدیگر در حال رقابت هستند و پارک‌های علم و فناوری از جمله عناصری هستند که می‌توانند به جهانی شدن و توسعه شهرها کمک کنند. «مهدی حمیدی»، «مهدی هاجری و «رضا تقی زاده» در مقاله علمی پژوهشی خود که در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی ارائه کرده‌اند به تببین این موضوع پرداخته و به نقش رشد پارک‌ های علم و فناوری و مراکز علمی دانشگاه‌ها در جهانی شدن شهرها اشاره داشته‌اند.

محققان این پژوهش می‌گویند که یک پارک علمی و یا مرکز نوآوری سازمانی است که به وسیله متخصصین حرفه‌ای مدیریت می‌شود و هدف اصلی آن افزایش ثروت در جامعه از طریق ارتقا فرهنگ نوآوری و رقابت در میان شرکت‌های حاضر در پارک و موسسات متکی بر علم و دانش است:

«توسعه به عنوان یک هدف غایی در سیاست‌های هر کشور همواره مورد توجه سیاستگذاران عرصه ملی و منطقه‌ای بوده و از طرفی امروزه مفهوم توسعه با مفهوم نوآوری و فناوری گره خورده است. این مفاهیم نیز با تغییرات عمیق معنایی در چند سال اخیر همراه بوده‌اند و از جمله این تغییرات اینست که نوآوری و توسعه آن را به یک منطقه خاص بدون مرز تبدیل کرده است.»

مراکز نوآوری دانشگاه‌ ها

این محققین باور دارند که شهرها در رویکرد توسعه منطقه‌ای باید به این مناطق اهمیت ویژه‌ای بدهند؛ مکان‌هایی که به عنوان محل تجمع شرکت‌های دانش بنیان و نوآور محسوب می‌شود. در این پژوهش آمده است که چالش رویکرد شهرنشینی تاثیرات مستقیمی را بر ابعاد مسکن، حمل و نقل، انرژی، امنیت غذایی و دسترسی به اشتغال داشته است.

توسعه مراکز نوآوری دانشگاه‌ها می‌تواند راهی سریع برای رسیدن به ابعاد جهانی باشد؛ هرچند دستیابی به الگوی شهرهای جهانی نیازمند برنامه ریزی‌های دقیق و به کارگیری ظرفیت‌های جانبی زیادی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • SaintChristopher420
    SaintChristopher420 | ۷ اسفند ۱۳۹۷

    شما اگه سرمایه گذار باشید روی کدوم ایده سرمایه گذاری میکنید؟ ایده ای که خارج از کشور امتحانشو ‍پس داده و مشخصه که موفق میشه یا ایده ای که با اینکه نوآورانه هست به موفقیتش اطمینانی نیست؟ اونم توی همچین وضعیت اقتصادی مضخرفی؟ حتی اگه سرمایه از خودتون باشه حاضرید توی این وضعیت کشور شکست بخورید و تمام سرمایتونو از دست بدید؟ هروقت وضعیت کشورو درست کردید انتظار خلاقیت داشته باشید.

  • molavy
    molavy | ۶ اسفند ۱۳۹۷

    شورای عالی فضای مجازی از حالت جمود فکری خارج شده و با استارت آپ ها همکاری کنند

مطالب پیشنهادی