ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

really-bad-traffic-congestion-in-the-big-city 2
خودرو

هزینه پنهان ترافیک در شهرهای بزرگ جهان چقدر است؟

برای بسیاری از مردم رفت و آمد به سر کار بخشی جدا نشدنی از اتفاقات زندگی روزمره است. در شهرهای کوچک که معمولا خبری از ترافیک در آنها نیست، این مساله وقت زیادی نگرفته و ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۴ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۰

برای بسیاری از مردم رفت و آمد به سر کار بخشی جدا نشدنی از اتفاقات زندگی روزمره است. در شهرهای کوچک که معمولا خبری از ترافیک در آنها نیست، این مساله وقت زیادی نگرفته و افراد می توانند در زمانی کوتاه به محل کار یا خانه خود برسند.

اما در شهرهای بزرگ به دلیل وجود ترافیک در اکثر مواقع، وضعیت برعکس بوده و میزان قابل توجهی از وقت ارزشمند شهروندان در خیابان ها تلف می شود. تحقیقی که اخیرا توسط موسسه Sky Blue Credit انجام شده، حکایت از آن دارد منتظر ماندن مردم ایالات متحده در ترافیک، هر ساله هزینه های هنگفتی به آنها تحمیل می کند.

داده های این موسسه نشان می دهند چنانچه یک فرد آمریکایی دارای حداقل دستمزد فدرال 7.25 دلار باشد، به طور غیر مستقیم سالانه 1,068 دلار از ترافیک متضرر می شود.

really-bad-traffic-congestion-in-the-big-city

همانطور که می توان حدس زد فاصله محل کار و محل سکونت و همچنین نسبت تراکم فاکتورهای تعیین کننده در میزان ضرر و زیان ناشی از ترافیک هستند.

برای مثال در نیویورک که فاصله محل کار و سکونت ساکنین بیش از سایر ایالت ها است، به طور میانگین هر فرد سالانه 11.9 روز را در ترافیک سپری می کند. این رقم در مریلند 11.8 و در نیوجرسی 11.4 روز محاسبه شده است.

image1
میزان زمان رفت و آمدهای سالانه در هر ایالت (اعداد بر حسب روز)

با در نظر گرفتن حداقل میزان دستمزد فدرال معلوم می شود هر کدام از ساکنین نیویورک سالانه 2,073.50، مریلندی ها 2,054.65 و اهالی نیوجرسی 1,979.25 دلار از ترافیک خسارت می بینند.

image3
میزان هزینه فرصت بر اساس میانگین زمان رفت و آمد و حداقل دستمزد در ایالات مختلف

نکته حائز اهمیت اینکه در تحقیق Sky Blue Credit زیان مالی بر اساس فرصت های از دست رفته محاسبه شده و به صورت مستقیم با دستمزدها در ارتباط نیست. به عبارت بهتر مقدار زیان مطابق با پتانسیل افراد در بهره برداری از زمان های یاد شده بدست آمده است.

در سوی مقابل افرادی که در نقاط مرکزی زندگی می کنند، وقت کمتری را حین رفت و آمد به محل کار از دست می دهند. برای نمونه در داکوتای جنوبی افراد سالانه 6.1 روز را در ترافیک سپری می کنند. در داکوتای شمالی و مونتانا هم این رقم به ترتیب با 6.2 و 6.4 روز برابر است. میزان هزینه فرصت در سه ایالت فوق به ترتیب 1,068.17، 1,074.45 و 1,118.43 دلار برای هر فرد برآورد شده است.

هزینه ناشی از ترافیک
میزان هزینه رفت و آمد سالانه در هر ایالت

همانگونه که مشاهده می کنید معضل ترافیک در یک کشور پیشرفته هر ساله هزینه های فوق العاده سنگینی را به بار می آورد. در کنار فرصت های از دست رفته و زیان های اقتصادی، مشکلات دیگری نظیر بر هم خوردن آرامش، آلودگی هوا و بیماری های تنفسی از پیامدهای منفی این معضل هستند.

از آنجا که تهران یکی از پر ترافیک ترین شهرهای جهان محسوب می شود، به نظر می رسد که محاسبه چنین آماری می تواند حقایق بسیاری را در مورد زیان های تمرکز مشاغل در این شهر آشکار کند، هرچند که علیرغم روشن بودن ابعاد این مشکل، تاکنون هیچ طرح موفقی در راستای تمرکز زدایی از پایتخت انجام نشده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی