ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

the-ray-wattway-road (4)
علمی

شکست سنگین پروژه جاده خورشیدی در فرانسه

در سال 2016 بود که فرانسوی ها با افتتاح اولین جاده خورشیدی جهان سر و صدای زیادی بر پا کردند. حال با گذشت سه سال معلوم شده میزان انرژی به دست آمده از طریق این ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

در سال 2016 بود که فرانسوی ها با افتتاح اولین جاده خورشیدی جهان سر و صدای زیادی بر پا کردند. حال با گذشت سه سال معلوم شده میزان انرژی به دست آمده از طریق این جاده کمتر از انتظارها بوده و اهداف پروژه تحقق نیافته است.

این جاده خورشیدی وات وی (Wattway) نام داشته و در روستای Tourouvre-au-Perche واقع در نرماندی ساخته شده است. وات وی یک کیلومتر طول دارد و سطح آن از 2,800 پنل فتوولتایک تشکیل یافته است.

the-ray-wattway-road (5)

آنطور که روزنامه Le Monde گزارش کرده، علی رغم امیدواری های زیاد جهت استخراج الکتریسیته و کمک به محیط زیست، این پروژه 5 میلیون دلاری به یک شکست بزرگ تبدیل شده است.

اولین مشکل وات وی به فرسودگی و خرابی سطح آن مربوط می شود. شرکت مهندسی کولاس (Colas) که اجرا کننده پروژه بوده، در زمان رونمایی تضمین داده بود این مسیر توانایی تحمل وزن خودروهای باری سنگین را خواهد داشت. اما در عمل این اتفاق رخ نداده و عبور تراکتورها و برخی خودروهای دیگر باعث صدمه دیدن لایه محافظ وات وی شده است.

the-ray-wattway-road (2)

دومین مشکل به میزان الکتریسیته تولید شده توسط وات وی بر می گردد. مدیران پروژه قول داده بودند پنل های این مسیر سالانه حدود 150,000kWh انرژی تولید کنند، حال آنکه در سال 2018 این رقم کمتر از 80,000kWh بود.

آب و هوای خاص نرماندی یکی از عوامل دخیل در این امر محسوب می شود، چرا که تعداد روزهای آفتابی در این منطقه زیاد نیست. علاوه بر این در روزهای آفتابی هم به دلیل اینکه پنل ها روی زمین ثابت و افقی بوده و نمی توانند با زاویه تابش خورشید هماهنگ شوند، امکان جذب کامل انرژی و راندمان 100 درصدی وجود ندارد.

نکته دیگر اینکه برگ ها و خودروهای عبوری از روی سطح وات وی جلوی نور خورشید را گرفته و از رسیدن آن به پنل ها جلوگیری می کنند.

the-ray-wattway-road (7)

مشکل دیگر وات وی با صدای زیاد آن در ارتباط است. هنگام عبور خودروها از روی این مسیر صدای آزاردهنده ای تولید می شود. بلندی این صدا به حدی است که باعث اعتراض و شکایت برخی از ساکنین روستا شده است. به منظور مقابله با این مساله، محدودیت سرعت تعیین شده و رانندگان در صورت تجاوز از سرعتی معین جریمه می شوند.

پیش از افتتاح وات وی در سال 2016، بسیاری از منتقدین نسبت به مشکلات و شکست این پروژه گران قیمت هشدار داده بودند. از آنجایی که شرکت کولاس و چند کمپانی دیگر در حال تحقیق و اجرای پروژه های مشابه هستند، حال باید منتظر ماند و دید که سرنوشت نمونه های جاده خورشیدی به کجا منتهی خواهد شد.

جاده خورشیدی

لازم به ذکر است دیلان رایان (Dylan Ryan) یکی از اساتید دپارتمان مهندسی انرژی و مکانیک دانشگاه نپیر ادینبورگ سال گذشته گفته بود جاده های خورشیدی تنها بخش بسیار کوچکی از منابع انرژی در آینده هستند. به اعتقاد وی حتی با پیشرفت های زیاد در این حوزه، شکاف بزرگی بین عملکرد جاده ها و پنل های رایج خورشیدی وجود خواهد داشت.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • nexaen
    nexaen | ۳۱ مرداد ۱۳۹۸

    شاید بهتر بود به جای پیاده سازی روی سطح جاده، پنل های خورشیدی بر روی سایه بان نصب میشدند. این سایه بان ها میتونست در کنار پیاده رو ها باشه که هم سایه برای پیاده رو ها و پیاده ها ایجاد کنه و هم تولید انرژی از تابش خورشید. این سایه بان ها میتونن هم تو پارک ها نصب بشن، هم در وسط جاده های دو طرفه در بین خط جدا کننده (اتوبان همت یا نیایش تهران رو در نظر بگیرید که وسطش امکان نصب چنین پنل هایی وجود داره) البته شکل سایه بان ها لزومی نداره که گرد و خمره ای باشه و میتونه مانند سایه بان مغازه های قدیمی باشه.

  • mohammad_hody_jafary
    mohammad_hody_jafary | ۳۱ مرداد ۱۳۹۸

    عجب بچه زرنگایی بودن مدیرای این شرکت که با یه همچین طرح احمقانه ایی تونستن سیاستمدارای احمق طرفدار محیط زیست رو بدوشن

  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۳۰ مرداد ۱۳۹۸

    یادمه همون سه سال پیش نظر گذاشتم گفتم این همه جای خالی باید کف جاده پنل بزاری؟نه ناموسا؟؟دقیقا بدترین جای ممکن،روز چند هزار تا شی چند هزار کیلویی از روش رد بشع و قابلیت ردیابی خورشید هم نداشته باشه.م ثلا این همه سقف خونه ها خالیع اونجا بزارین،یا وسط بیابون یا روی دریا،زیر جاده اخه؟

  • peyman17
    peyman17 | ۳۰ مرداد ۱۳۹۸

    اروپا خیلی وقته گند میزنه

مطالب پیشنهادی