ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تست و بررسی جیلی GC6 اکسلنت

محصولات شرکت جیلی همچون امگرند EC7 و x7 را باید جز نخستین خودروهای وارداتی چینی به بازار خودرویی کشورمان برشمرد. در ادامه با حصول توافق هسته ای شاهد حضور محصولات مختلف چینی دیگری در بازار ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

محصولات شرکت جیلی همچون امگرند EC7 و x7 را باید جز نخستین خودروهای وارداتی چینی به بازار خودرویی کشورمان برشمرد. در ادامه با حصول توافق هسته ای شاهد حضور محصولات مختلف چینی دیگری در بازار خودرو بودیم اما جیلی هرگز در حد و اندازه نامش ظاهر نشد و پس از موفقیت نسبی با این دو محصول نتوانست صاحب سهمی از بازار ایران شود.

در همین زمان جیلی به عنوان یک شرکت بزرگ چینی با خریداری سهام شرکت بزرگی همچون ولوو و در ادامه لوتوس و پروتون نسل جدیدی از محصولات به روز را برپایه مهندسی این شرکت با سابقه معرفی کرد.

شرکت بم خودرو به عنوان زیر مجموعه کرمان خودرو قصد مونتاژ محصولات این شرکت را داشت و در قدم اول جیلی GC6 پیش از فیس لیفت موسوم به الیت را به بازار معرفی کرد.

عرضه جیلی GC6 با آغاز مجدد تحریم های اقتصادی بر علیه کشورمان همراه شد. این خودرو به دلیل طراحی بشدت ساده که یادآور لادای روسی است یکی از غیر جذاب ترین انتخاب ها ممکن بازار به شمار می رفت.

به همین دلیل بم خودرو مدل فیس لیفت شده موسوم به GC6 اکسلنت را در ادامه معرفی و عرضه کرد. در هر صورت شرایطی دست داد تا به بررسی این خودرو بپرازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

جیلی GC6 از سال 2006 بر روی خط تولید این شرکت حضور دارد که با نام MK نیز خوانده می شود. این خودرو به صورت هاچبک و سدان تولید شده و شرکت جیلی نسل اول تویوتا ویوس را به عنوان مرجع طراحی و تولید آن قرار داده است. در هر صورت مدل سدان در سال 2015 یک فیس لیفت جدید دریافت کرد که مدل اکسلنت حاضر در کشور ما نیز همین مدل فیس لیفت شده است.

ابعاد این خودرو به ترتیب طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور برابر با 4342، 1692، 1435 و 2502 میلی متر است. وزن آن نیز برابر با 1132 کیلوگرم است  که در مقام مقایسه کوچک تر از بسترن B30، جک j4 و رنو سیمبل است.

طراحی ظاهری و داخلی

از آن جا که جیلی تویوتا ویوس را به عنوان الهام دهنده اصلی خود در طراحی GC6 قرار داده است. فرم کلی سقف، درب ها، کاپوت و سپر شباهت های بسیار زیادی با یکدیگر دارند. GC6 از آن جا که در کلاس سدان های سایز کوچک موسوم به ساب کامپکت قرار دارد نیاز به طراحی گیرا و جذابی دارد تا بتواند مخاطب را جذب خود کند.

در نمای جلو با تغییرات اساسی در جلو پنجره، چراغ و سپر وضعیت بهبود بسیار زیادی به نسبت مدل قبل از فیس لیفت پیدا کرده است. در نمای کناری اما شاهد کمترین تغییرات هستیم. به طور کلی فرم ستون ها و درب ها تغییرات خاصی را به خود ندیده اند و همان فرم مکعب مانند خودروهای چند دهه قبل همچون پژو 405 را دارند.

در نمای عقب نیز تغییرات چندانی را شاهد نیستیم و چراغ ها در دور ترین نقطه ممکن به نسبت یکدیگر قرار گرفته اند و تنها یک نوار کرومی شکل بر روی درب صندوق قرار گرفته است. چرخ ها نیز 15 اینچی هستند.

با ورود به اتاق اولین چیزی که توجه شما را جلب می کند تریم دو رنگ آن است که بر روی تمامی بخش ها از جمله رودری ها، صندلی و داشبورد خودرو کار شده است.

به طور کلی طراحی داشبورد نیز وام دار محصولات دهه گذشته ژاپنی و کره ای است. فرمان خودرو با سطح صاف بخش زیرین امکان ورود و خروج راحت تر راننده را فراهم می کند و از نظر مونتاژ قطعات نیز خودرو در وضعیت مناسبی قرار دارد.

در بخش مرکزی کنسول نیز خروجی سیستم تهویه مطبوع به صورت ایستاده قرار گرفته است و سیستم صوتی خودرو نیز در همین بخش قرار دارد.

یک فضای خالی نیز به منظور قرار دادن عینک تعبیه شده است (این بخش در مدل مجهز به صفحه نمایش مرکزی 8 اینچی به عنوان محل کلید تنظیم سیستم صوتی مورد استفاده قرار می گیرد).

وضعیت سرنشینان عقب نیز با توجه به فاصله محوری خودرو خوب طراحی شده است اما به دلیل ابعاد به نسبت کوچک نشیمن گاه فضای خالی زیر پا می تواند در طولانی مدت سرنشینان را خسته کند.

طرح چرم صندلی ها نیز به واسطه تریم دو رنگ با دوخت قرمز رنگ طراحی جذابی دارد. فضای صندوق نیز از عمق کافی برخوردار نیست و تنها باید بر روی طول کلی آن حساب باز کرد.

در هر صورت از نظر فرم و طراحی می توان نمره قبولی به GC6 داد اما از نظر کیفی و فضای اتاق در پشت رقبای خود قرار می گیرد.

تجهیزات و قوای محرکه

از تجهیزات و امکانات جیلی  می توان به 2 کیسه هوا، سیستم ترمز ABS و EBD، تهویه مطبوع خودکار، تنظیم دستی صندلی 4 حالته، فرمان هیدرولیکی، سنسور عقب، 6 اسپیکر، بلوتوث، USB، آینه جانبی برقی مجهز به گرمکن و سانروف اشاره کرد.

جیلی GC6

در بخش قوای محرکه نیز موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری با حداکثر قدرت خروجی معادل 105 اسب بخار در دور 6200 rpm و حداکثر گشتاور 146 نیوتن متر در دور 4200 rpm استفاده شده است.

جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک ساخت شرکت jatco نیز نیرو را به چرخ های جلو انتقال می دهد. ظرفیت باک نیز معادل 45 لیتر است و ترمز در هر چهارچرخ دیسکی است.

تجربه سواری با GC6

با قرار گیری در پشت فرمان اولین مسئله ای که نظر شما را به خود جلب می کند فرمان سنگین تر آن به نسبت اکثر رقبای هموطن خود است.

سیستم تعلیق و فنربندی نیز از پس دست اندازهای عظیم الجثه به خوبی بر می آیند تا بتوان سواری خودرو را در شرایط عادی نرم و راحت توصیف کرد.

با بالا بردن دور موتور ورود صدای پیشرانه به درون اتاق چندان تعجب بر انگیز نخواهد بود اما مسئله اصلی شتاب گیری خودرو جیلی GC6 است که از این نظر پایین تر از رقبای اصلی خود قرار می گیرد.

در زمان تخته کردن پدال گاز جعبه و استفاده از ضرایب بلندتر جعبه دنده، این خودرو نمی تواند از پس رقبای خود بر بیاید و شتاب گیری از صفر تا صد 14 ثانیه ای آن گواه این امر است.

نبود کنترل کشش الکترونیکی (ESP) نیز با توجه به ابعاد بدنه باعث می شود تا از فشار بیش از حد و تعویض ناگهانی خط برای سنجش هندلینگ و پایداری خودرو صرف نظر کنیم.

در حال حاضر شرکت بم خودرو به صورت تحویل فوری جیلی GC6 را با قیمت 162 میلیون تومان به فروش می رساند که تقریبا مشابه با رقبای مهم این خودرو همچون جک j4، بسترن B30، رنو تندر 90 پلاس، پژو 207 و...است. در پایان جیلی GC6 از نظر کیفی و سطح تجهیزات و خدمات اصلا در حد و اندازه برند خود ظاهر نشده است و مدل های بالاتر آن که قرار بود توسط شرکت نگین خودرو وارد کشورمان شوند به نظر گزینه شایسته تری برای این شرکت بزرگ چینی به حساب می آید.

گرچه که در حال حاضر با خروج شرکت جیلی از ایران GC6 آینده نامعلومی دارد.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • محمد
    محمد | ۴ شهریور ۱۳۹۸

    خیلی جالب بود

مطالب پیشنهادی