ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

درمان سرطان پروستات با امواج فراصوت در 80 درصد از بیماران

درمان سرطان پروستات با روش های سنتی مثل جراحی یا رادیوتراپی خطرناک است و برای برخی از بیماران عوارضی مثل لاغری، مشکلات دفع ادرار، روده و عوارض دیگر را به دنبال دارد. حال محققان تکنیکی ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۳ آذر ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۰

درمان سرطان پروستات با روش های سنتی مثل جراحی یا رادیوتراپی خطرناک است و برای برخی از بیماران عوارضی مثل لاغری، مشکلات دفع ادرار، روده و عوارض دیگر را به دنبال دارد. حال محققان تکنیکی مبتنی بر امواج فراصوت ابداع کرده اند که سرطان های پیشرفته را در 80 درصد از بیماران در بازه زمانی یکساله درمان از بین می برد.

این تکنیک TULSA نام داشته و توسعه آن چندین سال طول کشیده است. در این روش یک میله از طریق مجرای ادرار وارد غده پروستات شده و با انتشار امواج صوتی دمای بافت مرده را افزایش داده و بدون آسیب رساندن به بافت سالم، آن را از بین می برد.

درمان سرطان پروستات با امواج فراصوت

در طول میله 10 المنت قرار گرفته که تمام غده پروستات را گرم می کنند. یک الگوریتم نیز مسئولیت نشر امواج صوتی از المنت ها، شدت و جهت آنها را بر عهده دارد. جراح به کمک یک اسکنر MRI حرکات میله را مشاهده کرده و میزان گرم شدن المنت ها را کنترل می کند.

پزشکان به تازگی تکنیک TULSA را روی 115 مرد با ریسک پایین و متوسط سرطان پروستات محدود به غده، آزمایش کردند. آنها به طور میانگین به مدت 51 دقیقه این روش درمانی را روی تمام غده سرطانی به کار بردند و 12 ماه بعد بیماران را معاینه کردند.

نتایج معاینات بعد از عمل با تکنیک TULSA امیدوار کننده بودند و سرطان پیشرفته در 80 درصد از بیماران به طور کامل از بین رفت. شصت و پنج درصد از بیماران هیچ نشانه ای از سرطان نشان ندادند و پادگن ویژه پروستات (PSA)، که نشانگر زیستی اصلی سرطان پروستات است، به طور میانگین 95 درصد کاهش یافت.

در بیماران هیچ گونه نشانه ای از مشکلات روده ای مشاهده نشد و نرخ مسمومیت، لاغری و بی اختیاری ادرار بسیار پایین بود. از این تکنیک علاوه بر درمان سرطان پروستات می توان بیماری های خوش خیم دیگری مثل بزرگی پروستات را نیز درمان کرد. به طور میانگین حجم پروستات در بیمارانی که مورد مطالعه قرار گرفته بودند، از 39 سانتی متر مکعب به 3.8 سانتی متر مکعب کاهش پیدا کرد.

محققان اکنون در حال انجام مطالعات بیشتر برای پشتیبانی از این روش درمانی هستند. روش درمانی TULSA برای استفاده بالینی مجوز گرفته و توسط سازمان غذا و داروی آمریکا نیز مجوز اثربخشی و امن بودن را دریافت کرده است. محققان امیدوارند این روش درمانی در تمام ایالت های آمریکا به کار گرفته شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی