ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

رکوردشکنی محققان با سرد کردن LEGO تا دمای نزدیک به صفر مطلق

دانشمندان با سرد کردن لگو تا دمای نزدیک به صفر مطلق، خصوصیات جالبی از آن کشف کردند که می تواند در ساخت کامپیوترهای کوانتومی استفاده شود. محققان دانشگاه لنکستر (Lancaster University) که در کنار درس ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۵ دی ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

دانشمندان با سرد کردن لگو تا دمای نزدیک به صفر مطلق، خصوصیات جالبی از آن کشف کردند که می تواند در ساخت کامپیوترهای کوانتومی استفاده شود.

محققان دانشگاه لنکستر (Lancaster University) که در کنار درس خواندن علاقه زیادی هم به لگوها دارند، آزمایش جالبی ترتیب دادند. آنها برای اینکه بدانند چه اتفاقی برای پلاستیک پس از سرد شدن تا دمای نزدیک به صفر مطلق می افتد، دمای لگوها را تا پایین ترین حدی که در محیط آزمایشگاه می توان به آن دست یافت، کاهش دادند.

کاهش دمای لگو نزدیک به صفر مطلق

در این آزمایش دو لگو که یکی از آنها لباس فضانوردی بر تن داشت، درون یخچال رقیق‌سازی (Dilution Refrigerator) قرار گرفتند و دمای آنها به تنها 1.6 میلی درجه بالاتر از صفر مطلق کاهش پیدا کرد. این دما 200 هزار بار سردتر از دمای اتاق و 2 هزار بار سردتر از دمای فضا است.

محققان پس از انجام این آزمایش می گویند لگوها خصوصیاتی دارند که می توان از آنها در کامپیوترهای کوانتومی استفاده کرد.

دکتر «Dmitry Zmeev» با اشاره به اینکه لگو در دماهای پایین به عایق فوق العاده خوبی تبدیل می شود، می گوید:

«نتایجی که به دست آوردیم قابل توجه هستند، چون متوجه شدیم اتصالات بین بلوک های لگو باعث می شوند تا این اسباب بازی در دماهای برودتی به عایق حرارتی بسیار خوبی تبدیل شود. این ویژگی برای ساخت تجهیزات علمی آینده مثل یخچال رقیق‌سازی بسیار کاربردی خواهد بود.»

استفاده از پلاستیک های سازه ای (مثل لگو) به جای فلزات برای ساخت یخچال رقیق‌سازی، به این معنی است که می توان در آینده چنین دستگاه هایی را با هزینه بسیار کمتر ساخت.

محققان با یافته های به دست آمده از این آزمایش می خواهند به کمک چاپ سه بعدی عایق حرارتی جدیدی را برای نسل بعد یخچال های رقیق‌سازی بسازند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Hamed
    Hamed | ۲۰ دی ۱۳۹۸

    خیلی باحال بود.همیشه اجرای فانتزیا،هرچقدرم مسخره باشن منجر به اتفاقای جالب و فهمیدن چیزای خفن میشه?

مطالب پیشنهادی