ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کشتی خودران
تکنولوژی

کشتی های رباتیک نیروی دریایی آمریکا در آینده میتوانند با هم حرف بزنند

نیروی دریایی آمریکا علاوه بر ساخت کشتی های رباتیک در تلاش است که به آنها نحوه تعامل با یکدیگر را بیاموزد. این ارگان نظامی آمریکایی ضمن فراخوان دریافت پیشنهادات، اعلام کرده که می خواهد کشتی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۲ دی ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰

نیروی دریایی آمریکا علاوه بر ساخت کشتی های رباتیک در تلاش است که به آنها نحوه تعامل با یکدیگر را بیاموزد. این ارگان نظامی آمریکایی ضمن فراخوان دریافت پیشنهادات، اعلام کرده که می خواهد کشتی های سطحی خودرانش چطور از طریق فرکانس های رادیویی با کشتی های دیگر و خدمه خود ارتباط برقرار نمایند تا از تصادفات احتمالی پیش رو پیشگیری نمایند.

در صورتی که کشتی های سطحی خودران رنگ واقعیت به خود بگیرند باید بتوانند مانند کشتی های امروزی با یکدیگر تعامل داشته باشند؛ به بیان دیگر این کشتی ها باید بتوانند بدون نیاز به گرم کردن چیزی از نقطه الف به ب بروند و با دیگر کشتی ها و خدمه ای که آنها را کنترل می کنند تعامل نمایند.

این یعنی کشتی های سطحی خودران قادر خواهند بود بدون مشارکت انسانی از قوانین بین المللی پیشگیری از سوانح دریایی (COLREGS) پیروی کنند؛ قوانینی که نشان می دهند دو کشتی در صورت برخورد با هم چه واکنشی باید نشان بدهند. متاسفانه COLREGS تنها در صورتی که حرف از دو کشتی در میان باشد رویکردی صریح و روشن دارد و اگر سه کشتی یا تعداد بیشتر با هم برخورد کنند اوضاع پیچیده خواهد شد. در این موارد طبق استاندارد خدمه وظیفه می یابند که از طریق رادیو VHF با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و مشخص نمایند که چطور می شود از بروز مشکل جلوگیری کرد.

البته در برهه کنونی کشتی های جنگی خودران نیروی دریایی آمریکا به پیشرفته ترین کامپیوترها و نرم افزارها مجهز شده اند که می توانند به راحتی از COLREGS پیروی کرده و از بروز سوانح پیشگیری نمایند اما مشکل اینجاست که این کشتی های رباتیک توانایی تعامل با یکدیگر را ندارند و افسران نیروی دریایی آمریکا برای برقراری ارتباط با هم به شدت به رادیو VHF وابسته هستند.

حالا برای رفع این مشکل نیروی دریایی آمریکا به دنبال توسعه سیستمی است که به صورت آنی ارتباطات رادیویی امن پل به پل (bridge-to-bridge) را دریافت کرده، کلام را به متن تبدیل و آن متن را به چیزی برگرداند که برای کشتی های خودران قابل درک باشد. به این ترتیب راهکاری برای یک مشکل مسیریابی تهیه می شود و سپس کشتی به زبان طبیعی راهکار را در اختیار خدمه قرار می دهد.

ارتش آمریکا در فراخوان خود اعلام کرده که می خواهد یک فرایند توسعه سه فازی را دنبال نماید. در فاز نخست هدف نمایش عملیاتی بودن طرح خواهد بود. بعد از تکمیل طرح اولیه پروژه وارد فاز دوم می شود. در این مرحله نمونه اولیه ای از تکنولوژی مد نظر برای تست و ارزیابی با رادیو VHF ادغام می شود. علاوه بر این، سیستم مورد بحث قرار است به نحوی توسعه داده شود که قابلیت درک و پاسخگویی به متکلم های غیر بومی انگلیسی زبان را هم داشته باشد.

در فاز دوم این پروژه به ارتش آمریکا کمک خواهد کرد که این تکنولوژی را با سیستم های خود یکپارچه سازی کنند و بتوانند مانند یک انسان با هم تعامل داشته باشند. البته نیروی دریایی آمریکا قصد دارد این سیستم را در مصارف غیر نظامی هم به کار ببرد و برای مثال با نصب آن روی کشتی های تجاری خودران امکان برقراری ارتباط آنها در صورت قطع شدن ارتباط ماهواره ای را فراهم کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی