ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

استارتاپ «پیاده» ۳۰ نفر از اعضای خود را تعدیل کرد؛ اما کماکان به فعالیت ادامه می‌دهد

نویسنده این یادداشت «لنا وفایی»، مدیرعامل استارتاپ پیاده است.  استارتاپ «پیاده» در ابتدای سال ۹۸، که تا آن زمان به معرفی مکان‌ها و رویدادهای تفریحی باکیفیت در تهران می پرداخت، در استراتژی کسب و کار ...

لنا وفایی
نوشته شده توسط لنا وفایی | ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰

نویسنده این یادداشت «لنا وفایی»، مدیرعامل استارتاپ پیاده است. 

استارتاپ «پیاده» در ابتدای سال ۹۸، که تا آن زمان به معرفی مکان‌ها و رویدادهای تفریحی باکیفیت در تهران می پرداخت، در استراتژی کسب و کار خود تغییراتی ایجاد کرد. ما تصمیم گرفتیم تا به یک مارکت‌پلیس برای فروش برنامه‌های تفریحی (تجربه) تبدیل شویم و این امکان را به کسب و کارهای شهری و شهروندان بدهیم تا با استفاده از مهارت‌ها و ظرفیت‌های خود یک رویداد تفریحی بسازند و آن را در مارکت‌پلیس «پیاده» ارائه دهند. بعد از چند ماه کار و تلاش برای تحلیل بازار و تغییر ساختار و طراحی محصول جدید، ۳۱ شهریور ۹۸، با هدف گسترش تنوع در بازار تفریح و گردشگری، فروش B2C خود را آغاز کردیم.

هم‌زمان سرمایه‌ی اولیه‌ای برای محصول، نزدیک به ۱ میلیارد تومان از سمت یک سرمایه‌گذار فرشته جذب کردیم. از آنجایی که استراتژی ما برای رشد نسبتا Aggressive بود و یک SME در مقیاس متوسط بودیم، به سرمایه بیشتری برای ادامه کار نیاز داشتیم. بنابراین دوباره اقدام به جذب سرمایه کردیم و با چندین VC (سرمایه‌گذار خطرپذیر) مذاکرات را ادامه دادیم. در حالی که فروش پیاده به طور متوسط هفتگی ۱۱٪ رشد داشت، از سمت یک VC معتبر «ترم شیت» دریافت کرده بودیم و با چندی دیگر در مرحله راستی آزمایی بودیم، قیمت بنزین ۳ برابر شد و اینترنت‌ به مدت ۲ هفته قطع شد.

حدود یک هفته که از قطعی اینترنت گذشت ما مجددا تماس‌هایمان را با سرمایه‌گذاران از سر گرفتیم. سرمایه‌گذار فرشته ما کماکان همراه بود اما شرکت سرمایه‌گذاری که به ما «ترم‌ شیت» داده بود دیگر اولویت سرمایه‌گذاری نداشت، حتی پیشنهاد متفاوت هم نداد و هیچ تلاشی برای ادامه مذاکره نکرد. باقی سرمایه‌گذاران هم ریسک ما را بسیار بالا می‌دیدند. از آنجایی که آینده نزدیک برای جذب سرمایه و کلا اقتصاد کشور خیلی روشن و مثبت نبود تصمیم گرفتیم تا هزینه‌های خود را کاهش دهیم و برای این کار مجبور بودیم تا تعدادی از افراد تیم را تعدیل کنیم، حدود ۱۰ نفر. اولین تجربه تعدیل در پیاده بود و به هیچ وجه پروسه‌ای خوشایند نبود. اما با هزینه‌های بالا، درآمدی نوپا و سرمایه اولیه رو به اتمام، چاره‌ای نبود جز اینکه در جهت بقا هزینه‌ها را کاهش دهیم، ولی کماکان به دنبال سرمایه (مقدار کمتر و با شرایطی متفاوت‌تر) بودیم. پس از تعدیل در ابتدای آذر، یک ماه به خود فرصت دادیم که جذب سرمایه کنیم تا بتوانیم باقی افراد تیم را نگه داریم. دی ماه هم گذشت و به هزار و یک دلیل سرمایه‌ای جذب نشد. نهایتا برای حفظ پیاده، مجبور به تعدیل ۲۰ نفر دیگر از همکاران خود شدیم. تیم ما یک شبه ۶ نفره شد و دفتر ما از ساختمان ۹۰ ساله‌ای که بر خیابان انقلاب بود، به فضای کار اشتراکی «زاویه» انتقال پیدا کرد.

هر کس تجربه‌اش را داشته باشد می داند که تعدیل نیرو پروسه‌ای ساده و خوش‌آیند نیست. اما تمامی همکارانی که از ما جدا شدند، با شجاعت تمام و همدلی فراوان به این خبر واکنش نشان دادند و یاد و خاطرات خوش ۲ الی ۳ سال همکاری را زنده نگه داشتند. خیلی از افرادی که جدا شدند، درخواست‌شان از بقیه افراد تیم بقای پیاده بود. درخواست و رفتار آنها به باقی افراد تیم دلگرمی و انگیزه‌ی بسیار بالایی برای ادامه مسیر داد و از این جهت از آنها بسیار سپاسگزاریم. تلاش کردیم تا برای افرادی که از ما جدا شده بودند موقعیت شغلی جدید در شرکت‌هایی معتبر و رو به پیشرفت پیدا کنیم تا آنها بتوانند بدون وقفه به مسیر رشد حرفه‌ای خود ادامه دهند. خیلی از این شرکت‌ها رقیب‌های غیر مستقیم ما بودند، و باید اعتراف کرد که انجام این کار راحت نبود.

مسیر استارتاپ «پیاده» چندین سال پیش با موج رشد استارتاپ‌ها شروع شد. ما هم مثل خیلی‌های دیگر رشد کردیم، تجربه کردیم و آموختیم و در نهایت گیر رشد حبابی هم افتادیم! موفقیت‌های زیادی بدست آوردیم ولی زیر ذره‌بین بی رحم رکود اقتصادی، که تمامی اشتباهات و مشکلات کسب و کار را چندین و چند برابر می‌کند، اشتباهات خود را از نزدیک دیدیم و تا مرز مرگ کسب و کار نیز پیش رفتیم، ولی دست از جنگیدن برنداشتیم. اینک از اول اسفند ۹۸، تیم پیاده شش نفره می‌شود، به فضای کار اشتراکی زاویه نقل مکان می‌کند و به مسیر خود ادامه می‌دهد. همه‌ی خدمات و سرویس‌‌های ما کماکان فعال خواهند بود و تجربه‌ها و تفریحات مثل قبل ارائه و پشتیبانی می‌شوند. تیم ما هم‌چنان به پتانسیل رشدی که در بازار تفریح ایران وجود دارد ایمان دارد و با گذر زمان رشد در این بازار را شاهد خواهد بود.

زمستان سختی را گذراندیم ولی ریسک بقای پیاده را کاهش دادیم، و اینک با اراده و امید بیشتر، مصمم‌تر، بالغ‌تر، و نترس‌تر از قبل و به همراه کوله باری از آموخته و تجربه به سمت هدف خود پیش می‌رویم. در نوروز ۹۹، مثل هر سال، منتظرمان باشید.


گزارش دیجیاتو از استارتاپ پیاده در فروردین ۹۸ را اینجا بخوانید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • ali_komijani
    ali_komijani | ۲۸ بهمن ۱۳۹۸

    اخر مقاله نوشته شده ریسک بقای پیاده رو افزایش دادید!!!
    ریسک به معنی خطر هست
    بهتر بود مینوشتید شانس بقای پیاده رو افزایش دادید حداقل بار منفیش کمتر بود

  • Arvant
    Arvant | ۲۷ بهمن ۱۳۹۸

    بنظرم اگر الان با شش نفر میتونید ادامه بدید و در زاویه هم میتقرید باید از اولش هم همین طور ادامه میدادید و جوگیر حیف و میل کردن یک میلیارد نمی شدید.

  • Alireza Eskandari
    Alireza Eskandari | ۲۷ بهمن ۱۳۹۸

    پیاده یکی از جالب‌ترین و بهترین کسب و کارهای ایران بود و هست! خاطره‌ها، مکان‌های جدید و تجربه‌هایی که من و دوستان و خانوادم با پیاده داشتیم همیشه یک اسم دوستداشتنی را در ذهن ما تداعی می کند.

    ویژگی جدید پیاده که امکان ساختن تجربه و فروش آن در یک مارکت پلیس تجربه فروشی هست، نه تنها یک تفریح و سرگرمی بسیار خوب و سالم برای انجام است، بلکه «امکان ایجاد عنوان شغلی جدیدی» را ایجاد می‌کند که در آن افراد صاحب کارهای جدیدی می‌شوند و می‌توانند در قالب تجربه و آموزش آن را به دیگران منتقل کنند. به نظر من این ویژگی آینده را تغییر و با معنای جدید بازتعریف می‌کند.

    • Alireza Eskandari
      Alireza Eskandari | ۲۷ بهمن ۱۳۹۸

      چه قدر افرادی که صاحب تجربه هستن خوشحالن از اینکه می‌توانند تجربه هایشان را بفروشند و از آموزش آن به دیگران لذت ببرند و چه بسا آن دیگران با آن تجربه‌های جدید چه شغل هایی در آینده داشته باشن!

  • arash761
    arash761 | ۲۷ بهمن ۱۳۹۸

    استارتاپ پیاده از دوست داشتنی ترین های اکوسیستم بود، شاید ورود به مارکت پلیس تجربه و شروع به moneytize توی این وضعیت اقتصادی مجبور شون کرده که این تصمیم سخت رو بگیرند.
    الان چند تا استارتاپ دیگه هم دارن روی حوزه تجربه کار میکنند مثل جاباما، رومیتا و ... امیدوارم سرنوشت مشابهی در انتظار مابقی نباشه و کلا حال اکوسیستم و فضای اقتصادی کشور در سال ۹۹ مساعد شود.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی