ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فاصله اجتماعی
علمی

برای مقابله با کرونا احتمالا باید تا ۲ سال دیگر فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم

کرونا تبدیل به بزرگترین بحران کنونی جهان شده و محققان بی‌شماری درباره آن تحقیق می‌کنند. به تازگی تیمی از دانشگاه هاروارد در مقاله‌ای به این موضوع اشاره کرده‌اند که شاید برای مقابله با ویروس کرونا، ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰

کرونا تبدیل به بزرگترین بحران کنونی جهان شده و محققان بی‌شماری درباره آن تحقیق می‌کنند. به تازگی تیمی از دانشگاه هاروارد در مقاله‌ای به این موضوع اشاره کرده‌اند که شاید برای مقابله با ویروس کرونا، نیاز به حفظ فاصله اجتماعی تا سال ۲۰۲۲ باشد.

در حال حاضر مردم در بسیاری از نقاط جهان قرنطینه شده‌اند و ارتباط آن‌ها با یکدیگر کاهش شدیدی پیدا کرده. در حالی که این کار شیوع کرونا را کاهش داده، اما شاید با لغو قرنطینه دوباره شاهد شیوع این ویروس باشیم. به تازگی محققان دانشگاه هاروارد در مقاله‌ای اعلام کرده‌اند که شاید برای مقابله با کووید-۱۹ و جلوگیری از فشار بر سیستم درمانی، نیاز به حفظ فاصله اجتماعی تا سال ۲۰۲۲ باشد.

در شبیه‌سازی تیم کامپیوتر دانشگاه هاروارد که در ژورنال Science منتشر شده، این فرض درنظر گرفته شده که کووید-۱۹ تبدیل به یک ویروس فصلی می‌شود و مانند سرماخوردگی، با کاهش دما نرخ انتقال آن افزایش پیدا می‌کند. با وجود این فرض، هنوز موارد زیادی ناشناخته هستند که برای مثال می‌توان به سطح مصونیت بدن پس از ابتلا به کرونا و همچنین مدت زمانی که این ویروس در بدن باقی می‌ماند، اشاره کرد.

نویسنده اصلی این مقاله، «استفان کیسلر» اعلام کرده:

«ما به این موضوع پی برده‌ایم که با توجه به ظرفیت کم سیستم‌های درمانی، یکبار حفظ فاصله اجتماعی احتمالا برای جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ کافی نیست. به نظر می‌رسد در زمان عدم کشف درمان برای بیماری، باید چندین بار شاهد حفظ فاصله اجتماعی از سوی مردم باشیم.»

به اعتقاد نویسندگان این مقاله، برای پیش‌بینی شیوع مجدد این ویروس در کشورهای مختلف، باید به صورت گسترده مردم مورد آزمایش قرار بگیرند. مدت زمان و میزان سختگیری قرنطینه می‌تواند با کشف واکسن و درمان، کاهش پیدا کند، اما تا آن زمان با حفظ فاصله اجتماعی می‌توان فشار به سیستم درمانی را کاهش داد.

اگرچه این مقاله به حفظ فاصله اجتماعی اشاره کرده، اما در صورتی که در این موضوع زیاده‌روی شود، نتیجه برعکس می‌شود. در یکی از مدل‌سازی‌های صورت گرفته در این مقاله به این موضوع اشاره شده که فاصله اجتماعی می‌تواند به گونه‌ای سختگیرانه و موثر باشد که عملا هیچگونه مصونیتی برای سیستم ایمنی جامعه ایجاد نشود و به همین علت نیاز به یک رویکرد متناوب و دوره‌ای است.

این تحقیق یک مشکل بزرگ دارد و آن، عدم اطلاع از عملکرد سیستم ایمنی بدن افراد مبتلا به کرونا است. هنوز نمی‌دانیم افرادی که به این ویروس مبتلا شده‌اند، با مواجه دوباره با آن چه واکنشی از خود نشان می‌دهند یا تا چه زمانی ویروس را در بدن خود نگه می‌دارند.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، ویروس کرونا حداقل تا چندین ماه دیگر در سراسر جهان قربانی می‌گیرد، البته هم اکنون چندین واکسن در حال توسعه است. تا به امروز نزدیک به ۲ میلیون نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و شمار قربانیان به مرز ۱۲۷ هزار نفر رسیده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی