ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

چرا خودرو شما به آن اندازه که نشریات می‌گویند، سریع نیست؟

زمانی بود که رسیدن از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت مهم‌ترین ملاکی بود که به آن توجه می‌کردیم. دیگر اعداد همچون قدرت، گشتاور، وزن، ضریب دنده و... در درجه اهمیت بعدی قرار داشتند. مسئله ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

زمانی بود که رسیدن از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت مهم‌ترین ملاکی بود که به آن توجه می‌کردیم. دیگر اعداد همچون قدرت، گشتاور، وزن، ضریب دنده و... در درجه اهمیت بعدی قرار داشتند. مسئله مهمی که در این رابطه وجود داشت این بود که در شرایط عادی عددی بدست می‌آمد که با عدد مطرح شده از سوی مجلات و یا وبگاه‌های اینترنتی مطابقت نداشت. سه مسئله اصلی که باعث به وجود آمدن چنین وضعیتی می‌شود به شرح زیر است:

اول آن‌که مجلات و وبگاه‌ها به‌صورت مستقیم خودرو مورد آزمایش را از سوی خودروساز دریافت می‌کنند و پس از بررسی و آزمایش آن را به خودروساز برمی‌گرداند. به‌همین دلیل امکان فشار حداکثری و نگرانی بابت خرابی قوای محرکه و... وجود ندارد.

tesla-model-s-vs-porsche-taycan-drag-race

دوم آن‌که کارشناسان عدد بدست آمده را بر اساس شرایط جوی استاندارد که در سطح دریا قرار دارد اصلاح می‌کنند و آخرین مسئله که از همه نیز مهم‌تر است این است که آن‌ها مجاز به محاسبه شتاب‌گیری خودرو از زمان شروع حرکت به‌اندازه یک پا (فوت) هستند که در اصطلاح به این عمل  “Rollout” می‌گویند. این زمان در مسابقات درگ‌ریس به زمان واکنش راننده مشهور بوده و نحوی محاسبه آن بدین صورت است که به میزان یک پا پیش از سبز شدن چراغ درگ‌ریس خودرو تازه شروع به حرکت می‌کند. به‌همین دلیل کارشناسان تصمیم گرفتند تا با عدم محاسبه حرکت به اندازه یک پا به اعداد واقعی‌تری دست پیدا کنند.

شتاب‌گیری

با این وجود تعدادی از مجلات خودرویی این عدد را نیز در نتایج آزمون‌های خود لحاظ و منتشر می‌کنند و برای رسیدن به شتاب‌گیری واقعی خودرو اعداد مذکور را با میزان زمانی که خودرو نیاز دارد تا از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت برسد جمع می‌کنند.

امروزه به لطف سیستم‌های کامپیوتری، جعبه دنده‌های خودکار هوشمند و لانچ کنترل رسیدن به اعداد مشابه با اعداد اعلام شده از سوی متخصصین چندان کار سختی نیست.

برای درک بهتر قضیه این مطلب را با یک مثال عملی ادامه خواهیم داد.

بی ام و X2 M35i به مدد 302 اسب بخار قدرت از موتور توربوشارژر شده 4 سیلندر خود که نیرو را به هر چهار چرخ می‌رساند برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به 4.6 ثانیه زمان نیاز دارد. فورد موستانگ بولیت با موتور 5 لیتری V-8 به 4.4 ثانیه برای رسیدن به این سرعت نیاز دارد. به نظر رقابت بسیار تنگاتنگی است اما در عمل اتفاقات کاملا معکوس رخ می‌دهد.

بی ام و X2 به‌علت استفاده از پدال گاز با تاخیر، استفاده گسترده از سیستم‌های کامپیوتری و مقدار بسیار زیادی لگ‌توربو در نبرد واقعی بسیار ضعیف‌تر از فورد موستانگ عمل می‌کند.

مجله کاراندرایور شتاب‌گیری 8 تا 100 کیلومتر بر ساعت را ابداع کرده است. در این تست شتاب گیری نه تنها میزان واکنش راننده و حرکت خودرو به اندازه یک پا حذف می‌شود بلکه عملکرد ضعیف قوای محرکه در شروع حرکت به‌علت گشتاور پایین و تاخیر سیستم‌های کامپیوتری رایج نیز حذف می‌شود.

به جای محاسبه زمان از لحظه حرکت یا یک پا بعدتر، از زمانی که پدال گاز به‌طور کامل تخت شده است و خودرو تحت شدیدترین فشار است شتاب‌گیری محاسبه می‌شود. این اتفاق به‌طور گسترده در حین رانندگی و شرایط واقعی صورت می‌پذیرد.

5c7a9e88-2019-ford-mustang-bullitt-768x512

بی ام و X2 برای پر کردن عدد 8 تا 100 کیلومتر بر ساعت به 6.4 ثانیه زمان احتیاج دارد که که در حدود 1.8 ثانیه با زمانی که در آرمانی‌ترین شرایط به آن دست پیدا می‌کند اختلاف دارد.

فورد موستانگ بولیت اما به تنها 5 ثانیه زمان احتیاج دارد در نتیجه اختلاف این عدد بسیار بیشتر از 0 تا 100 دو خودرو در شرایط آرمانی است. به‌طور مثال هوندا اودیسه به‌عنوان یک مینی‌ون در این آزمایش به 6.6 ثانیه زمان احتیاج دارد که چندان اختلاف زیادی با بی ام و X2 مورد بحث ندارد.

اگر روزی دیدید که یک ون هوندا از سوبارو WRX STI سبقت می‌گیرد تعجب نکنید. سوبارو برای پر کردن 8 تا 100 کیلومتر بر ساعت به 7 ثانیه زمان احتیاج دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ℳԊT
    ℳԊT | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

    این ماشینا که خیلی مدل پایینن ، معلومه بدرد نمیخورن .
    حالا اگه پراید 90 میلیونی بود ی چیزی میشد گفت
    ?????

مطالب پیشنهادی