ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش خودرو

چگونه یک سوپرخودرو V12 با وزن کمتر از یک فورد فیستا بسازیم؟ T.50 شاهکار جدید گوردون میوری

گوردون میوری طراح سرشناس سریع‌ترین خودروی قرن 20 میلادی یعنی مک لارن F1 قرار است از پروژه شخصی خود با نام T.50 رونمایی کند که به نوعی جانشینی شایسته و بایسته برای مک لارن F1 ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۰

گوردون میوری طراح سرشناس سریع‌ترین خودروی قرن 20 میلادی یعنی مک لارن F1 قرار است از پروژه شخصی خود با نام T.50 رونمایی کند که به نوعی جانشینی شایسته و بایسته برای مک لارن F1 خواهد بود. تقریبا 18 ماه تا تولید T.50  زمان باقی است و این حین در مصاحبه‌ای با گوردون میوری از او در رابطه با رمز و راز تولید این سوپرخودرو تولیدمحدود مجهز به موتور V12 که کمتر از یک تن وزن دارد سوال‌هایی پرسیده شده است. با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر این مصاحبه:.

T.50

میوری راز اصلی وزن بسیار کم این سوپرخودرو را تلاش گروه سازنده برای ساخت قطعات سبک وزن می‌داند. راهی که او پیش از آن در ساخت مک لارن F1 رفته و به نوعی استاد انجام چنین کاری است. اما این باعث نشده تا با یک سوپرخودرو خشک که مخصوص پیست‌های اتومبیل‌رانی است طرف باشیم و T.50 قابلیت استفاده به صورت یک خودروی GT شهری را نیز دارد.

به طور مثال این سوپرخودرو ابعادی کوچک‌تر از یک پورشه 911 فعلی دارد اما فضای بسیار زیادی در داخل اتاق برای 3 سرنشین (راننده در مرکز و بین دو صندلی دیگر قرار می‌گیرد) و بار آنها تعبیه شده است.

وزن این سوپرخودرو تنها کمی سنگین تر از لوتوس الیزه با وزن خشک 930 کیلوگرمی است. این مسئله در حالی اتفاق می‌افتد که T.50 از موتور V12 با حداکثر قدرت 641 اسب بخار نیرو می‌گیرد که نسبت قدرت به وزن آن برابر با 654 اسب بخار به ازای هر تن است. برای رسیدن به همین نسبت قدرت به وزن در یک سوپرخودرو 1450 کیلوگرمی شما به 950 اسب بخار نیرو نیاز دارید که برای تولید آن باید زمان و هزینه بیشتری را صرف کنید.

بدنه و شاسی فیبرکربنی T.50 تنها 150 کیلوگرم وزن دارد و صندلی‌های فیبرکربنی این سوپرخودرو به‌ترتیب برای راننده و سرنشینان 7 و 3 کیلوگرم وزن به خود گرفته‌اند. حتی جعبه پدال‌های ترمز و گاز نیز در حدود 300 گرم وزن سبک‌تری نسبت‌به نمونه استفاده شده در مک لارن F1 دارد.

موتور 4 لیتری V12 تنفس طبیعی ساخت شرکت کازورث که در آستون مارتین والکری نیز استفاده خواهد شد حداکثر دور موتوری برابر با 12.100 دور در دقیقه دارد و تنها 180 کیلوگرم وزن دارد. این موتور در حدود 60 کیلوگرم از موتور V12 ساخت بخش M Power شرکت بی‌ام‌و (که در مک لارن F1 استفاده شده بود) وزن کمتری دارد. همچنین جعبه دنده 6 سرعته دستی نیز 10 درصد وزن کمتری به نسبت جعبه دنده مک لارن F1 دارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر از این پروژه خاص که در نوع خود منحصر به فرد است می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی