ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف «گرسنه‌ترین» سیاه چاله کیهان که روزی یک ستاره مثل خورشید را می‌بلعد

محققان سیاه چاله حیرت انگیزی را کشف کرده‌اند که دارای سریع ترین رشد در بین دیگر سیاه چاله‌های شناخته شده بوده و آنقدر «گرسنه» است که روزانه جرمی معادل یک ستاره را می‌بلعد. محققان دانشگاه ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰

محققان سیاه چاله حیرت انگیزی را کشف کرده‌اند که دارای سریع ترین رشد در بین دیگر سیاه چاله‌های شناخته شده بوده و آنقدر «گرسنه» است که روزانه جرمی معادل یک ستاره را می‌بلعد.

محققان دانشگاه ملی استرالیا سیاه چاله‌ای را کشف کرده‌اند که حدوداً ۸ هزار برابر بزرگتر از سیاه چاله مرکز کهکشان راه شیری است. این سیاه چاله عظیم الجثه که «J2157» نام دارد، جرمش ۳۴ میلیارد برابر خورشید بوده و روزانه جرمی برابر با یک ستاره را می‌بلعد.

«Christopher Onken»، محقق دانشگاه ملی استرالیا می‌گوید: «اگر سیاه چاله کهکشان راه شیری می‌خواست شبیه این سیاه چاله شود، باید دو سوم ستاره‌های کهکشان را می‌بلعید.» او و تیمش این سایه چاله را سال ۲۰۱۸ کشف کرده و از نرخ رشد بسیار سریع آن شگفت زده شدند.

سیاهچاله

یکی از محققان از رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) می‌گوید: «اینکه سیاه چاله‌ها چقدر می‌توانند ببلعند به جرم آن‌ها بستگی دارد. این سیاه چاله آنقدر با نرخ بالایی مواد را می‌بلعد که ما فکر کردیم می‌تواند در این زمینه رکورددار شود. حال از این مساله مطمئن شدیم.»

محققان با استفاده از تلسکوپ VLT واقع در کشور شیلی داده‌های دقیقی از جرم سیاه چاله J2157 به دست آوردند و نتایج یافته‌های خود را در ژورنال Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر کردند.

خوشبختانه این سیاه چاله عظیم الجثه میلیاردها سال نوری از زمین فاصله دارد و این یعنی اطلاعاتی که محققان از آن به دست آورده‌اند مربوط به زمانی می‌شود که کیهان بسیار جوان بوده است. اینکه این سیاه چاله چگونه توانسته در ابتدای شکل گیری کیهان به چنین جرم غیر قابل تصوری برسد، سوالی است که محققان به دنبال پیدا کردن پاسخی برای آن هستند.

«Christopher Onken» می‌گوید: «با توجه به ابعادی که این سیاله چاله عظیم الجثه دارد، مشتاق هستیم تا در مورد کهکشانی که در آن رشد می‌کند نیز اطلاعات کسب کنیم. آیا این کهکشان یکی از کهکشان‌های عظیم الجثه آغاز شکل گیری کیهان است یا اینکه سیاه چاله حجم خارق العاده‌ای از مواد اطرافش را بلیده است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال باید بیشتر تحقیق کنیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • reza
    reza | ۱۲ تیر ۱۳۹۹

    فکر کنم من اولین نفری باشم که به این سیاه چاله میگه نوش جون :)

مطالب پیشنهادی