ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان میکروب‌های ۱۰۰ میلیون ساله عمق بستر اقیانوس را احیا کردند

تیتر این مقاله احتمالاً شما را یاد فیلم‌های علمی-تخیلی می‌اندازد، اما محققان توانستند میکروب‌هایی را احیا کنند که بیش از ۱۰۰ میلیون سال به خواب رفته بودند. آنها این میکروب‌ها را که از زمان دایناسورها ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۸ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

تیتر این مقاله احتمالاً شما را یاد فیلم‌های علمی-تخیلی می‌اندازد، اما محققان توانستند میکروب‌هایی را احیا کنند که بیش از ۱۰۰ میلیون سال به خواب رفته بودند. آنها این میکروب‌ها را که از زمان دایناسورها تاکنون دوام آورده‌اند، در اعماق ناحیه‌ای دورافتاده در بستر اقیانوس آرام پیدا کردند.

محققان ۱۰ سال قبل و حین سفر تحقیقاتی به اقیانوس آرام، از رسوبات بستر ناحیه‌ای بین استرالیا و آمریکای جنوبی نمونه برداری کردند. محققان در بستر این منطقه که در عمق تقریباً ۶ کیلومتری از سطح دریا واقع شده، چندین حفره به طول ۱۰۰ متر حفر کردند. این منطقه به دلیل کمبود مواد مغذی عاری از جاندار تلقی می‌شد، اما حالا محققان خلاف آن را ثابت کردند.

نمایی از نمونه برداشته شده از بستر اقیانوس که محققان در آن میکروب هایی با قدمت ۱۰۰ میلیون سال شناسایی کردند.

محققان وجود اکسیژن در تمامی نمونه‌ها را شناسایی کردند، این یعنی اگر رسوبات به کندی شکل بگیرند اکسیژن توانایی رفتن به عمق را داشته و زمینه را برای زنده ماندن میکروب‌های نیازمند به اکسیژن تا چند میلیون سال فراهم می‌کند. محققان برای اطمینان از این مساله برخی از نمونه‌ها را در محیط سرشار از مواد مغذی قرار دادند.

پس از مدتی تقریباً تمامی میکروب‌های خفته حتی قدیمی‌ترین گونه‌ها شروع به حرکت کردند. محققان دریافتند ۹۹.۱ درصد از میکروب‌ها که قدمتشان به ۱۰۱.۵ میلیون سال قبل باز می‌گردد، همچنان زنده هستند و پس از قرار گرفتن در محیط مغذی شروع به تغذیه کردن کردند.

قسمتی از نمونه پیش از قرارگیری در محیط سرشار از مواد مغذی.

«Steven D'Hondt»، از محققان دخیل در این تحقیق می‌گوید: «یکی از نکات بسیار هیجان انگیز این تحقیق این است که به ما نشان می‌دهد هیچ محدودیتی در حیات بستر اقیانوس‌ها وجود ندارد. در قدیمی ترین رسوب با کمترین میزان مواد مغذی که ما از آن نمونه برداری کردیم، همچنان ارگانیزم‌های زنده وجود دارند که می‌توانند از خواب بیدار شده، رشد کرده و تکثیر یابند.»

این میکروب‌ها به خاطر کمبود مواد مغذی با سرعت بسیار کندتری رشد می‌کنند و امکان فرگشت سریع آنها بسیار کم است، چراکه تمام انرژی خود را صرف موجودیت خود می‌کنند. آنها جزو قدیمی ترین میکروب‌های زنده در زمین به شمار رفته و قدمتشان به عصر دایناسورها باز می‌گردد.

یافته‌های این تحقیق در ژورنال Nature Communications منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • efi
    efi | ۹ مرداد ۱۳۹۹

    میکروب که حتما ویروس نیست?

  • molavy
    molavy | ۸ مرداد ۱۳۹۹

    اونوقت میگن ویروس ها کار چینه

  • ARRIIA
    ARRIIA | ۸ مرداد ۱۳۹۹

    امیدوارم این میکروبها دست چینیا نیفتن

  • حمید
    حمید | ۸ مرداد ۱۳۹۹

    مرض دارن ؟ پاندمی ایی دیگر ؟

مطالب پیشنهادی