ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اوبر و لیفت
تکنولوژی

شکست اوبر و لیفت در دادگاه؛ رانندگان باید از مزایای کارمندان برخودار شوند

طبق حکم اولیه دادگاه عالی کالیفرنیا، اوبر و لیفت باید رانندگان خود را به عنوان کارمند در نظر بگیرند، البته این دو شرکت می‌توانند به این رای اعتراض کنند. کالیفرنیا به دنبال تغییر مدل کسب ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰

طبق حکم اولیه دادگاه عالی کالیفرنیا، اوبر و لیفت باید رانندگان خود را به عنوان کارمند در نظر بگیرند، البته این دو شرکت می‌توانند به این رای اعتراض کنند.

کالیفرنیا به دنبال تغییر مدل کسب و کار شرکت‌های اوبر و لیفت است و در همین راستا فشارها روی این دو کمپانی افزایش پیدا می‌کند. مشکل اصلی طبقه‌بندی رانندگان به عنوان پیمانکاران مستقل است و در حالی که این دو شرکت اعلام می‌کنند رانندگان کار به عنوان فریلنسر را ترجیح می‌دهند، اتحادیه‌های کارگری و مقامات به این موضوع اشاره دارند که چنین مدل کسب و کاری رانندگان را از برخی مزایا مانند بیمه سلامتی محروم می‌کند.

نزدیک به سه ماه پیش دادستان کل کالیفرنیا، «هاویر بسرا» به همراه دادستان‌های شهرهای لس آنجلس، سن دیگو و سانفرانسیسکو دادخواستی را علیه این دو شرکت ثبت کردند. در این دادخواست عنوان شده که اوبر و لیفت رانندگان را در دسته پیمانکاران مستقل قرار داده‌اند، در حالی که بر اساس قانون AB5 این ایالت آن‌ها باید کارمند در نظر گرفته شوند. AB5 که اواخر سال گذشته میلادی امضا شد، برای تشخیص افراد به عنوان کارمند یا پیمانکار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اوبر

به گفته قاضی دادگاه عالی کالیفرنیا، «اتان شولمن» مدافعان اعلام کرده‌اند که رانندگان کاری خارج از کسب و کار عادی خود انجام نمی‌دهند و همچنین به این موضوع اشاره داشته‌اند که کسب و کار آن‌ها بجای شرکت‌های حمل و نقل، پلتفرم‌های چند جانبه هستند که با مقرراتی که مشاغل آن‌ها را به عنوان شرکت‌های شبکه حمل و نقل در نظر می‌گیرد، مغایر است.

حکم اخیر، نتیجه آخرین دعوای حقوقی میان اوبر و لیفت و ایالت کالیفرنیا است که به ضرر آن‌ها تمام می‌شود. این دو کمپانی به این موضوع اشاره کرده‌اند که این حکم مغایر خواست شمار بالایی از رانندگان است و باعث کاهش اشتغال در دوران شیوع ویروس کرونا می‌شود. این شرکت‌ها به دنبال تجدیدنظر هستند و می‌خواهند این حکم اجرایی نشود.

در صورتی که رانندگان در دسته کارکنان قرار بگیرند، این کمپانی‌ها مجبور به پرداخت حداقل دستمزد به آن‌ها خواهند شد و همچنین باید به آن‌ها حقوق اضافه کاری و دوران استراحت نیز بپردازند، مزایایی که پیمانکاران مستقل از آن‌ها محروم هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی