ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

برای اولین بار سیاره‌ای در نزدیکی یک کوتوله سفید کشف شد

گروهی از ستاره شناسان برای اولین بار سیاره‌ای را کشف کرده‌اند که هر ۳۴ ساعت یکبار به دور یک «کوتوله سفید» گردش می‌کند. این کشف نشان می‌دهد سیارات می‌توانند وارد کمربند حیات (HZ) کوتوله‌های سفید ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰

گروهی از ستاره شناسان برای اولین بار سیاره‌ای را کشف کرده‌اند که هر ۳۴ ساعت یکبار به دور یک «کوتوله سفید» گردش می‌کند. این کشف نشان می‌دهد سیارات می‌توانند وارد کمربند حیات (HZ) کوتوله‌های سفید شده و احتمالاً شرایط مناسب برای پشتیبانی از حیات را ایجاد کنند.

این سیاره WD 1856 b نام داشته و جرمش ۱۳.۸ برابر مشتری است و در فاصله ۸۰ سال نوری از زمین در صورت فلکی اژدها (Draco) به دور ستاره میزبان گردش می‌کند. محققان یافته‌های خود در مورد این سیاره را در ژورنال Nature منتشر کرده و می‌گویند: «تا پیش از این هیچ سیاره کاملی که به دور کوتوله سفید گردش کند کشف نشده است.»

این کشف نشان می‌دهد سیاره‌های بزرگ توانایی مقاومت در برابر آخرین مرحله از چرخه زندگی ستاره میزبان خود را دارند. «Siyi Xu»، ستاره شناس از رصدخانه Gemini و یکی از نویسندگان مقاله می‌گوید: «از آنجا که هیچ قطعه‌ای از سیاره به شکل شناور بر سطح ستاره یا حلقه اطراف آن کشف نشده است، به این نتیجه رسیدیم که سیاره صحیح و سالم (Intact) است.»

WD 1856 b، سیاره ای در حد مشتری به دور ستاره میزبان که کوتوله سفید است گردش می‌کند.

نکته جالب تر آنکه سطح سیاره WD 1856 b بسیار خنک اعلام شده و به قول Xu «جزو خنک ترین سیاراتی است که تاکنون کشف شده است.» دمای سطح این سیاره تنها ۱۷ درجه سانتی گراد است.

کوتوله‌های سفید باقی مانده هسته ستاره‌ها بوده و انرژی کمی دارند، ولی به شدت متراکم هستند و برخی از آنها می‌توانند جرمی برابر با یک خورشید را در حجمی به اندازه زمین جای دهند، این یعنی سیاره WD 1856 b بسیار بزرگ تر از ستاره میزبان است.

ستاره‌ها پیش از تبدیل شدن به کوتوله سفید، مرحله تبدیل شدن به «غول سرخ» را پشت سر می‌گذارند که تمام سیاره‌ها و اجرام آسمانی اطراف را از بین می‌برد. پس از اینکه ستاره به کوتوله سفید تبدیل شد، نیروی گرانش فوق العاده قوی آن تمام اجرام اطراف را می‌بلعد.

«Andrew Vanderburg»، نویسنده اصلی مقاله می‌گوید: «فرآیند تشکیل کوتوله سفید سیاره‌های اطراف را از بین می‌برد و هر چیزی که بعداً نزدیک شود اغلب توسط نیروی گرانش فوق العاده قوی ستاره متلاشی می‌شود. کشف ما نشان می‌دهد که WD 1856 b در فاصله بسیار دورتری حول ستاره گردش می‌کرده و بعداً پس از تبدیل شدن ستاره به کوتوله سفید به سمت داخل کشیده شده است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی