ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

برنده نوبل فیزیک: مه‌بانگ چندین بار در گیتی رخ داده است

برنده نوبل فیزیک ۲۰۲۰ معتقد است عالم هستی در طول زمان چندین مرتبه چرخه مرگ و تولد دوباره را تجربه می‌کند. «سِر راجر پنروز» (Sir Roger Penrose)، فیزیکدان و ریاضیدان اهل بریتانیا معتقد است در ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۰ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۰

برنده نوبل فیزیک ۲۰۲۰ معتقد است عالم هستی در طول زمان چندین مرتبه چرخه مرگ و تولد دوباره را تجربه می‌کند.

«سِر راجر پنروز» (Sir Roger Penrose)، فیزیکدان و ریاضیدان اهل بریتانیا معتقد است در گذشته چندین مه‌بانگ اتفاق افتاده و در آینده نیز این پدیده رخ خواهد داد. به گفته او سیاه چاله‌ها سند محکمی هستند که از وجود جهان‌های قبلی خبر می‌دهند.

پنروز که در دانشگاه آکسفورد تدریس می‌کند، معتقد است در آینده یک مه‌بانگ دیگر رخ خواهد داد. این دانشمند به خاطر دستاورد شگرف در زمینه سیاه چاله‌ها و اثبات و گسترش نظریه نسبیت عام اینشتین، چند روز قبل همراه با دو دانشمند دیگر برنده جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۰ شد.

پنروز با تحقیق در مورد سیاه چاله‌ها نشان داد اجرامی که بسیار متراکم می‌شوند، متحمل رمبش گرانشی (Gravitational Collapse) شده و به تکینه (Singularity) تبدیل می‌شوند که نقاطی با جرم بی‌نهایت هستند.

پنروز معتقد است گیتی تا واپاشی تمام مواد به منبسط شدن ادامه خواهد داد و وقوع مه‌بانگ جدید سبب شکل گیری عالم هستی جدید خواهد شد.

او نظریه‌اش را «کیهان‌شناسی چرخه‌ای همدیسی» (Conformal Cyclic Cosmology) نامگذاری کرده و می‌گوید شش نقطه موسوم به «نقاط هاوکینگ» کشف کرده است که اولین بار «استیون هاوکینگ»، کیهان شناس فقید بریتانیایی به وجود آن‌ها پی برد. هاوکینگ معتقد بود سیاه چاله‌ها تشعشعات نشت می‌کنند و سرانجام تبخیر خواهند شد. محققان می‌گویند فرآیند تبخیر شدن سیاه چاله‌ها احتمالاً بیشتر از سن کنونی عالم هستی زمان خواهد برد.

پنروز معتقد است که بشر در حال حاضر می‌تواند «سیاه چاله‌های مرده» که از جهان‌های گذشته به جای مانده‌اند را رصد کند. نظریه او بسیار بحث برانگیز است و همانند بسیاری از نظریه‌ها ممکن است هیچ گاه درست یا غلط بودن آن ثابت نشود، اما اگر درست بگوید، عالم هستی ما روزی از بین خواهد رفت و عالم جدیدی متولد خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • binam
    binam | ۲۰ مهر ۱۳۹۹

    نظرم دربارهٔ مرتضی رضوی و مستند آفرینش جهان هستی پخش می‌شه آیا؟

مطالب پیشنهادی