ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش آماری از توییتر فارسی: افزایش شکایت از مشکلات جسمی و روحی در دوران کرونا

سال ۹۹ با وجود کرونا، قرنطینه و دورکاری شرایط زندگی و کاری بسیار دشوار و پیچیده‌ شده و طبق گزارش‌ها، سلامت جسمی و روانی در این شرایط بسیار نگران‌کننده است. گزارشی آماری از شبکه‌ اجتماعی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۵

سال ۹۹ با وجود کرونا، قرنطینه و دورکاری شرایط زندگی و کاری بسیار دشوار و پیچیده‌ شده و طبق گزارش‌ها، سلامت جسمی و روانی در این شرایط بسیار نگران‌کننده است. گزارشی آماری از شبکه‌ اجتماعی توییتر نشان می‌دهد که پس از همه‌گیری کرونا شکایت مردم از دردهای جسمی و روحی خود بسیار بیشتر شده است.

بر اساس گزارشی که پلتفرم «زلکا» منتشر کرده، توییت‌های کاربران فارسی زبان در شبکه اجتماعی توییتر به میزان قابل توجهی مرتبط با دردهای جسمی و روحی شده است. این روزها در بیشتر مجامع پزشکی صحبت از عارضه‌های جسمی شیوع ویروس کرونا مطرح شده است اما واقعیت اینست که در دل جامعه به جز دردهای فیزیکی و جسمی، مشکلات روحی روانی زیادی ایجاد شده است. قرنطینه خانگی، دور بودن از یکدیگر، خبر قربانیان و مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا می‌تواند عوامل متعددی باشد که در ازدیاد مشکلات روحی و روانی آحاد جامعه در سراسر دنیا از جمله ایران تاثیر گذاشته باشد.

این گزارش آماری، شکایات مردم را به دو بخش «مشکلات جسمی» و «مشکلات روحی» تفکیک کرده است.

همان‌طور که در تصویر فوق می‌بینید، شکایت از زانودرد، کمردرد و مچ‌درد در سال ۹۹ به طور متوسط ۵۰ درصد بیشتر شده که می‌تواند به دلیل شرایط دورکاری، نشستن طولانی مدت در شرایط نامناسب و تحرک کمتر نسبت به قبل، به دلیل قرنطینه باشد. همچنین باید بدانید که مشکلات زانو درد و مچ‌درد در برخی از افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شدند دیده شده و ضعف جسمانی از نشانه‌های ابتلا به این ویروس است.

شکایت از سردرد نیز از زمان اعلام شیوع ویروس کرونا در کشور در بین کاربران توییتر فارسی نزدیک به ۱۰۰ درصد افزایش داشته که می‌تواند بخشی به دلیل ابتلای افراد به کرونا و بخشی دیگر به دلیل استرس و اضطرابی باشد که شکایت از آن نیز تقریبا به همین میزان افزایش داشته است. این موضوع در تصویر زیر بیشتر واکاوی شده است. میزان افسردگی و استرس در بین کاربران از زمان اعلام شیوع ویروس کرونا بیش از دو برابر شده است.

در این شرایط پیش آمده برای افراد، شرکت‌ها می‌توانند کمک شایانی به وضعیت جسمانی و روحی افراد جامعه کنند. این شرکت‌ها با کنترل ساعات کاری و برقراری جلسات آنلاین، فراهم‌آوری وسایل مناسب دورکاری، اطمینان گاه به گاه از سلامت روان کارکنان و …  نقش مؤثری در جلوگیری از آسیب‌های جسمی، افسردگی و به اصطلاح Burn Out شدن کارکنان خود ایفا خواهند کرد.

ایام کرونا باعث شده که کتاب‌هایی مانند «لطفا اخبار نخوانید» در صدر فروش کتابفروشی‌ها قرار بگیرند چرا که گفته می‌شود شنیدن اخبار مکرر درباره وضعیت این ویروس می‌تواند در روح روان انسان‌ها تاثیر بگذارد. جامعه پزشکی موارد متعددی را برای زندگی در ایام کرونا زده اعلام کرده که بخشی از آنها به شرح زیر است:

  • از خواندن، شنیدن و دیدن اخبار بیش از حد درباره ویروس کرونا حذر کنید.
  • سعی کنی رژیم غذایی متعادل و سالم‌تری داشته باشید و غذاهای پر از پروتئین و انرژی مصرف کنید تا بدنتان مقاومت‌تر شود.
  • نفس‌گیری عمیق، مدیتیشن و ورزش (در منزل) را در برنامه خود قرار دهید.
  • خوب بخوابید.
  • سعی کنید مصرف دخانیات را به حداقل برسانید.
  • با کسانی که اعتماد دارید در مورد حال و احوال‌تان صحبت کنید.
  • ارتباطات‌تان را با خانواده و دوستان از راه دور و یا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی حفظ کنید.
  • در صورت نیاز با مشاور و یا روانشناس مشورت کنید.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی