ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هلیکوپتر نبوغ
تکنولوژی

هلیکوپتر «نبوغ» به زودی اولین پرواز خود بر فراز مریخ را تجربه می‌‌کند [تماشا کنید]

ناسا در ابتدای اسفند ماه ۱۳۹۹ موفق شد مریخ نورد «پشتکار» را پس از سفری ۷ ماهه با موفقیت روی سطح مریخ فرود آورد. یکی از جالب‌ترین بخش‌های این پروژه، هلیکوپتری به نام «نبوغ» است که ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۴ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۵:۱۵

ناسا در ابتدای اسفند ماه ۱۳۹۹ موفق شد مریخ نورد «پشتکار» را پس از سفری ۷ ماهه با موفقیت روی سطح مریخ فرود آورد. یکی از جالب‌ترین بخش‌های این پروژه، هلیکوپتری به نام «نبوغ» است که به زودی اولین پرواز آزمایشی خود بر فراز سیاره سرخ را تجربه می‌کند.

کاوشگر پشتکار که با نام استقامت (Perseverance) هم شناخته می‌شود قرار است در منطقه‌ای به ابعاد ۱۰ در ۱۰ متر در منطقه‌ای به نام «دهانه جزیرو»، هلیکوپتر نبوغ را از زیر خود روی سطح مریخ رها کند. ناسا این منطقه را به دلیل سطح صاف آن انتخاب کرده است. کل این فرایند در حدود ۶ روز طول می‌کشد و در این حین یکی از مراحلی که باید طی شود مربوط به جدا شدن کابل‌های نبوغ از پشتکار است.

هلیکوپتر نبوغ
هلیکوپتر نبوغ با وزنی کمتر از ۲ کیلوگرم

پس از این که هلیکوپتر نبوغ از کاوشگر جدا شد، پشتکار شروع به حرکت به سمت عقب می‌کند تا پنل‌های خورشیدی نبوغ در مقابل نور قرار بگیرند و امکان شارژ کردن آن را فراهم کنند. سپس ناسا طی یک فرایند ۳۱ روزه تلاش می‌کند پروازهای مورد نظر خود را انجام دهد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، هلیکوپتر نبوغ برای مدت ۳۰ ثانیه تا ارتفاع ۳ متری از سطح مریخ به پرواز در می‌آید.

پرواز چنین وسیله‌ای روی سطح مریخ چالش‌های بسیاری به همراه دارد؛ چرا که جاذبه سیاره سرخ بسیار ضعیف‌تر از زمین است و تراکم جو آن هم بسیار کمتر است. اما بزرگ‌ترین جالش هلیکوپتر نبوغ، دمای بسیار پایین مریخ است که در شب‌ها به منفی ۹۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. انتظار می‌رود اولین پرواز هلیکوپتر نبوغ در خوش بینانه‌ترین حالت از ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۰ به بعد انجام شود.

در ویدیوی زیر می‌توانید خلاصه‌ای از اتفاقاتی که قرار است حین این ماموریت بیافتد را مشاهده کنید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Ilia.tech
    Ilia.tech | ۵ فروردین ۱۴۰۰

    چقد جالبه تماشا کردن فیلمی ک خود پشتکار ضبط میکنع و میفرسته

مطالب پیشنهادی