ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیرعامل مایکت در واکنش به دستور حذف پابجی: کاربران به ما بی‌اعتماد می‌شوند

عصر امروز به دستور کارگروه فیلترینگ، بازی محبوب پابجی از مارکت‌های اندرویدی و همچنین سایت‌های دانلود حذف شد. مدیرعامل مایکت اما در واکنش به این خبر، در گفتگویی با دیجیاتو اعلام می‌کند که حذف کردن ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۹:۴۲

عصر امروز به دستور کارگروه فیلترینگ، بازی محبوب پابجی از مارکت‌های اندرویدی و همچنین سایت‌های دانلود حذف شد. مدیرعامل مایکت اما در واکنش به این خبر، در گفتگویی با دیجیاتو اعلام می‌کند که حذف کردن بازی‌های محبوب گیمرهای ایرانی از مارکت‌های اندرویدی داخلی، نمی‌تواند ذائقه گیمرها را تغییر داده و کاری کند که آنها به یک بازی دیگر روی بیاورند. او معتقد است عواقب چنین تصمیم‌هایی، بردن بار ترافیک اینترنت به خارج از مرزهای ایران و همچنین بی‌اعتماد کردن کاربران نسبت به پلتفرم‌های ایرانی خواهد بود.

«وحید رحیمیان» در گفتگو با دیجیاتو ضمن اشاره به حذف بازی محبوب پابجی از روی این مارکت اندرویدی و دیگر مارکت‌ها و سایت‌های دانلود این پرسش را مطرح می‌کند که اگر این بازی تا به امروز مشکلی داشته چرا دستور مسدودسازی‌اش صادر نشده است؟ او در اینباره می‌گوید:

«پابجی یک ماهی می‌شود که آپدیتی هم عرضه نکرده، چطور این بازی ویدیویی از شب گذشته تا امروز ناگهان جزو مصادیق مجرمانه رایانه‌ای حساب شده است؟ اگر بازی مشکلی داشته پس کسانی که پیش از این در امور بودند سهل انگاری کرده‌اند که گذاشته‌اند بازی به چند میلیون نصب برسد و سپس جلوی آن را بگیرند، اگر هم مشکلی نداشته که پس چرا ابلاغیه حذف آن صادر شده است؟»

رحیمیان در پاسخ به این پرسش که این ابلاغیه‌ها از کدام نهاد و به چه شکل صادر می‌شود به دیجیاتو می‌گوید: «در طول هفته ابلاغیه‌های متفاوتی از کارگروه مصادیق مجرمانه رایانه‌ای کشور به دست ما می‌رسد که اسامی یک سری اپلیکیشن و بازی است و ما باید آنها را حذف کنیم. البته امکان شکایت برای ما مانند تمامی شهروندان وجود دارد و می‌توانیم در سامانه internet.ir نسبت به مسدودسازی برنامک و یا یک بازی شکایت کنیم اما معمولا این موضوع به نتیجه خاصی نمی‌رسد و تصور نمی‌کنم بر سر پابجی نیز بتوان شکایتی پیش برد که به جایی برسد.» رحیمیان تاکید می‌کند در نامه‌هایی که به آنها ابلاغ می‌شود دلیل مسدودسازی ذکر نمی‌شود و تنها دستور مسدودسازی صادر شده است.

او در پاسخ به پرسش دیگر دیجیاتو مبنی بر اینکه حذف این بازی‌ها چه عواقبی برای گیمر ایرانی خواهد داشت به دیجیاتو می‌گوید: «گیمر حذف این بازی را از چشم ما می‌بیند و نمی‌داند ما یک تیم اجرایی هستیم و نه قانون‌گذار. این روش‌های نظارت بر محتوا از طریق مسدودسازی و... شکست خورده است. انتظار می‌رود حاکمیت طرفدار مالیات پردازان باشد و وقتی ما مالیات می‌دهیم باید طرفدار ما باشند اما این اقدامات کاری می‌کند که به طور غیر مستقیم پلتفرم خارجی بیشتر مورد اهمیت واقع داده شده است.»

رحیمیان باور دارد این مسدودسازی کاری می‌کند که گیمرها نسبت به پلتفرم داخلی مایوس می‌شود و حس بی‌اعتمادی نسبت به محصولات بومی پیدا می‌کند. او می‌تواند امروز پابجی را از سرویس گوگل پلی یا صدها سایت خارجی و داخلی دیگر دانلود کند و به این سمت و سو می‌رود. در این حالت هم ترافیک را به جای دیگر فرستادیم و هم کاربر را از پلتفرم داخلی به پلتفرم خارجی و یا سایت‌هایی که ممکن است بدافزار به گوشی مشترک بفرستند هدایت کرده‌ایم.»

مدیرعامل مایکت درباره چرایی حذف بازی محبوب پابجی می‌گوید که ایده‌ای در این مورد ندارد اما حدس می‌زند که موضوع مربوط به بند نسبتا جدیدی باشد که در سامانه internet.ir نیز به آن اشاره شده است:

«در یکی از بندها آمده که محصولات باید مجوز وزارت ارشاد اسلامی داشته باشند و در پرانتز نام «بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای» نیز ذکر شده است. بازی مثل پابجی هم مجوزهای داخلی را نداشت اما آیا اساسا شرکت ناشر این بازی می‌تواند هم‌اکنون در ایران به راحتی مجوز بگیرد؟ آیا چند روز دیگر ممکن است مثلا فیفا هم بدون مجوز شود و از مارکت‌ها حذف شود تا بایستیم و Ea Games (ناشر این بازی) بیاید از ایران مجوز بگیرد؟»

پابجی موبایل

رحیمیان می‌گوید مسدودسازی بازی‌ها طی یک شب و بدون هیچ دلیلی باعث می‌شود که ناشرین خارجی هم برای ورود به بازار کشور حذر داشته باشند. او در اینباره به دیجیاتو می‌گوید: «گیمرهای ایرانی هم مانند جمعیت برنامه‌نویسان ایرانی حالا هم از خارج تحریم شده‌اند و هم از داخل فیلتر و در یک چرخه بی‌پایان محدودیت گیر کرده‌اند.»

مدیرعامل مایکت با ذکر این نکته که پابجی در مایکت ۵ میلیون نصب دانلود داشته و ماهیانه چند ترابایت دانلود از طریق این بازی حجیم ایجاد می‌شده می‌گوید که بیم آن می‌رود تا بازی‌های محبوب دیگر هم به همین سرنوشت دچار شوند چرا که بیشتر بازی‌ها مجوز داخلی لازم را ندارند: «برخی بازی‌ها مانند Call Of Duty کاربران ایرانی را خودشان تحریم کردند اما از آن سو این بیم هم وجود دارد که بازی‌های دیگر که در بین گیمرها محبوب هستند از مارکت‌ها حذف شوند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • hata.vand
    hata.vand | ۳۱ تیر ۱۴۰۰

    الان برید نگاه کنید مایکت رو دوباره پابجی اومد الان دارم دانلود میکنم خودتون برید نگاه کنید

  • mud_refiner
    mud_refiner | ۳۱ فروردین ۱۴۰۰

    ایران فعلا بازیچه مسیحی ها شده و تا نابودی مکه و ظهور عیسی و سربازش مهدی، یه مدتی رو شما باید یا به ساز این اساتید برقصید، یا توسط سربازان گمنام این حضرات، مفقود شید.

  • Mostafa
    Mostafa | ۲۴ فروردین ۱۴۰۰

    متاسفانه یه عده در راس هستن که به دنبال ضربه زدن به آسایش و آزادی مردم هستن.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی