ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ائتلاف غول‌های فناوری برای تامین بودجه‌ ۵۰ میلیارد دلاری تولید تراشه

غول‌های دنیای فناوری شامل اپل، مایکروسافت، آلفابت، آمازون و چند شرکت دیگر در حال تشکیل ائتلافی برای لابی‌گری در دولت آمریکا به منظور اعطای بودجه به کارخانه‌های تولید تراشه هستند. این گروه که خود را ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۲۲:۴۵

غول‌های دنیای فناوری شامل اپل، مایکروسافت، آلفابت، آمازون و چند شرکت دیگر در حال تشکیل ائتلافی برای لابی‌گری در دولت آمریکا به منظور اعطای بودجه به کارخانه‌های تولید تراشه هستند. این گروه که خود را «ائتلاف نیمه‌رساناهای آمریکا» نامیده‌اند، از لایحه CHIPS for America حمایت می‌کنند که طی آن دولت قرار است ۵۰ میلیارد دلار از کنگره بودجه بگیرد.

به گزارش رویترز، از این پول برای افزایش ظرفیت تولید تراشه در خاک ایالات متحده استفاده خواهد شد. در حال حاضر بزرگ‌ترین متضرران کمبود تراشه در آمریکا شرکت‌های خودروسازی از جمله فورد هستند، اما اپل هم در آخرین گزارش مالی خود اذعان کرده که کمبود تراشه در آینده بر تولید مک‌بوک و آیپد اثر خواهد داشت.

در این ائتلاف نام شرکت‌های دیگری مثل AT&T، ورایزن و اینتل هم به چشم می‌خورد. خودروسازان پیش‌تر از دولت آمریکا خواسته بودند که حداقل تراشه لازم برای خطوط تولید خودروها را تامین کند تا این کارخانه‌ها فعلا از کار نیفتند. ولی حالا ائتلاف شرکت‌های فناوری تاکید دارد که دولت نباید تبعیض‌آمیز عمل کرده و صنعت خاصی را جلوتر از سایر صنایع قرار دهد. در نامه این ائتلاف به نمایندگان کنگره آمده است:

«بودجه بزرگ لایحه CHIPS در ساخت ظرفیت تولید اضافه به آمریکا کمک می‌کند تا زنجیره تامین انعطاف‌پذیرتری داشته باشد و اطمینان یابد که فناوری‌های ضروری در موقع لزوم در دسترس قرار می‌گیرند.»

اپل در سه ماه نخست سال بخش عمده موجودی تراشه در انبارهای خود را استفاده کرد و حالا با محدودیت‌هایی برای تولید دستگاه‌های خود روبروست. تا این لحظه، تولید آیفون تحت تاثیر کمبود تراشه قرار نگرفته اما خبرگزاری Nikkei Asia مدعی است که تامین قطعات این دستگاه هم رو به پایان است.

تحلیلگران معتقدند که کمبود جهانی تراشه تا سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت. خشکسالی، جنگ تجاری آمریکا و چین و همه‌گیری ویروس کرونا از جمله عواملی هستند که بر مشکلات ساخت تراشه دامن زده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی