ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مریخ‌نورد کنجکاوی شواهدی از نمک‌های ارگانیک در مریخ پیدا کرد

سال‌هاست که ناسا روی سیاره مریخ تحقیقات بسیاری انجام می‌دهد.  دانشمندان با کمک مریخ‌نوردها توانسته‌اند به برخی از اسرار مریخ دست پیدا کنند. با این حال، همچنان وجود حیات در مریخ مسئله‌ای ناشناخته است. یافتن ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰

سال‌هاست که ناسا روی سیاره مریخ تحقیقات بسیاری انجام می‌دهد.  دانشمندان با کمک مریخ‌نوردها توانسته‌اند به برخی از اسرار مریخ دست پیدا کنند. با این حال، همچنان وجود حیات در مریخ مسئله‌ای ناشناخته است. یافتن مولکول‌های ارگانیک روی این سیاره می‌تواند خبر هیجان‌انگیزی باشد و محققان ناسا اعلام کردند که نمک‌های ارگانیک روی این سیاره به وفور یافت می‌شود، با این حال پیچیدگی‌هایی در آن وجود دارد.

ناسا اعلام کرد که مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) نمونه‌هایی را جمع‌آوری کرده که حاوی شواهد غیرمستقیم نمک‌های ارگانیک است. ابزار آنالیز نمونه‌های مریخی این مریخ‌نورد که آزمایشگاه شیمی کوچک قابل‌حملی است، داده‌هایی را از نمونه‌های جمع‌آوری شده به زمین مخابره کرد که شامل این نمک‌ها می‌شد، اما چگونگی و منشا به وجود آمدن این نمک‌ها خود مسئله دیگری است.

مولکول‌های ارگانیک موجود در خاک مریخ نشان می‌دهند که زمانی حیات در این سیاره وجود داشته است. پیدا کردن این مولکول‌ها در سنگ‌های مریخی می‌تواند کشف بزرگی در تاریخ باشد، اما تنها یافتن شواهد نامشخصی نمی‌تواند وجود آن‌ها را تایید کند. همچنین پروسه‌های جغرافیایی می‌توانند چنین مولکول‌هایی را در عدم وجود حیات نیز به وجود آورند. چنین احتمالی می‌تواند کشف حیات را کمی پیچیده کند، اما در صورت وجود این نمک‌ها ناسا باید روی نواحی مورد نظر تمرکز بیشتری کند تا بتواند شواهد محکم‌تری از حیات را کشف کند.

ناسا گفت که اگر این نمک‌ها در هر جایی از مریخ وجود داشته باشند، ابتدا می‌خواهد که آن نواحی خاص را بررسی کرده و با آنالیز اعماق لایه‌های آن نواحی بتواند به باقی‌مانده‌های بهتری از این مولکول‌ها دست پیدا کند. آن‌ها با بررسی اعماق مریخ می‌توانند به گنجینه میلیارد ساله از شواهد جغرافیایی این سیاره پی ببرند و ممکن است در نهایت به حقایق حیات در این سیاره دست یابند.

این شواهد کنونی برای اثبات وجود حیات کافی نیستند، اما به هر حال سرنخی از وجود مولکول‌های ارگانیک در مریخ هستند. پس از این، تحقیقات جدی‌تر و متمرکزتری در این نواحی خاص مریخ نیاز است تا ناسا بتواند نتایج نهایی خود را از وجود حیات در سیاره سرخ به طور عمومی اعلام کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی