ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مریخ‌نورد چین شروع به حرکت روی سیاره سرخ کرد [تماشا کنید]

چند روز پیش مریخ‌نورد چین به سیاره سرخ رسید و اخیرا هم اولین تصاویرش از مریخ را به زمین ارسال کرد. حالا این مریخ‌نورد پا روی این سیاره گذاشته و چین تبدیل به دومین کشوری ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۰

چند روز پیش مریخ‌نورد چین به سیاره سرخ رسید و اخیرا هم اولین تصاویرش از مریخ را به زمین ارسال کرد. حالا این مریخ‌نورد پا روی این سیاره گذاشته و چین تبدیل به دومین کشوری شده که توانسته یک کاوشگر در حال حرکت روی مریخ داشته باشد.

طبق گزارش رویترز، مریخ‌نورد خورشیدی «ژورونگ» از کپسول فرودگر خود خارج شده و روی سطح سیاره سرخ قرار گرفته است. ژورونگ در منطقه «Utopia Planitia» مریخ قرار دارد، جایی که محل قرارگیری فرودگر «وایکینگ ۲» در سال ۱۹۷۶ هم محسوب می‌شود.

مریخ‌نورد چین فاصله طولانی با مریخ‌نورد ناسا یعنی استقامت دارد که در دهانه «جیزرو» مشغول به کاوش است. فاصله این دو کاوشگر تقریبا به ۲۰۰۰ کیلومتر می‌رسد. در کنار این مریخ‌نوردها، ناسا کاوشگر دیگری هم در سیاره سرخ دارد. مریخ‌نورد کنجکاوی که سال ۲۰۱۲ به این سیاره رسید، حالا در منطقه «Mont Mercou» مریخ قرار دارد.

مریخ‌نورد چین که نامش را از الهه آتش چینی گرفته، تجهیزات مختلفی دارد که شامل رادار اکتشاف زیرسطحی، ردیاب میدان مغناطیسی مریخ، دستگاه بررسی‌کننده وضعیت آب و هوا و همچنین یک دوربین توپوگرافی با رزولوشن بالا می‌شود.

ژورونگ در یک ماموریت ۹۰روزه در کنار بررسی خاک و اتمسفر سیاره سرخ، به دنبال نشانه‌هایی از آب یا یخ زیر سطح سیاره سرخ هم می‌گردد.

این مریخ‌نورد که تحت ماموریت Tainwen-1 روانه سیاره سرخ شد، یکی از سه ماموریت بین‌المللی مریخ بود که تابستان گذشته پرتاب شد. در کنار مریخ‌نورد استقامت ناسا که در دهانه جیزرو قرار دارد، مداگرد امید امارات متحده عربی هم تابستان گذشته روانه سیاره سرخ شد. برخلاف ماموریت‌های آمریکا و چین، ماموریت امارات متحده عربی شامل فرود روی سطح مریخ نبود.

در کنار آمریکا و چین، آژانس فضایی اروپا و همچنین روسیه هم می‌خواهند یک مریخ‌نورد پرتاب کنند. انتظار می‌رود کاوشگر این سازمان‌های فضایی سال آینده میلادی روی سطح سیاره سرخ فرود بیاید، البته اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی