ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Saturation و Vibrance
نرم افزار و اپلیکیشن

تفاوت Saturation و Vibrance چیست و هر کدام چه کاربردی دارند؟

ادوبی لایت روم یکی از قدرتمندترین ابزارهای پردازش تصویر پس از عکاسی به شمار می‌رود که طراحان و عکاسان به صورت گسترده از آن استفاده می‌کنند. به کمک لایت روم می‌توان تغییرات پیچیده‌تری روی تصاویر ...

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۰

ادوبی لایت روم یکی از قدرتمندترین ابزارهای پردازش تصویر پس از عکاسی به شمار می‌رود که طراحان و عکاسان به صورت گسترده از آن استفاده می‌کنند. به کمک لایت روم می‌توان تغییرات پیچیده‌تری روی تصاویر اعمال کرد؛ اما گاهی اوقات تنظیمات آن می‌تواند برای کاربران غیرحرفه‌ای گیج کننده باشد. برای مثال ابزار Saturation و Vibrance می‌توانند جلوه‌های یکسانی روی تصاویر ایجاد کنند؛ اما تفاوت اصلی میان این دو چیست؟

اشباع (Saturation) چیست؟

هر رنگ مقدار اشباع خاصی دارد که تعیین‌کننده‌ی میزان شدت آن رنگ است. برای مثال در تصویر پایین قرمزهای پُر رنگ‌تر از میزان اشباع بیشتری بهره می‌برند. هر دو ابزار Saturation و Vibrance روی تغییر درجه‌ی اشباع رنگ تاثیر می‌گذارند اما نحوه‌ی عملکرد آن‌ها متفاوت است. 

Saturation و Vibrance

اشباع چه کاری انجام می‌دهد؟

ابزار Saturation میزان اشباع تمامی رنگ‌ها را به یک میزان تحت تأثیر قرار می‌دهد. با کشیدن نوار آن به چپ یا راست می‌توان از حداکثر تا حداقل اشباع ممکن جابه‌جا شد. اما به دلیل اعمال تغییرات روی تمامی رنگ‌ها، نمی‌توان از چنین ابزاری به صورت دقیق استفاده کرد. ممکن است برخی قسمت‌های تصویر به صورت پیش‌فرض از میزان اشباع مناسبی برخوردار باشند و تغییر آن‌ها موجب مصنوعی شدن رنگ‌ها شود.

Saturation و Vibrance

ابزار Vibrance چه کاربردی دارد؟

می‌توان از ابزار Vibrance (رنگارنگی) برای تغییر میزان اشباع به صورت دقیق‌تر و ظریف‌تر استفاده کرد. به کمک آن امکان می‌توان در هنگام تغییر حالت تصویر، تأثیر بیشتری روی رنگ‌های کمتر اشباع شده داشت. رنگ‌هایی از قبل درجه‌ی اشباع مناسبی دارند کمتر تحت تأثیر ابزار Vibrance قرار می‌گیرد. 

Saturation و Vibrance

کدام ابزار مناسب‌تر است؟

هر دو ابزار  Saturation و Vibrance جایگاه مخصوص به خود را در ویرایش تصاویر دارند. اگر قصد دارد کل تصویر را تغییر دهید، استفاده از Saturation می‌تواند مفیدتر باشد. برای مثال عکس‌هایی که در روزهای ابری گرفته شده‌اند گزینه‌ی مناسب‌تری برای تغییر اشباع کلی به شمار می‌روند. اگر تصویری حالت غیرطبیعی دارد اما از نور کافی برخوردار است، ابزار Vibrance می‌توانند در ایجاد اصلاحات جزئی بهتر عمل کند. 

Saturation و Vibrance

اگر قصد دارید در استفاده از ادوبی لایت روم حرفه‌ای شوید، باید از Saturation و Vibrance در کنار یکدیگر استفاده کنید. ابتدا بهتر است به کمک Saturation میزان اشباع کلی تصویر را کاهش دهید و سپس از طریق Vibrance تنظیمات دلخواه خود را اعمال کنید تا نواحی خاکستری کمی روشن‌تر شوند. 

Saturation و Vibrance

به کمک انتخاب ابزار ناحیه‌ای در لایت روم هم می‌توانید تغییرات را تنها در قسمت معینی از تصویر اعمال کنید. برای مثال اگر می‌خواهید اشباع پس‌زمینه‌ی عکس را کاهش دهید، استفاده از چنین روشی کاربردی است. همانند سایر جنبه‌های ویرایش تصویر، بهترین راه یادگیری استفاده از مطالب گفته شده در قالب یک پروژه روی تصاویر خودتان است. 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی