ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

همه‌گیری کرونا باعث کمبود اکسیژن در صنایع فضایی شده است

درخواست اکسیژن برای درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در همه‌گیری جهانی این بیماری به قدری زیاد بود که برخی صنایع برای ادامه حیات خود دچار کمبود اکسیژن شدند. برای مثال، در تصفیه آب و سوخت ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۶ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۰

درخواست اکسیژن برای درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در همه‌گیری جهانی این بیماری به قدری زیاد بود که برخی صنایع برای ادامه حیات خود دچار کمبود اکسیژن شدند. برای مثال، در تصفیه آب و سوخت موشک‌ها از اکسیژن استفاده می‌شود که در این بحران جهانی چنین صنایعی دچار مشکل شدند. در حالی که کپسول‌های اکسیژن به بیمارستان‌ها باز می‌گردند، صنایع دیگر در تلاش برای یافتن جایگزین آن هستند.

به طور کلی، اکسیژن عنصر متداولی در اتمسفر زمین است، اما در بیمارستان‌ها برای درمان بیماران تنفسی از اکسیژن با غلظت بالا استفاده می‌کنند. از آنجایی که ویروس کرونا آسیب شدیدی به سیستم تنفسی وارد می‌کند، استفاده از اکسیژن در بیمارستان‌ها تا حد زیادی افزایش پیدا کرده و دچار ایجاد مشکل در صنایع دیگر شده است.

سازمان‌ها و شرکت‌های فضایی مانند اسپیس ایکس از اکسیژن مایع برای پیشران سوخت موشک‌ها استفاده می‌کنند. این ماده در موتور راکت با سوخت ترکیب می‌شود و با ایجاد نیروی پیشران، راکت را از زمین بلند می‌کند. اگر کمبود اکسیژن ادامه پیدا کند، ممکن است منجر به تاخیر در پرتاب راکت‌ها شود. ایلان ماسک در حساب توییتر خود گفت که این کمبود هنوز مشکلی ایجاد نکرده، اما می‌تواند پرتاب‌ها را محدود کند.

کمبود اکسیژن به صورت غیرمستقیم نیز در صنعت فضا تاثیر گذاشته است. «ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی» (ULA – United Lunch Alliance) کپسول‌های نیتروژن مورد استفاده در پرتاب‌های خود را در قراردادی با یک پیمانکار دولتی تامین می‌کرد. حالا این پیمانکار در حال تامین کپسول‌های اکسیژن در بحران کمبود اکسیژن ایالت فلوریدا است. چنین چیزی باعث شد تا تاخیری در تامین کپسول‌های ULA ایجاد شود و ممکن است برنامه \رتاب ماهواره‌ Landsat 9 را به تاخیر بیندازد.

در ایالات متحده، برای تصفیه آب به جای کلر و سایر مواد شیمیایی از اکسیژن استفاده می‌کنند، چرا که فرآورده‌های اضافی کمتری در آب تولید می‌کند. حالا با کمبود اکسیژن در این ایالت، برخی از شهروندان متوجه تغییر خفیفی در مزه آب شهری شده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی