ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دیجی‌تک؛ کاستوم رام اندروید چیست؟

بهترین ویژگی اندروید این است که هر کسی می‌تواند آن را تا دندان شخصی‌سازی کند. این روند به قدری پیش می‌رود که انگار با یک سیستم‌عامل جدید سر و کار دارید! به شخصی‌سازی‌هایی که منجر به تغییرات بنیادین می‌شود، کاستوم رام یا رام شخصی‌سازی شده گفته می‌شود که سوژه امروز من است.

تماشای ویدیو در یوتوب دیجیاتو:

تماشای ویدیو در آپارات دیجیاتو:

کاستوم رام‌ها (Custom ROM) عموما چند هدف بسیار ساده اما مهم را دنبال می‌کنند. مهم‌ترین هدف یک کاستوم رام می‌تواند ارائه جدیدترین نسخه اندروید و آپدیت‌های امنیتی به گوشی‌های قدیمی باشد که دیگر توسط تولد کننده پشتیبانی نمی‌شوند. دنیای اندروید از نظر آپدیت بسیار پیچیده است و به همین دلیل بسیاری از کمپانی‌ها نهایت دو نسخه اصلی اندروید و ۳ سال پشتیبانی امنیتی را برای گوشی‌های خود در نظر می‌گیرند. از آن جایی هم که کاربران هر یک سال یا هر دو سال گوشی خود را تعویض نمی‌کنند، بسیاری از آن‌ها بدون دریافت نسخه جدید اندروید به زندگی خود ادامه می‌دهند.

کاستوم رام

دلیل دوم می‌تواند ارائه ویژگی‌های امنیتی باشد. بسیاری از کاربران علاقه ندارند داده‌های خود را با گوگل یا سامسونگ به اشتراک بگذارند و به همین دلیل سراغ کاستوم رام بدون گوگل می‌روند. این مدل از رام‌های شخصی‌سازی شده اندروید به کاربر اجازه می‌دهد بدون گذاشتن هیچ رده پایی از خود از تمامی امکانات اندروید بهره ببرد و هیچ داده‌ای هم در اختیار کمانی سازنده گوشی هوشمند خود نگذارد.

در نهایت نوبت به دلیل سوم می‌رسد و آن هم چیزی نیست جز ویژگی‌های شخصی‌سازی شده. بسیاری از کاستوم رام‌ها برای گیمرها توسعه داده شده‌اند و ویژگی‌های مخصوص گیمینگی به کاربران ارائه می‌کنند که در رام‌های استاک کارخانه دیده نمی‌شود. عموما این رام‌ها به کاربران اجازه اورکلاک پردازنده و همچنین شخصی‌سازی‌های متعددی را می‌دهند و در نتیجه دست یک کاربر گیمر برای این کار باز است.

در ویدیو فوق به دلایلی که نباید به سراغ کاستوم رام بروید نیز پرداخته‌ام و همچنین خود واژه رام هم توضیح داده‌ام که تبدیل به یک غلط مصطلح شده و عبارت درست آن چیز دیگریست. پیشنهاد می‌کنم ویدیو را تا انتها تماشا کنید و آن را برای دوستان خود بفرستید. سابسکرایب کانال یوتوب دیجیاتو را نیز فراموش نکند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • علی عسگری
    علی عسگری | ۱۰ شهریور ۱۴۰۰

    کاستوم رام ها خیلی خوب هستند من خودم از crdroid استفاده میکنم رام سبک و خامیه با کلی شخصی سازی و خیلی بهینس باتری خوب میده و همینطور سرعت فضای ازاد رم بیشتر دردسترس اومده فضایی که رام میگیره به 2 گیگ کاهش پیدا کرده اما رام استوک کارخونه خیلی حجمای بالایی میگیره کرنل هم که تغیر دادم خودم و خب کلی cpuوGpu از گیگاهرتز بالاتری دارن استفاده میکنن نسبت به رام کارخونه خلاصه راضیم

  • avvvvab
    avvvvab | ۱۰ شهریور ۱۴۰۰

    سلام
    کاش اسم کاستوم رامها نیز زیرنویس میشد

دیجیاتو را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو سریع‌ترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است. اگر می‌خواهید به‌روز باشید، شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو را دنبال کنید.