ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

انسان‌ها به زودی می‌توانند با نهنگ‌ها صحبت کنند

اخیرا تیمی از محققان بین‌المللی پروژه بلندپروازانه‌ای را آغاز کرده‌اند تا ارتباطات بین نهنگ‌های عنبر را دریافت و ترجمه کنند تا در نهایت بتوانند با این موجودات «صحبت» کنند.‌ پروژه ستی (Cetacean Translation Initiative) به ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۷ آبان ۱۴۰۰ | ۲۰:۱۵

اخیرا تیمی از محققان بین‌المللی پروژه بلندپروازانه‌ای را آغاز کرده‌اند تا ارتباطات بین نهنگ‌های عنبر را دریافت و ترجمه کنند تا در نهایت بتوانند با این موجودات «صحبت» کنند.‌ پروژه ستی (Cetacean Translation Initiative) به معنای ترجمه ابتدایی آب‌بازسانان از توانایی‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا اصوات کلیکی یا کداس (codas) نهنگ عنبر را ترجمه کنند. کداس را می‌توان زبانی دانست که نهنگ‌ها با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

دانشمندان از یک نوع هوش مصنوعی مخصوص پردازش زبان‌های نوشتاری و گفتاری انسان به نام پردازش طبیعی زبان یا NLP استفاده می‌کنند که چهار میلیارد کداس نهنگ عنبر را با یادگیری ماشین یاد می‌گیرد. در نهایت، محققان از این هوش مصنوعی می‌خواهند تا هر صدا را به محتوای خاصی ربط دهند. چنین کاری چیزی حدود ۵ سال طول خواهد کشید.

اگر محققان بتوانند به این هدف دست پیدا کنند، در مرحله بعدی می‌توانند ربات سخنگویی توسعه دهند که می‌تواند با نهنگ‌های عنبر مکالمه کند. اگر بتوانیم تمدنی را درست زیر گوشمن پیدا کنیم، ممکن است تغییرات بزرگی در رفتارمان با محیط زیست رخ دهد و برای دنیای زنده اطرافمان احترام قائل شویم.

نهنگ‌های عنبر مغزی پنج برابر بزرگتر از انسان دارند و بزرگ‌ترین جاندار روی زمین شناخته می‌شوند. با اینکه مغز این دو جاندار با یکدیگر متفاوت‌اند، هر دوی آن‌ها سیستم ارتباط پیچیده‌ای دارند و در گروه‌های خانوادگی زندگی می‌کنند.

اگر محققان با وجود توانایی‌های هوش مصنوعی بتوانند داده‌های کافی از اصوات نهنگ‌ها، محتوای ارتباطی آن و رفتار پشت این صداها به دست آورند، می‌توانند الگریتمی توسعه دهند که با آن به وجود زبانی بینشان پی ببرند.

پروژه ستی برنامه‌ای پنج ساله است که در نظر دارد تا در این مدت از دستگاه‌های مدرنی استفاده می‌کند تا ب ارتباط بین نهنگ‌های عنبر گوش دهد، صدای آن‌ها ر ترجمه کند و تلاش کند تا با آن‌ها ارتباط برقرار کند. این پروژه از سال ۲۰۲۰ میلادی آغاز شده و حداقل تا پایان ۲۰۲۵ میلادی ادامه خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی