ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان از تاثیر مثبت تحریک ۵ روزه مغز در درمان افسردگی خبر می‌دهند

محققان دانشگاه استنفورد به روشی سریع و موثر برای درمان افسردگی دست پیدا کرده‌اند. در مطالعه پژوهشگران، تقریبا 80 درصد بیماران مبتلا به افسردگی، پس از دریافت تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال اصلاح شده به مدت ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۰

محققان دانشگاه استنفورد به روشی سریع و موثر برای درمان افسردگی دست پیدا کرده‌اند. در مطالعه پژوهشگران، تقریبا 80 درصد بیماران مبتلا به افسردگی، پس از دریافت تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال اصلاح شده به مدت ۵ روز، بهبود را تجربه کردند.

تحریک مغز به عنوان یک راه امیدوارکننده برای درمان افسردگی ظاهر شده است. این روش به ویژه برای درمان نوعی از افسردگی موثر است که به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهد. راهکار اصلی این روش، استفاده از جهش‌های الکتریکی برای متعادل کردن فعالیت نامنظم بخشی از مغز است که با اختلالات عصبی یا روانپزشکی ارتباط دارد. در این روش اشکال مختلفی از تحریک وجود دارد که از نظر شدت و نحوه تعامل با بدن متفاوت هستند. برخی نیاز به کاشت دائمی در مغز دارند و برخی دیگر می‌توانند به صورت غیرتهاجمی مورد استفاده قرار گیرند. در روش غیرتهاجمی، از تحریک مغناطیسی جمجمه‌ای به صورت منظم (rTMS) استفاده می‌شود.

rTMS از سال 2008 توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای معالجه بیمارانی که به روش‌های دیگری از درمان افسردگی پاسخ نداده‌اند، مورد تائید قرار گرفته. با این‌حال، این روش از میزان موفقیت کمتری برخوردار است و حدود 14 تا 30 درصد از بیماران بهبود قابل توجهی را تجربه می‌کنند. یک دوره از این روش درمانی حدود شش هفته زمان می‌برد که برای بیماران مبتلا به افسردگی حاد زمان مطلوبی نیست.

در سال‌های اخیر دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد در تلاش برای بهبود rTMS بوده‌اند. روش آن‌ها که تحت عنوان درمان نورومدولاسیون (SNT) شناخته می‌شود، بر پالس‌های مغناطیسی با دوز بالاتر تکیه دارد که در یک برنامه پنج روزه بر بدن اثر می‌گذارد.

دکتر «نولان ویلیامز»، استادیار روانپزشکی و علوم رفتار در استنفورد و نویسنده این تحقیق گفت: «ما بسیار علاقه‌مند بودیم که مسائل روانپزشکی را در شرایط اضطراری حل کنیم. بنابراین ما راهی برای مطالعه اصول علوم اعصاب کشف کردیم تا مدت زمان تحریک را از 6 هفته به پنج روز کاهش دهیم.»

سال گذشته، ویلیامز و تیم او با مطالعه روی 21 بیمار که SNT دریافت کرده بودند، دریافتند که بهبودی 90 درصدی حاصل شده است.

اگرچه نمونه آزمایشی آن‌ها کوچک بود، اما همین نتیجه جذاب دانشمندان را متقاعد ساخته است تا مطالعات بیشتری روی این روش انجام دهند.

ویلیامز می‌گوید: «نتایج بدست آمده ما را بسیار شگفت‌زده کرد. بدست آوردن چنین نتیجه‌ای در مقیاس بزرگ، ما را مطمئن خواهد کرد که این روش درمان کارآمدی برای افسردگی است. از آنجا که این روش فقط در مدت یک هفته انجام می‌شود، می‌توان آن را نجاتی برای بیمارانی دانست که در وضعیت حاد به سر می‌برند و افکار خودآزاری یا خودکشی در سر دارند. در ادامه، برای تکمیل دوره درمان بیماران می‌توان به داروها و دیگر روش‌های روانپزشکی روی آورد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی